ik ben de hele dag al aan het spitten maar ik zie door de bomen het bos niet meer......Ik heb toch wat vragen misschien dat iemand me wat wijzer kan maken??? 1. ik heb geen werk of geld kan ik een uitkering/bijstand aanvragen tijdens de scheiding? of moet ik wachten tot de scheiding definitief is? En als het is aangevraagd hoe lang duurt het dan voor ik het heb? 2. moet ik een uitkering aanvragen of bijstand? 3. ik moet alles regelen dus ik moet een eenzijdig echtscheidingsverzoek aandienen. Kan daar wel alles in komen te staan wat we al samen overeen zijn gekomen? Bv een ouderschapsplan dat de kinderen bij mij zijn en het weekend bij hem? het huis enz Of moet hij dat zelf indienen met een advocaat? 4. En als ik alleen de scheiding indien staat hij er dan verder ook helemaal buiten dus hoeft hij verder dan niks te regelen, buitenom dat hij de papieren thuis krijgt en tekent? Ik moet alles alleen doen, ik weet niet meer waar ik moet beginnen en wat wel en niet kan......
1. Ja, dat kan. Als je een aanvraag indient kan het ong 6/8 weken duren voordat je antwoord krijgt daarop. Je zou eventueel een voorschot kunnen krijgen, maar met het risico, dat als je aanvraag wordt afgewezen, jij deze moet terug betalen. Daarnaast eisen de meeste gemeentes dat je wel naar werk gaat zoeken, dus ik zou je adviseren je alvast in te schijven bij diverse uitzendbureau's en kijken naar kinderopvang, mocht dat nodig zijn. 2. Bijstand is een uitkering. (kijk eventueel op de website van je gemeente) 3. Ik zou deze vraag neerleggen bij de advocaat, maar in principe kunnen jullie afspraken gewoon opgenomen worden in het echtscheidingsconvenant. Als jij het eenzijdigverzoek indient, moet hij zijn eigen advocaat zoeken/hebben. Wederom, leg deze vragen even neer bij je advocaat. Hij/zij kan je daar beter bij helpen als het gaat om het verzoek/echtscheiding. De financiele zaken kan je het beste bespreken met de gemeente en/of maatschappelijk werk.