Er kom bij mij een koortslip opzetten grrrrrrr. Hoe zat het ook alweer? Wat mag ik nu wel en niet doen bij mijn dochter en wanneer is het besmettelijk? Als de blaasjes open zijn toch???
Op de site van Zovirax: De veroorzaker van de koortslip, het herpes simplex virus, is bijzonder besmettelijk. In de fase van blaasjesvorming en het openbarsten van de blaasjes is de kans op besmetting het grootst. Niet alleen de lippen van een ander kun je zo besmetten, soms wordt de besmetting ook overgebracht via de vinger op de neus, ogen of geslachtsorganen. Het is dus zaak de blaasjes zo min mogelijk aan te raken en goed de handen te wassen na ieder contact met de blaasjes. Vlak voor een koortslip uitbreekt, dus als er alleen nog maar een tintelend, jeukend of branderig gevoel aan de lip is, is er ook al een besmettingsgevaar. Jonge ouders moeten extra alert zijn op een koortslip. Voor pasgeboren baby's (eerste weken / maanden) kan een herpes simplex infectie via een koortslip een heftig verlopend ziektebeeld veroorzaken. Dit komt omdat het afweersysteem van een pasgeborene nog niet in staat is adequaat op het virus te reageren. Besmetting van de baby kan al plaatsvinden als iemand met een actieve koortslip de baby liefdevol knuffelt.
Hoi! Heb nu ook een koortslip! Vind het zo erg, want kan nu niet knuffelen, buidelen met haar. Ik smeer er zalf op, zinkzalf zodat het snel uitdroogt. Nadat ik het heb aangeraakt, was ik mijn handen grondig met water en zeep. Gisteren toen ik haar naar beneden bracht, raakte ze met haar handje mijn lip aan. Daarna gelijk haar handje vastgehouden, met een lotiondoekje grondig schoongemaakt en daarna drooggemaakt. Ze is nog hetzelfde, dus gelukkig niet ziek geworden. Schrok er zo van. Hoop dat je er snel vanaf bent (en ik ook) zodat we weer lekker onze baby kunnen knuffelen.
Ik heb ook vaak koortslip ( toevallig nu ook weer) en heb bij Tess altijd goed opgepast dat ik haar geen kusjes gaf. Verder heb ik niet extreme voorzorgsmaatregelen getroffen, gister heeft ze mijn lip aangeraakt ( en de kost eraf getrokken ) en ze heeft er niets aan over gehouden
Ok rustig afwachten dan maar tot het over is en zolang geen kusjes geven. Balen! Zou zo'n plakker van compeed helpen tegen besmetting? Heb vaker koortslip dus heb al de ervaring dat die zalfjes enzo niet echt super helpen om het snel weg te hebben.
Of compeed helpt weet ik niet, ik doe zelf altijd meteen sterilon op het blaasje als ik 't begin te voelen. Dan is het blaasje vaak de volgende dag al ingedroogd en een korst. De korst laat vaak na 3 - 4 dagen weer los en dan ben ik er vanaf
Sterilon? Dat wat je ook gebruikt voor als je gaatjes in je oren hebt laten prikken? Kun je dat gewoon bij de drogist halen?
incubatietijd is 2 tot 12 dagen. een koortslip KAN leiden tot hersenvliesontsteking bij pasgeboren babietjes. Daarnaast kan de baby ook blind worden wanneer het in zijn oogje komt. deze kans is wel heel erg klein maar aanwezig. Ik heb me erin verdiept, ik las dat degene die een koorstlip heeft de baby beter niet kan verschonen, en anders een mondkapje moet dragen. Dat laatste lijkt me voor jou wel verstandig. Volgens mij moet dat tot de baby 8 weken oud is, want dan is hij of zij het meest kwetsbaar. ik hoop dat je er wat aan hebt, groetjes
hoi, ik heb ook regelmatig een koortslip. heb die plakkers van compeet ook aangeschaft, wat een rommel!! zit echt voor geen meter en zit er meer met mijn tong aan te friemelen dan dat ik er af blijf als ik een koortslip heb geef ik jamie gewoon geen kusjes, maar ik speel er wel gewoon veel mee en kroelen ook, ik zorg gewoon dat mijn mond zijn huidje niet raakt.
ja precies ik zorg er inderdaad ook voor dat ik jaar niet met mijn mond raak! Het droogt trouwens al aardig in dus hopelijk ben ik er ook weer snel vanaf!
Waar heb je dat gelezen? Volgens mij is huid op huid contact uit den boze, verders niet. Ik was mijn handen goed en zit er niet aan, dan kan het geen kwaad. Compeed gebruik ik niet meer. Het is peperduur en het gaat gigantisch jeuken eronder. Op de reclame op tv zie je de koortslip niet meer, nou als je dat compeed op doet, komt er vocht onder en ziet het er al helemaal niet uit. Het moet juist snel indrogen, maar dat gebeurt niet met die compeed. Ben ook benieuwd waar je die Sterilon kan krijgen!
Heb dit gevonden op internet: "Voor op de huid is chloorhexidine zonder recept verkrijgbaar onder de merknamen Hibitane, Hibiscrub, Sterilon en als het merkloze Chloorhexidine. Gecombineerd met de ontsmettende stof cetrimide is het verkrijgbaar onder de naam Hibicet. Gecombineerd met de ontsmettende stof isopropanol is het verkrijgbaar onder de naam Hibisol." Ik zou gokken op de Etos, Kruidvat.
Ik koop sterilon idd bij kruidvat. Wit doosje met blauwe letters, bij de apotheek hebben ze het geloof ik ook wel. Ooh ja..het prikt wel heel erg hoor
Het beste hulpmiddel bij een koortslip, en waarschijnlijk ook het goedkoopste, is Klovex. Dit is van het eigen merk van Kruidvat, zit in een klein bruin potje met een rose papieren omhulsel om heen. Het is iets van 1, 20. Het werkt echt super. Ik heb zelf van alles geprobeerd, duurste middeltjes zoals Zovirax etc. Niets hielp direct. Dit helpt echt super!!! Groetjes, Sara