Mijn zoontje wil sinds een maand niet meer aan de borst. Heel soms ( nu totaal 3 x sinds hij de borst weigert ) kan ik hem aanleggen maar dan moet ik heel snel zijn want anders zet hij het op een brullen. Ik ben fulltime gaan kolfen, heb de medela symphony weer gehuurd bij welzorg. Maar ik kolf te weinig, ik moet nu zelfs een kunstvoeding tussendoor geven Ik moet zo weer kolfen voor zijn laatste voeding maar mijn borsten voelen helemaal niet vol aan, er zal dan ook niet genoeg uitkomen voor zijn voeding. Ik bewaar alle beetjes, ik heb bijvoorbeeld nog 20cc in de koelkast van de kolfsessie van 20:00, en ik heb nog 10cc van de kolfsessie van 16:00, en zo hoop ik toch die 180cc nog te halen. Ik word er gewoon heel erg zenuwachtig van, mijn vriend wil dat ik helemaal overga op kunstvoeding maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil dat mijn zoontje borstvoeding binnen krijgt. Ik mag ook wel trots zijn op mezelf dat ik al bijna 5 maanden borstvoeding geef. Ik kwam uit het ziekenhuis met 2 erg pijnlijke tepelkloven, heb de eerste maand gevoed met een tepelhoedje omdat het te pijn deed. Ik had een verblijfskatheter i.v.m blaasproblemen die ik had opgelopen tijdens de bevalling, een subtotaal ruptuur, erg zere polsen en een zere schouder. Maar ik ben blijven voeden! Zelfs nu wil ik er nog voor gaan, ook al heb ik dus een blaasverzakking en vaginavoorwand verzakking ( pijnlijk ) en heb ik een barbotage gehad in mijn schouder en vanwege de borstvoeding hier alleen paracetamol voor nam. Eigenlijk zoek ik hier gewoon iemand die me een hart onder de riem wil geven ( ofzo? ) en als er iemand tips heeft om mijn productie wat hoger te krijgen....graag! ( kolf nu met moeite 180cc totaal per keer )
Jeetje! Wat knap dat je het hebt volgehouden ondanks al die problemen. Schril contrast met alle dames die het niet eens willen proberen en direct naar de kunstvoeding grijpen. Hoop dat het nog goedkomt en dat je zoontje toch weer de borst gaat accepteren. Die van mij is tegenovergesteld, die weigert pertinent de fles... Wat mij helpt bij opkrikken productie is, borstvoedingsthee van weleda, kabouterfeest thee van piramide en veel cashewnoten! Na 4 uur staan ze op springen zeg maar.
oh wat doe jij je best zeg, hopelijk wil je mannetje weer gewoon aan de borst, want dat is zoveel fijner!~geef je dan wel weer met tepelhoedje? en heb je al een lk geprobeerd te bellen? naast de thee kun je ook havermout proberen voor je productie~!
Lees mijn topics eens, misschien vind je herkenning. Er staan ook veel tips in. Wij hebben de afgelopen maand in een vergelijkbare situatie gezeten en hier is het na heel hard werken nu eindelijk weer goed.
Deze over de sterk teruglopende melkproductie: http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/489501-dag-dag-borstvoeding-even-emotie-uiten.html Deze ging over het feit dat ze veel eet, bij jou zoon dan waarschijnlijk nog niet van toepassing maar omdat onze dochter tegelijkertijd ook de borst ging weigeren, staan er op de laatste pagina's wat goede tips: http://www.zwangerschapspagina.nl/voeding/487091-word-gek-niet-stoppen.html Hier over het van kunstvoeding teruggaan naar volledig borstvoeding: http://www.zwangerschapspagina.nl/voeding/488460-even-meekijken-voedingsschema.html Eerste topic over het geen borstvoeding meer willen: http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/486710-8-maanden-wil-geen-borstvoeding-meer.html
oke, even helemaal los denken Zou je kunnen kijken of het mogelijk is hem wat vaker, maar kleinere beetjes te geven. Dus niet 189, maar 150 en dan een voeding extra. Ik zou daarvoor even investeren in een nieuwe speen met een heel klein gaatje, zodat hij even goed veel moeite moet doen. Dan moet hij wat meer moeite doen zodat het meer lijkt op borstvoeding. Daarnaast gaf mijn lactatiekundige aan dat je de tsr met de fles ook kunt doen, maar ik weet zo even niet meer precies hoe. Het kwam erop neer dat je zorgt dat er niet meteen melk uit de fles komt, maar ook dat er weer moeite wordt gedaan. Misschien is de kleine te verleiden tot een nachtvoeding? Mijn ervaring is dat het dan meer op de automatische piloot gaat en ze soms opeens wel aanhappen. Een en ander werkt waarschijnlijk alleen als hij niet te wakker wordt. De keren dat je gaat aanleggen zou je al wat voor kunnen kolven of masseren zodat je de tsr al hebt? Dan voorkom je misschien dat hij te snel opgeeft. Als ik eerlijk ben, ik heb zo wat ideeën die ik vaker ben tegen gekomen opgeschreven, maar ik zou je willen aanraden ook contact op te nemen mrt een lactatiekundige. Mogelijk kan die meer gespecificeerd op jouw situatie meedenken. Die kan ook zien of hij misschien spruw heeft wat niet ontdekt is (ik gooi er maar wat in).
