Lieve allemaal, Ons zoontje wordt bijna 1 jaar en behalve dat oma's en opa soms een avondje hebben opgepast, hebben nog nooit andere mensen op hem gepast. Nu lijkt het ons wel prettig om een vaste oppas te hebben die we vertrouwen en die ons kindje en vice versa kent en leuk vind! Als we dan een keertje weg willen/moeten, zijn we niet alleen afhankelijk van oma. Via marktplaats een meisje contact van 20 jaar, ze komt morgen om kennis te maken, ik vind het toch een beetje rot-idee dat we in de toekomst 'zomaar iemand' op ons liefdeskinderen laten passen, omdat papa en mama een avondje weggaan... Maar tja...t zou ook wel weer leuk zijn om samen een hapje te eten of bioscopen te pakken lid. Hebben jullie een niet-familie oppas en bevalt dat? Als jullie tips hebben wat te vragen, graag! En zou het heeeeel raar zijn als ik voorstel dat ze een avondje komt oppassen, terwijl ik er dan bij ben..maar net doen alsof niet dus? Om te zien hoe en wat ze doet en hoe de kleine er op reageert? Heel verhaal, alvast dank voor de reacties!
Wij hebben vorig weekend voor het eerst hier een oppas meisje gehad. 16 jaar, en ze woont direct naast ons huis... Dus we kennen haar al wel een tijdje. Wij zijn voor een "proef"avondje op visite geweest bij vrienden in de buurt, zodat we toch snel thuis konden zijn als er iets zou zijn. Maar het is helemaal goed gegaan, nou ja, kinderen lagen ook al te slapen toen ze kwam, dus het was makkelijk voor haar. Ze krijgt van ons tussen de 3 en 4 euro per uur. Ene keer dus ietsjes meer dan de andere keer. Ligt er bijvoorbeeld aan of ze zelf de kinderen naar bed moet doen, of niet. Binnenkort gaan mn vriend en ik uit eten, en zal ze samen met de kinderen gaan eten en ze naar bed doen.. Maar heb er het volste vertrouwen in dat alles goed gaat. Dat avondje oppassen terwijl jij er bij bent, vind ik zelf een beetje raar. Je kunt haar wel een keer gewoon laten komen, om kennis te maken met je kindje.
oppassen als je er zelf bij bent lijkt me niet zo zeer nodig. Maar laat haar eerst eens kennismaken met je zoontje, je merkt al snel of er een klik is tussen die twee. Dat werkte bij ons in ieder geval goed. Hij is na vier jaar nog steeds gek met de oppas en de jongste vindt haar ook wel gezellig.
Hier is laatst ook een meisje geweest om kennis te maken, via via dus niet echt onbekend. Ze is hier een uurtje geweest, heeft even met onze dochter gespeeld en ik heb even met haar gekletst. Denk dat je zo al wel kunt zien of het wel/niet klikt
Wij hebben 2 meiden van 19-20 jaar (niet-familie) die wel eens oppassen op onze kinderen. Dat bevalt erg goed! Avond proef-oppassen zou ik niet doen; kinderen reageren gewoon anders zolang jij erbij bent (en zij waarschijnlijk ook), dus je steekt er niet zo veel van op. Wel vond ik het belangrijk dat de kinderen haar al hebben gezien voor ze komt oppassen. Bij het kennismakingsgesprek waren de kinderen gewoon aanwezig. Kun je meteen zien hoe zij en je zoontje op elkaar reageren (nogmaals: zegt niet alles omdat ze beide misschien anders doen omdat jij erbij zit, maar het geeft wat eerder een vertrouwd gevoel). Tijdens dat gesprek loop je dan even de kamer uit (om thee te zetten, of naar de wc te gaan). Dan blijven ze een paar minuten samen in de kamer. Ook dat kan helpen voor een vertrouwd gevoel. En als ze voor 't echie komt oppassen, neem de tijd voor 'overdracht' (schrijf de gebruiksaanwijzing op, dat is wel zo makkelijk, hoeft ze niet alles wat je zegt te onthouden). Klets even over je kind, laat ze even aan elkaar wennen. En ga dan weg. Hoeft geen uur te duren die overdracht, maar ik zou niet binnen 2 minuten na haar binnenkomst weglopen. Even samen wat drinken, lijkt me een mooie tijdsduur. Ziet je zoontje ook meteen dat zij 'goed volk' is in de ogen van mama. Wat je zou kunnen vragen bij de kennismaking: welke ervaring heeft ze met kinderen in de leeftijd van die van jou; welke referenties heeft ze die je na kunt bellen; wat vindt zij lastig/moeilijk met oppassen en wat gaat haar juist heel goed af. En verder moet je het natuurlijk over de vergoeding hebben, en over de voorwaarden (mag ze iemand anders meenemen als ze komt oppassen, heeft ze eigen vervoer, tot hoe laat kan ze maximaal, moet ze dan thuisgebracht worden of niet, kan ze op vaste dagen wel of juist niet); dus ook wat praktische dingen. Succes met het kennismakingsgesprek!
