Hoi allemaal! Wie van jullie brengt de kleine straks naar een KDV? Waarom KDV? Wat kost dat/hoe werkt dat? Wie naar een gastouder? waarom gastouder? of nog anders? Groetjes
KDV en gastouder werkt qua kosten en proces vergelijkbaar. Voor beide krijg je toeslag van de belastingdienst. En in beide gevallen is het kwestie van kennismakingsgesprekken, slimme vragen stellen en aanmelden. Op veel plekken zijn geen wachtlijsten meer. Wij hebben voor KDV gekozen en gastouder niet eens overwogen. Waarom: - KDV hier in het dorp is zeer goed en best kleinschalig - KDV is meer kindjes, leek mij beter voor sociale ontwikkeling van ons kind (dat is persoonlijk) - KDV misschien minder echte aandacht per kind, maar wel meer weloverdachte activiteiten naar mijn idee en meer veilige faciliteiten. - Gastouder is vaak flexibeler, maar wij hoeven die flexibiliteit niet. Vaste dagen zijn goed voor ons. - Onze KDV zit in 1 gebouw met PSZ en BSO. Leek ons goed dat ons kind vast went aan 1 gebouw waar het de komende 12 jaar regelmatig zal zijn.
Wij hebben al 6,5 jaar dezelfde gastouder Waarom? Baby had een eigen plekje.Een slaapkamertje waar rust is.Slaaptijd was wanneer ze moe waren. Exclusieve aandacht. Een situatie gelijk aan thuis.Boodschappen doen, naar het park, de kinderboerderij.De hond uit laten.Naar de markt. Samen aan tafel eten. Flexibiliteit. Elk jaar thuis controles mbt de veilgheid. Toen ik net bevallen was, kwam zij de andere kindjes gewoon halen als ze daar een paar uurtjes naar toe gingen. Kind niet lekker? Met een dekentje op de bank een dvd-tje kijken. Wordt het toch later? Geen punt. Kortom, wij zijn heel blij dat we toendertijd deze keuze hebben gemaakt En de kindjes gingen vanaf 2,5 2 dagdelen naar de PSZ voor de sociale ontwikkeling
Onze dochter gaat nu naar het kinderdagverblijf, ik ben daar persoonlijk niet zo tevreden meer over, ook al was het toen wel onze 1e keus na overweging kinderdagverblijf of go, we laten het zo, ze heeft het naar haar zin en al wat leuke vaste vriendinnetjes. Voor de 2e gaat onze voorkeur uit naar go. Waarom? Meer persoonlijke aandacht, veel flexibiler. Ik merk nu bij het kinderdagverblijf dat het vaak echt te druk is voor de leidsters. Geven geen warm eten. Deden in het begin moeilijk om het flesje van 8 uur te geven, moesten we zelf maar doen, thuis voordat we weggingen. Dat zou betekenen dat ze de fles 1,5 uur eerder zou krijgen, lekker voor het ritme van zo'n kleine baby. Altijd als ze daar geweest is heeft ze last van luieruitslag, komt vaak met bulten thuis en is al 2 keer uit de kinderstoel gevallen daar!! Nu ik dit allemaal opschrijf begin ik toch weer te twijfelen om haar daar weg te halen... In verhouding is een kinderdagverblijf ook duurder. Bij feestdagen en ziekte betaal je ook door. Bij de go betaal je per uur. Dus, dit zijn mijn ervaringen....
Kinderdagverblijf omdat ik er op moet kunnen vertrouwen dat de opvang altijd geregeld is. Daarbij vind ik het heel goed dat ze bij andere kinderen zitten. Ik vind uitgestelde aandacht juist een plus (dus niet alles één op één) en ze leren een heleboel. Ben al 5 jaar heel tevreden met ons kinderdagverblijf! Maar goed, we hebben ook echt topleidsters!
Een voordeel wat ik hier nog niet heb gelezen is dat ze op het kinderdagverblijf al heel veel leren. Er wordt op een speelse manier die aansluit bij alle leegtijden van de horizontale groep een leerzaam 'programma' gedraaid van een bepaalde methode. Ik merk dat ons zoontje (1,5) daar nu al heel veel vanoppikt. Straks heeft hij een solide basis voordat hij naar de basisschool gaat (taal/rekenen). Overigens kan ik me ook erg goed voorstellen dat mensen voor een gastouder kiezen. Succes in ieder geval met je keuze!
