@vrouwpoohbeer: als jij niet KUNT werken, is het niet meer dan redelijk dat je inkomen aangevuld wordt tot bijstandsniveau. Ik weet niet hoeveel je nu hebt, maar met je toelichting erbij, zal het ws. zo zijn dat je geen recht hebt op WW (zou ook niet kloppen: je bent (tijdelijk en gedeeltelijk) arbeidsongeschikt. Omdt je nog geen arbeidsjaren hebt opgebouwd, kom je ook niet in aanmerking voor de WIA, dus dat betekent dat je aanspraak moet gaan maken op een bijstandsuitkering, met een vrijstelling van de sollicitatieplicht, gezien je fysieke toestand momenteel. Ik vind trouwens niet dat bijstandmoeders met kids onder de 4 hun hand ophouden hoor. Ik wil best belasting betalen zodat deze moeders (deels) bijstand kunnen krijgen, want ik vind het een investering in de toekomst van onze maatschappij: ik denk dat het erg gezond is als kinderen grotendeels thuis worden opgevoed en niet grootste deel van de week elders doorbrengen. Dat is dus wel onder het voorbehoud dat deze moeders hun kids fatsoenlijk opvoeden, zodat het de maatschappij later niet nog meer geld kost om die kids weer in het gareel te krijgen als de moeder niet goed heeft opgevoed. Maar da's een andere discussie, Maar goed, voor jou, poohbeer, geldt dus wel zeker dat je terecht aanspraak mag maken op een aanvullende uitkering. Die zal, en dat vind ik dan ook wel weer logisch, wel 'slechts' aangevuld worden tot bijstandsniveau. Maar het zou natuurlijk ook raar zijn als je op kosten van de belastingbetaler in weelde gaat leven. Met een inkomen op bijstandsniveau kom je trouwens wel weer in aanmerking voor allerlei regelingen waar je nu misschien geen aanspraak op maakt: zorgtoeslag, huurtoeslag, extra kinderbijslag (ben even kwijt hoe dat ook alweer heet: is inkomensafhankelijk iig). Even erachter aan, enneh... zie het zo: de maatschappij investeert een tijdje in jou, zodat jij straks weer in de maatschappij kunt investeren,
"ik werk voor mn geld" en dus krijg je ook niet makkelijk een uitkering als je een kindje hebt, geld er een wet dat je de eerste 4 jaar geen sollicitatieplicht hebt. dus ik kan makkelijk thuis zitten en mn handje ophouden, hoef ik echt niet voor naar duitsland toe. maar of dat veel geld is? nee denk het niet. ik denk dat je dan met moeite rond komt, geen lekkers kunt kopen voor tussendoor en je kleren en de kleding van je kindje 2e hands mag gaan kopen. zo krap kan en wil ik niet zitten, niemand niet. dus kun je beter werken. maar als het niet gaat gaat het niet, basta! ik vind het nogal hevige reacties opbloeien bij mensen en dat is niet de rede dat ik dit topic gestart ben. ondaks mijn onvolledige informatie. Ook MET die informatie was hier een heftige discussie gestaan en nee dat wist ik niet van te voren. als ik dat wilde had ik wel een bericht over abortus geplaatst of het beruchte fruithapje-onder-de-4-maanden-topic. Ik ga gewoon de gemeente bellen en vragen wat ik hiermee moet doen. met school kon ik dat makkelijk onderling regelen maar met werk gaat dat natuurlijk niet. ze kunnen me niet eens fulltime aannemen vanwege de kredietcrises. want anders kan ik dus fulltime werken en daarvan deels in de ziektewet gaan. ookal besproken maar dat gaat ook niet. kortom ik ga idd even contact opnemen met mijn gemeente (bedankt aan degene die mij die tip gaf) en dan kijk ik daar verder. nu zit ik even met een heel ziek kind dus heb even andere gedachtes aan mn hoofd en duik lekker samen met haar mee mijn bed in. in mijn ogen kan dit topic gesloten worden.
