Ik werk al meer dan 15 jaar in de gezondheidzorg maar steeds weer weten (in het bijzonder) ziekenhuizen me negatief te verbazen. Vandaag weer zo'n fijne ervaring... Sinds zijn geboorte heeft mijn jongste een bultje in zijn ooglid. Hij lijkt er geen last van te hebben maar omdat het wel blijft, heb ik een maand geleden maar eens een bezoekje gebracht aan de huisarts. Die dacht niet dat het spannend was maar wilde toch graag voor de zekerheid een oogarts er naar laten kijken. Afgelopen maandag gebeld en ik kon vandaag al terecht. Fijn. Gisteren kreeg ik de bevestigingsbrief. Wat blijkt: zoon is geboekt bij de orthoptist. Daar hebben we naar mijn idee niets te zoeken dus ik bel vanochtend nog eens naar oogheelkunde. Ik leg uit dat het hier gaat om een (vet)bultje en dat ik verwezen ben naar de oogarts. Hier krijg ik te horen dat alle kinderen tot 13 jaar eerst gezien worden door de orthoptist. Ik vraag nog eens door wat voor zin dit heeft omdat mijn zoontje geen problemen heeft met zien. Nee, hij moet echt eerst naar de orthoptist. Daar aangekomen vandaag... ik ben serieus 2 min binnen geweest. De orthoptist zegt ZONDER NAAR MIJN ZOON GEKEKEN TE HEBBEN dat zij niets kan doen en dat zoon naar de oogarts moet. Daar kan ik na 1 uur en 40 minuten wel terecht...:x Wat? Dat meen je niet. Zit je daar met je 9 maanden oude zoon op een tijdtip dat hij echt heel graag wil slapen... en of je dan even ruim 1,5 uur wil wachten (zonder rekening met houden met uitloop die die specialisten eigenlijk zonder uitzondering ook nog eens hebben!) Nee, daar heb ik voor gepast. Als ik nou niet vooraf nog gebeld had, dan wie weet maar neee. dit gaat me echt een stap te ver. Ik heb een afspraak gemaakt bij een ander ziekenhuis (waar ze me trouwens ook een afspraak bij de orthoptist wilden voorschotelen zonder door te vragen of de daadwerkelijke kwaal maar dat heb ik kunnen veranderen). Ongelofelijk.. ik begrijp dat er protocollen zijn. Protocollen zijn een belangrijke waarborg in het veiligheidsysteem maar dit protocol is stom en alleen maar bedoeld om te zorgen dat de oogarts niet belast wordt met zaken die hij/zij niet nodig acht. Laat ze eens door vragen zeg. Ik heb bij de verzekeraar gemeld dat ik vind dat deze afspraak niet vergoed moet worden maar dat het ziekenhuis deze kosten zelf moet dragen in de hoop dat ze er dan iets van zullen leren... En dan zeuren over de zorgkosten die omhoog schieten.. bah!:x Moest het ff kwijt...
Pfff...ik snap je helemaal hoor. En dan nog verwachten dat je met zo'n kleintje daar dik 1,5 uur blijft wachten. Ben wel benieuwd wat de zorgverzekering gaat zeggen...hihi...goede aktie! Zit zelf nu al een half jaar in de medische malle molen door een ongeluk. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd, van de ene dokter naar de andere, de ene wil nogmaals opereren, de andere niet, die wil dat ik zovast naar de fysio ga, ze ruzieen maar raak en naar mij word al helemaal niet geluisterd en zit ik in mijn maag met mijn werk/ziektewet.
Ik snap je ook helemaal! Echt belachelijk dat het zo moet gaan. Een ortoptist kan mi ook echt niks met een vetbultje. Ik denk ook niet dat ik was blijven wachten op de oogarts. Je bent zo 4 uur verder!
Apart zeg, ik moest met Thijmen naar de oogarts (wel voor zicht) en met de doorverwijzing kon ik daar zo een afspraak maken. Nu heeft de oogarts aangeraden om nog 1 keer naar de orthoptist te gaan Maar wel erg vervelend zeg!
Als ze de verwijzing hadden gehad en hadden gelezen dan had ik waarschijnlijk ook in een keer goed gezeten maar ja... de mevrouw wilde niet luisteren toen ik de verwijsbrief wilde voorlezen. Een blunder in het zgn protocol
Wat een verspilling van tijd en geld. Want jij bent naar daar gereden voor niks, krijgt binnenkort ook nog es de factuur, maar op dat moment had die specialist ook evengoed een ander kind kunnen zien. Dat hem wel nodig had. Ik hoop dat de oogarts volgende keer kan helpen en dat ie je niet doorverwijst naar een dermatoloog.
Idioot Cygnet. Ik moet zeggen dat we in het Sophia vroegah altijd snel en efficient werden geholpen, maar het protocol in jullie ziekenhuis slaat als een tang op een varken. Hoop dat de volgende afspraak soepel verloopt en je ventje snel van dat bultje af is!
Cygnet, dat is niet de normale gang van zaken, althans bij de meeste ziekenhuizen die ik ken. Waarschijnlijk is de triage aan de telefoon niet goed gegaan, want dit soort dingen horen niet bij de orthoptist, maar bij de oogarts. Onze doktersassistenten filteren aan de telefoon of de kinderen naar ons (orthoptist) moeten of naar de oogarts. Uiteindelijk moet het overgrote deel naar de orthoptist, maar dingen zoals ontstekingen, bultjes ed horen bij de oogarts. (afhankelijk van het type bultje, kan het zijn dat je uiteindelijk wel naar de orthoptist wordt gestuurd) Mochten ze toch onverhoopt bij mij worden geboekt, dan leg ik ze door bij de oogarts (bijna altijd in huis) en reken ik geen orthoptisch consult.
Ja. En ik heb ondertussen zoveel artsen bezocht, en van de helft van de bezoeken vroeg ik me naderhand af wat ik daar in godsnaam kwam doen. Mijn arm is van de vingertoppen tot de elleboog kapot. Snik. Dus ik begrijp de frustratie van ts erg goed omdat ik tegenwoordig erg vaak in ziekenhuizen kom.