Wij hebben ons er in verdiept maar niet nodig gehad tot nu toe. Hier was ze naar een GO gegaan. Wat me aansprak was het kleinschalige, een op een aandacht. Ze had zelf ook een dochter van toen 1 jaar. Ook de thuissituatie vond ik een fijn idee. Net als iemand schrijft van samen boodschappen doen, samen naar de markt, zijn ze ziek dan krijgen ze ook de aandacht die nodig is etc.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en juist daarom hebben we gekozen voor een gastouder! Ik vind dat we als leidsters gewoon te weinig tijd hebben voor de kleintjes! Gastouder is kleinschaliger, onze gastouder heeft totaal maar 3 kindjes nu, op de dag dat onze dochter er is! Ze slaapt daar heerlijk rustig op een "eigen" kamer. We betalen alleen de uren die we daadwerkelijk afnemen. De sluitingsdagen betaal je dus ook niet! Daardoor een stuk goedkoper als het kdv. Als ze wat ouder is, wordt het voor ons misschien wel een overweging om ze over te plaatsen naar het kdv. Dat is afhankelijk van de leeftijden van de kindjes die de gastouder dan heeft. Ik vind het namelijk wel belangrijk dat ze leert op haar beurt te wachten, samen te spelen, etc. Dat is bij een kdv toch anders als bij een gastouder!
Kinderdagverblijf. Die hier in het dorp is gewoon goed en vertrouwd. Oudste heeft het er heel goed naar zijn zin gehad. Wilde vaak niet mee terug naar huis. Goede aansluiting op basisschool. Geen peuterspeelzaal nodig gehad omdat dezelfde activiteiten daar ook gedaan werden. Goed opgeleide en enthousiaste leidsters. Nadeel is wel dat kdv je belt zodra het kind ziek is. Maar eerlijk gezegd zou ik het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn zieke zoontje naar een gastouder te brengen. Heb al moeite met oma als oppas thuis als hij ziek is. Dan wil ik er gewoon zelf voor hem zijn.
Kinderdagverblijf omdat ik dan weet dat er meer controle is doordat rr meerdere leidsters zijn. Ik zou niet weten hoe ik iemand van te voren zou moeten vertrouwen. Wij zitten nu bij het 2e kinderdagverblijf omdat er op 400 meter (ipv 30 km) van huis een flexibele opvang is geopend. Normaliter reden we beiden wel richting werk maar elke keer om. Ze houden zich keurig aan de schema's van de kinderen en onze meisjes hebben een eigen bedje die alleen door hun beslapen wordt. Bij de eerste mocht ik na het 2e jaar geen warme maaltijd meer meegeven en bij de nieuwe wel. Dus als ik avonddienst heb en mijn man ze pas om 18.30u kan halen hebben ze allebei gegeten en thuis alleen nog een toetje en naar bed. Heel erg fijn!
onze dochter van ruim 2,5 gaat nu een dag naar het kdv ipv peuterspeelzaal. Gastouder ook niet overwogen. Werk zelf ook op een kdv. Kinderen leren er erg veel. Wij hebben een speciale peutergroep van 3 jaar en ouder. Ook wel een aparte babygroep. Succes met je keuze
Wij hebben voor een GO gekozen omdat - zij flexibel werkt en het kdv niet - allen de uren betalen dat ze komt - persoonlijke aandacht, 1 gezicht - mijn GO heeft een achtervang, dus als zij ziek is, kan onze uk gewoon komen - als onze uk ziek is, mag ze ook komen, zolang ze maar niet heel de dag op de arm hoeft ze liggen. - Langer blijven of een andere dag komen, kan op korte termijn geregeld worden. - als ze groter is, kan ze 's avonds daar mee eten, hoef ik dan zelf niet voor te zorgen. - Onze GO heeft meerdere kindjes, dus daar leren ze ook met elkaar te spelen.
Wij hebben kinderdagverblijf gekozen, omdat er meerdere leidsters zijn en dus meer controle + wat als de gastouder ziek is? Dan heb je nog geen opvang. Dit zien we veel bij een vriendin. Wij hebben geen flexibele opvang of opvang buiten openingstijden nodig, anders gingen wij voor een gastouder.