Nee hoor in NL geld geen wet dat je de eerste 4 jaar geen sollicitatieplicht hebt... dit is al jaren geleden afgeschaft!
inderdaad die is er niet meer, ze bieden jouw zelfs banen aan en proberen je te plaatsen op projecten, opvang hoef jij je niet zorgen over te maken want die regelen ze ook wel voor je hoor. Ik vraag me ook af of de sociale dienst de ziekte van pfeiffer als een reden ziet om jou bijstand te geven, daarnaast loopt je studie pas augustus af, dus wie weet heb je er dan al helemaal niet last van. Wat ik ook niet snap is waarom alleenstaande moeders wel altijd recht op bijstand zouden mogen hebben en een moeder zoals ik niet? Ik zie mijn kinderen toch ook niet veel omdat ik werken moet om te zorgen dat we financieel rond kunnen komen. Ik heb dan wel een man, maar die studeerd nog geneeskunde en werkt daarnaast ook dus ook druk zat. En wie zegt per direct dat kinderen van alleenstaande moeders niet goed terecht komen? Mijn beste vriendin is alleenstaande moeder, ze is al snel weer gaan werken nadat haar kleine is geboren naast het werken is ze een super moeder voor haar dochter! Daar heb ik pas echt respect voor. Ze had ook kunnen denken ik vraag een uitkering aan, maar ze is gewoon gaan werken voor haar geld. Wat ik wil zeggen is dat ik vind dat een uitkering er moet zijn voor de mensen die echt niet kunnen werken en niet zomaar voor jan en alleman, iedereen zou wel graag thuis willen zijn. Als je tijdelijk geen baan kan vinden oke, begrijp dat je dan een uitkering aanvraagt want je moet toch je vaste lasten betalen.
Nou ja, wat een discussie allemaal zeg. Kijk, ik ben het er mee eens dat als je gewoon voor de lol vier jaar je hand op gaat zitten houden (als dat al kan) dat niet zo leuk is ten opzichte van degenen die werken. En inderdaad: dat zou ik ook wel willen. Bovendien: wat geef je daarmee als voorbeeld aan je kinderen? Maar als je wilt proberen tijdelijk je inkomen aan te laten vullen totdat je weer meer kan werken: waarom moeten we daar nu zo'n probleem mee hebben? Ik vraag me wel af of het kan. Volgens mij is die tot-vier-jaar-vrijstelling inderdaad afgeschaft en daar komt bij dat je inkomen waarschijnlijk wordt aangevuld tot bijstandsniveau. Zoveel is dat niet... Sterker nog: ik vraag me af of dat nou zoveel meer is dan wat je verdient met 15 uur in de week. Helemaal als je daarbij de papieren ellende optelt. Daar moet je toch niet aan denken? Naja, ik wens je veel succes en ben benieuwd wat ze bij de gemeente zeggen. Laat je dat nog weten, poohbeer? Oja, wat ik - als onderwijsfreak - nog wel even wil zeggen: probeer wel in de arbeidsmarkt te blijven. Het is zonde als je eruit moet stappen met een opleiding, want terugkomen is niet altijd even makkelijk...
Je inkomen wordt sowieso niet aangevuld tot bijstandsniveau als je maar 15 uur werkt... ze zoeken dan gewoon nog een baantje erbij voor je zodat je zelf genoeg verdient.. en precies wat mamaliset al zegt je hoeft je dan ook niet druk te maken over opvang o.i.d. want dat regelen hun.. Ik ben ook een alleenstaande moeder en ik ben er heilig van overtuigd dat mijn kleine man écht wel goed terecht komt (en al terecht is) ondanks dat ik gewoon werk... Ik denk ook niet dat de ziekte van pfeiffer een reden is, zeker niet meer in augustus.
Bij onvoldoende inkomen zal het inkomen worden aangevuld tot het geldende bijstandsniveau. Haar aan het werk zetten voor aanvullende uren schiet niet op als ze als arbeidsongeschikt aangemerkt wordt. Laten we deze beoordeling vooral bij de gemeente liggen. Ik vind dat wij van een afstand en op basis van deze beperkte informatie niet kunnen bepalen of iemand wel of niet arbeidsongeschikt zal zijn. Vanachter je computertje is het altijd wel lekker makkelijk oordelen. Laat niet onverlet dat ik zelf ook van mening ben dat als iemand kan werken dit ook vooral moet doen, en de uitkeringen zijn voor diegenen die ook niet zonder kunnen. Tegenwoordig geldt er wel weer een vrijstelling van de sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders met kinderen onder de 5 jaar. Zij moeten deze vrijstelling zelf aanvragen, en deze duurt maximaal 6 jaar. Je kunt je dus niet 'oneindig' blijven beroepen op de vrijstelling door net voordat je kindje 5 jaar wordt een ander kindje te krijgen. Wel geldt er tijdens deze vrijstelling een scholingsplicht, zodat je na afloop van de vrijstelling makkelijker een baan kunt vinden.
Suuzje, wat je zegt is zéker niet waar! Alleenstaande moeders kunnen geen vrijstelling van sollicitatieplicht krijgen!