Meid, wat goed dat je al zoveel probeert om alsnog borstvoeding te geven. De tips die de anderen aangeven zijn inderdaad de tips waar ik me bij aansluit. En vooral die van een lactatiekundige inschakelen, dan moet het zeker goedkomen. Dik respect en een digiknuffel voor jou!
Die inderdaad. En verder: als je een fles geeft, kleine porties per keer aanbieden (180 is echt veel te veel vaak), in een fles met een newbornspeen, halverwege de fles pauzeren, laten boeren en op je andere arm verder voeden (net zoals je tijdens een voeding van borst wisselt. Veel, heel veel, huid-op-huidcontact, samen in bed, samen in bad.
Ik ga die bv thee zeker proberen, en ook de noten en havermoutpap. Ik hoop dat ik dan wat meer kolf zodat ik een "voorraadje" kan aanleggen. Ik ga straks ook proberen om weer mer een tepelhoedje te voeden, ik hoop dat dit lukt...scheelt me weer een kolf sessie. Er is in het begin een lactatiekundige bij mijn thuis geweest, ( ik had zoveel pijn vanwege die tepelkloven waarmee ik thuis kwam vanuit het ziekenhuis, en vanwege die verblijfskatheter en subtotaal ruptuur was voeden een hele moeilijke en pijnlijke opgave voor mij ) Mijn borsten waren te groot om liggend te voeden volgens haar! en ik moest me niet zo druk maken ( ja makkelijk gezegd als er bij jouw geen slang uithangt van onder ) Ik heb 1 techniek geleerd en dat was toch zittend ( auw auw ) met een opgerolde hydrofielluier onder mijn borst zodat mijn zoontje makkelijker kon aanhappen?? Ze is hier 5 kwartier geweest en daarvan maakte ze zich de laatste 20 minuten zorgen over haar mobiele pin apparaat die het niet deed. koste me nog 120 euro. Ik heb de lactatiekundige van het kraambureau ook nog gebeld en zij had het over een nursing techniek, net zoals de lactatiekundige hier op het forum. Is 180cc echt te veel? Hij gaat huilen als hij minder krijgt. Pffff ik vind het zo moeilijk allemaal.
Ik vind 180 best veel. Ik kolfde meestal minder. Bij de jongste heb ik dat nog nooit gehaald. Ik denk denk dat je kindje het te makkelijk wegdrinkt en zou kijken naar een andere speen. Vervelend dat je slechte ervaringen hebt met een lk. Het zijn uiteindelijk ook mensen, dus je hebt goede en minder goede. Ik heb er wel wat aan gehad, maar vond het ook wat tegen vallen. Ik zou zeggen dat op deze leeftijd liggend voeden wel zou moeten kunnen. Ik heb ook grote borsten en kleine mondjes, maar vanaf een maand of drie lukte het wel. Het is wel even zoeken geweest naar een goede houding. Ik denk dat je kindje daar niet in mee wil werken. Kolven doe je nu ook even om productie op gang te houden. Ik kan me voorstellen dat je niet voldoende gekolfd krijgt, maar je houdt het wel op gang. Vanuit die positie is het makkelijker straks op te krikken.
Ik ben geen kenner hoor, maar ik had een enorme dip met 4 maanden. Cato kwam toen 's nachts weer om t uur/ 2 uur. Dus hou dat ook even in je achterhoofd. verder heelveel respect voor je!!!
Ik moet nog even doorbijten en volhouden met kolfen, ik heb de weblogs van kleinesara gelezen en weet dus dat er hoop is Maar ooh wat is dat kolfen frustrerend. ps, ik dacht dat 180cc nu moest omdat mijn zoontje bijna 8 kilo is ( 7980gr ) maar als 150cc ook goed is vind ik dat beter....zo kan ik iedere keer een beetje voeding gaan sparen, ookal is het maar 30cc.
Kolven is ook vreselijk in dit soort situaties. Ontzettend knap dat je ermee doorgaat. Het is je niet van een leien dakje aan het gaan. De cijfers hoeveel een kindje nodig heeft zijn gebaseerd op kv. Je mag het best als leidraad gebruiken, maar het is absoluut geen regel. Kijk maar hoe hij erop reageert, dat is je graadmeter. Je hebt in ieder geval lekker voedzame melk, mijn manneke is nog maar 8,5 kilo met 10 maanden. Hij komt zo te zien niet tekort, super hoor.