Hoi Roos, Hier de regelgeving m.b.t. tussentijdse opzegging bij een contract voor bepaalde tijd: Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan tussentijds beëindigd worden als deze mogelijkheid schriftelijk is afgesproken. De werknemer kan dan met inachtneming van de opzegtermijn de arbeidsovereenkomst beëindigen. Indien de mogelijkheid van tussentijdse opzegging niet schriftelijk is vastgelegd, dan kan de werknemer de arbeidsovereenkomst alleen tussentijds beëindigen als de werkgever geen bezwaar heeft. In onderling overleg kan dan worden afgesproken op welke datum de werknemer ophoudt met werken. De arbeidsovereenkomst wordt dan beëindigd met wederzijds goedvinden. Werkgever stemt niet in met tussentijdse opzegging Stemt de werkgever niet in met tussentijdse opzegging, dan zal de werknemer in principe moeten doorwerken tot het moment waarop de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt. Zegt de werknemer toch tussentijds de arbeidsovereenkomst op, dan is deze opzegging onregelmatig en de werknemer is dan schadeplichtig. De werknemer loopt dan het risico dat de werkgever een procedure start bij de kantonrechter en in deze procedure schadevergoeding van de werknemer gaat vorderen. De hoogte van de schadevergoeding is dan gelijk aan het loon dat de werkgever had moeten betalen indien de werknemer tot het einde van de arbeidsovereenkomst had gewerkt.
Ik heb ook eens een contract gehad voor bepaalde tijd waarbij ik niet op kon zeggen, maar het halve jaar vol moest maken. Echter, toen ik brullend van ellende bij de manager op kantoor zat, zagen ze wel in dat het echt geen zin had om mij aan mijn verplichtingen te houden, wat heeft een werkgever nou aan een ongelukkige medewerker? Dus ik zou toch het gesprek eens aangaan en dan vooral je hormonen hun gang laten gaan.
Heb kunnen regelen dat ik ipv 4 dagen maar 2 dagen hoef te werken. Verder willen ze me wel aan mijn contract houden, wat dus betekent dat ik nog tot en met december daar moet blijven. Ik maak mezelf steeds maar wijs dat 2 dagen heel erg weinig is en dat het vast wel weer een klein beetje gezellig is met de collega's. Maar ik ben er nog steeds de hele dag mee bezig in mn hoofd. Ik wil dus eigenlijk nog steeds niet.... Misschien toch de tip van Puppy78 opvolgen en mn hormonen hun gang laten gaan. Kan me ook gewoon niet voorstellen dat ze me nog zo graag willen houden als ik laat zien dat ik echt niet meer wil. Moet trouwens 27 mei weer voor het eerst....
Volgens mij kun je altijd opzeggen. Maar je moet je houden aan de opzegtermijn. Maar misschien kun je dan nog wel wat regelen met minder gaan werken, vakantiedagen, ouderschapsverlof. Als ik jouw verhaal lees en je kunt het redden zonder jouw inkomen: dan zou ik vandaag nog een ontslagbrief op de post doen! Maar ik zie net dat je alweer aan het werk bent. Hoe gaat dat? Valt het mee of tegen? Ik vind het heel gek dat je niet tussentijds op kunt zeggen... Klopt dat echt wel?
Jois - ben vorige week vrijdag weer begonnen. Omdat ik er zo ontzettend tegenop zag viel het uiteindelijk wel mee, maar ik vind het nog steeds absoluut niet leuk. Omdat ik er zo'n punt van heb gemaakt dat je niet tussentijds op kunt zeggen daar hebben ze 'er nog eens naar gekeken' en nu geldt deze regel alleen nog maar voor leidinggevenden. Dus ik mag nu wel opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Dat geeft me al veel meer rust eerlijk gezegd. Het idee dat ik gewoon weg kan. Ik kan nog 10 weken vakantie opnemen dus wat dat betreft zit het wel goed. Maar ik voel me nog steeds wel erg minderwaardig als ik daar aan het werk ben, kan er niks aan doen. Natuurlijk mis ik mijn kleine Boazje ook ontzettend. Maar heb met mezelf afgesproken dat ik het een maand ga proberen. Als ik het dan nog zo erg vind stop ik er mee.