Wij hebben een niet familie oppas (adv. hing bij het consultatiebureau) Het is een meisje van 17 jaar en onze kids zijn dol op haar. Wij geven haar 4 euro per uur.
Ik heb zelf veel opgepast tijdens middelbare school en nog meer toen ik de pabo deed. Tijdens mijn studie werkte ik ook in kinderopvang, bso/psz/kdv en dat alleen al gaf veel ouders vertrouwen. Mijn ervaring is dat ouders inderdaad even in gesprek gaan, de kinderen zijn er ook gewoon. Vond dat zelf ook fijn, je ziet wat voor kinderen het zijn maar ook hoe de ouders met ze omgaan en hoe ze jou vinden als oppas. Ik vind het ook wel een goed idee om haar de eerste keer kort te vragen, al ga je een uurtje sporten om de hoek.. daarna kan het wat langer... Succes, kan me voorstellen dat het lastig is hoor! Maar als het goed klikt ook wel erg lekker!
WIj hebben onlangs de stagiaire van het kinderdagverblijf gevraagd of ze intresse had. Ze is bekend met ons en onze kleine man. Kent alleen ons huis niet. Voelt vertrouwd en goed.
toen ik 20 ging ik ook oppassen , ik weet dat toen ik kwam de kindjes nog op waren en ze heel erg keken hoe de kindjes op mijn reageerde. een paar dagen later ben ik nog een keer geweest en heb ik samen met hun mama de kindjes in bad gedaan en naar bed gebracht om te kijken of daar ook een klik was. ook liet zei mijn alles doen om te kijken hoe ik het deed en hoe het kindje op mijn reageerde .
Hier een meisje van 16 wat ook regelmatig bij de buren oppast. Ik had haar ouder geschat en ze komt hier erg betrouwbaar over. Ze is hier eerst een keer wezen kennismaken waarbij ze gelijk al erg leuk op D. reageerde. Later is ze nog een keer even een uurtje met D. komen spelen en de 1e keer oppassen waren we niet zover weg en konden we zonodig ook weer naar huis komen. Nu wordt D. s avonds nog wel eens wakker en wil dan eigenlijk alleen maar mama, maar ze redt zich er prima mee. D. laat zich ook prima op bed brengen door haar. Wij geven haar 10 euro voor meestal ca. 3 uurtjes. Ik vroeg haar wat ze er voor wilde hebben en ze heeft met de buren de afspraak dat ze 10 euro per avond krijgt en als ze na 12uur thuis komen, 15 euro. Nu zijn wij meestal rond 11 uur weer thuis. Anders vond ik 3 euro een mooi bedrag voor deze leeftijd. Laatst waren we kwart voor 12 thuis en ze was er al wat vroeg, toen heb ik haar 12 euro gegeven.