Hey lieve TS Wat een naar verhaal. Helaas hebben we vaak veel tegenslagen en ik weet dat je echt niet de enige bent die elke keer naar rust verlangt maar niet krijgt/voelt. Ten eerste stop met jezelf de schuld geven. Je ouders/familie zijn volwassen en daarin ook verantwoordelijk volr hun eigen keuzes. Ze hebben rekening met jou willen houden, maar de daden die in de tussentijd gepleegd zijn, hoef jij je echt niet voor schuldig te voelen. Je hebt nou een eigen gezin en daar hoort je focus op te liggen, laat de dingen erom heen er geen invloed op hebben. Het blijven je ouders/familie. Maar geef de schuld niet aan jezelf. Je hebt kindjes die alles voelen, als jij onrustig bent voelen ze dat. Voor je man is het ook niet leuk als hij ziet dat je je ongelukkig voelt. Mijn tip voor jou is, ga er een weekje tusseuit. Binnenkort herfstvakantie, maak er lekker gebruik van. Ga met de kindjes en je partner een weekje weg en kom lekker tot mekaar. Plan 1 dag in de week dat jullie dingen gaan doen samen. Probeer je buiten het probleem te houden. Ik hoop dat je gauw je rust vind. Heel veel liefs
Als ik je 1 advies kan geven dat is wel dat om juist emdr te doen. ja het is heftig, maar je bent in relatief korte tijd en met weinig sessies al zoveel geholpen!! het vereist m.i. wel een stabiele thuissituatie dus weg met je vader en weg met de problemen van alle anderen. je moet je kunnen focussen op je eigen situatie (overigens heb je daar op zo'n moment ook gewoon echt geen ruimte voor andermans issues). ik wilde er ook niet aan, jeugdtrauma's onder ogen zien, maar ben zo blij dat ik het gedaan heb! met emdr. ja het was heel heftig, maar ik was blij dat ik niet letterlijk het verhaal van a tot z heb hoeven te vertellen (tot in den treure). het was voor mij een hele fijne manier om toch de trauma's te kunnen verwerken, tot op zekere hoogte dus nog gewoon "in mijn eigen wereld". het is het zo waard geweest.... ik wil je veel sterkte wensen met alles en hoop dat je gauw je rust terug kunt vinden
Ik heb alleen jouw openingsbericht gelezen, dus misschien dat mijn tip al gegeven is. Probeer elke dag 5 a 10 minuten te pakken om te gaan zitten (met bijv een bakkie thee) en waar te nemen. Beschrijf voor jezelf wat je 1.ziet, 2.hoort, 3.ruikt, 4.voelt en evt 5.proeft. Stap voor stap, dus telkens de focus op 1 zintuig. Neem waar zoals het is, zonder oordeel of vervolggedachte. Dat is een deeltje mindfullness waarmee je misschien een beetje een recetbutton in je hoofd kunt indrukken.
Ik zou inderdaad emdr her overwegen. Is het pittig, ja zeker. Maar levert je als het werkt bij jou heel veel rust op.