Ik begrijp wat je probeert te zeggen, denk ik Het zijn de verjaardagen van haar en haar kinderen. Natuurlijk kom ik op de verjaardag van mijn vader, daar laat ik mij niet weg houden maar wij worden dan gewoon min of meer genegeerd. Het is zo moeilijk uit te leggen, je moet het ervaren denk ik. Het is een gevoel, al jaren dat wij er voor haar niet bij horen. Het contact met mijn vader is goed, hoe bedoel je precies met "zou ik me eerder afvragen of jij hem wel als opa zal zien" ? Bij zijn naam, net zoals ik de vriendin van mijn vader later bij haar naam ga noemen voor onze kinderen. Lief! Bedankt voor je advies. Bedankt El1983! Laten we vriendelijk tegen elkaar blijven! Ik heb dit onderwerp juist aangekaart omdat het mij al een tijdje "dwars" zit en ik er niet meer zonder allerlei emoties blanco in kan staan. Er is dus veel gevoel dat mee speelt waarom het voor mij moeilijk is wanneer dat kindje mijn vader opa gaat noemen, enerzijds doordat ik een MK heb gehad en ons kindje hem als eerste echt opa had moeten maken. Dat gaat natuurlijk alsnog gebeuren maar dan is de titel "opa" al in gebruik genomen. Anderzijds de band die er is, of eigenlijk niet is, tussen de vriendin van mijn vader, haar kinderen en mij (en mijn familie). Ik denk dat wanneer deze band goed geweest was het helemaal geen probleem was geweest, dan was het "one happy family" geweest, eind goed al goed. Maar helaas is dat niet zo, dat speelt ook mee. Ik vind het fijn om verschillende reacties te mogen lezen en hierdoor kan ik er anders tegen aan kijken. Of ik dit met mijn vader ga bespreken weet ik nog niet. Hij weet niet van de MK. Ook wil ik hem eigenlijk niet opzadelen met mijn "probleem" hierin. Maar ik wil het ook niet onbesproken laten, lastig nog even. Laat ik voorop stellen dat ik een goede relatie heb met mijn vader, ik heb alleen nog niet kunnen peilen hoe hij hierin staat. Zijn geluk staat voorop!
Mijn moeder is helaas overleden, mijn vader is hertrouwd. De dochter van mijn stiefmoeder heeft inmiddels ook een kindje (jaar jonger dan mijn dochter). Mijn stiefmoeder is gewoon oma voor mijn dochter en mijn vader is voor het kindje van m'n stiefzusje gewoon opa. Ik moet zeggen dat ik het in het begin wel erg lastig vond hoe 'oma' met mijn dochter omging.. ik was bang dat de relatie scheef zou gaan lopen na de geboorte van haar eigen bloedband-kleinkind maar volgens mij is dat niet zo.. ik zeg volgens mij omdat ik het soms nog moeilijk te peilen vind.. dit babytje is nog klein en schattig terwijl die van mij nu draken streken gaat uithalen en dus regelmatiger gecorrigeerd moet worden... kleinkind nr 3 is onderweg bij mijn broer, dus ik ben dan erg benieuwd hoe het er dan aan toe zal gaan, alhoewel mijn broer minder close is met familie maar volgens mij gaat ze dan ook gewoon oma genoemd worden.. Het blijft soms gewoon erg lastig in samengestelde gezinnen met 'eigen' kinderen. jaloezie en andere gebruiken spelen makkelijk de kop op! Hier moet ik soms aan wennen maar ik spreek het wel gewoon uit als iets mij niet zint en ik kan gelukkig veel met vl bespreken!