Ik eet ook geen varkensvlees, vleeswaren als salami enzo koop ik bij de Turkse supermarkt. Ik probeer ook zoveel mogelijk andere producten waar varken in verwerkt zit te vermijden (gelatine oa) maar dat vind ik veel moeilijker!
Ook hier geen varkensvlees meer op tafel. Mijn gouden tips voor wat betreft spek: in duitsland (en bij een ah in amsterdam geloof ik) verkopen ze kalkoenbacon (putenbacon in het duits). Erg lekker! En voor spekjes gebruik ik gerookte kalkoenreepjes, die ik opbak. Je vind ze bij sommige supermarkten (ah, c1000) in de koeling bij de voorverpakte vleeswaren waar je ook de hamreepjes vindt. Zie de foto (let niet op de thtdatum, ik heb ze op voorraad in de vriezer) En een beetje turkse winkel heeft tegenwoordig ook veel "westerse" producten maar dan halal, dus zonder varken. Zo heeft onze turk chipolata worstjes en spareribs.
Wij eten ook geen varkensvlees maar dit is vanwege het geloof van mn man(moslim) Wij eten vaak kip rund en lam Maar weet eigenlijk niet zo goed wat je als alternatief kan gebruiken Ja voor een tosti kan je bijv kip of kalkoen doen En braadworst van een koe halen maar verder weet ik eigenlijk niet, Het gaat hier automatisch, wij halen vaak vlees in bijv amsterdam bij de turkse slager, heb je 10kg kippenvleugels voor 20euro, maar die vleugels kan je halveren omdat ze best groot zijn, is echt veel vlees voor best weinig geld, en halen vaak ook 10kg gehakt maar weet niet hoe duur dat is zo uit mn hoofd, en met dat vlees doen we echt lang
Qua gezond zijn is het ook maar net wat je neemt..speklappen en rookworst is bv niet zo gezond, maar hamlappen daarentegen...
Wat handig, ik heb het namelijk ook nogal gehad met varkensvlees en loop tegen dezelfde dingen aan als jou. Want stamppot boerenkool zonder spekjes zal anders stukken minder lekker zijn.... Ik zal dan voortaan dit topic er even bijhalen voor tips.
Tosti met alleen kaas of kaas en kipfilet Pannenkoek met kaas en appel (o ja!) Stamppot met gerookte kalkoenreepjes en rundergehaktbal en rundersaucijs of runderrookworst Boterham met rosbief, pastrami, rundersalami
Nooit geweten zie hier ook kalkoenspek etc. Weer wat geleerd Las hier ook over spareribs van rundvlees. Dat wist ik ook niet dat dat bestond.
Je hebt idd ook rundersalami en kalkoensalami. Overigens kan je een tosti ook maken met bijv kipfilet/kalkoenfilet of runder/kalkoensalami. Hartstikke lekker Lekker wat oregano en tomaatjes erbij en smullen maar Op de pannenkoek vind ik salami ook erg lekker haha En je hebt ook runderrookworst, heb ik wel zien liggen in de schappen. Soms misschien even goed zoeken maar er zijn zoveel alternatieven tegenwoordig, het lijkt me heel goed te doen om varkensvlees te vermijden.
Mmmm! Pastirma in het Turks. Gemarineerde gedroogde ossenhaas geloof ik Ik eet geen tosti of gebakken ei zonder
Voor de mensen die geen varkensvlees meer willen en dat NIET vanwege het geloof doen: Waarom wil je dat dan niet meer? Er is toch niks lekkerder? Zelf zou ik namelijk echt niet zonder willen en begrijp dus niet waarom je het wel zou willen. Als iemand dat kan uitleggen dan graag.
Varkensvlees blijkt voor de mens extreem toxisch om allerlei redenen: Het blijkt dat het vetgehalte in varkensvlees zeer hoog is, met name binnen de cellen. Vet bevat tweemaal zoveel calorieën als koolhydraten en eiwitten en wordt onmiddellijk opgeslagen en slechts met grote moeite weer afgebroken. Het cholesterolgehalte van varkensvlees blijkt hoog. Vet hangt altijd samen met cholesterol. Het menselijk lichaam heeft cholesterol nodig voor de aanmaak van celmembranen en voor vettransport. Te veel cholesterol veroorzaakt afzetting op de bloedvatwanden en bevordert toenemende vernauwing van de slagaders. Ook bevat varkensvlees eiwitten, die vanwege hun structuur snel rotten in uw darmen. Door de hierbij vrijkomende rottingsproducten komen er veel toxines vrij en vormen deze producten een grote belasting voor uw darmen, bloed, lymfe, lever, matrix en nieren. De eiwitstructuur van het vlees van de varkens lijkt op die van mensen. Hierdoor wordt het door het immuunsysteem niet als lichaamsvreemde stof beschouwd en kan het gemakkelijk in het bloed en de lymfe belanden, inclusief alle toxines en eiwit rotting producten. Dit gebeurt veel sneller dan bij alle andere dierlijke en plantaardige eiwitten. Het bindweefsel heeft last van zwavelhoudende mycopolysacchariden in het varkensvlees, die zeer slijmig zijn. Dit heeft tot gevolg dat de varkensvleeseters eigenaardige Rubensiaanse opzwelling van het bindweefsel vertonen. Er vindt een opstapeling plaats van slijmsubstanties in pezen, gewrichten, kraakbeen etc., wat o.a. kan leiden tot reuma, arthritis en dicusproblemen. Het bindweefsel zuigt zich als een spons vol met water en zwelt. Aangezien deze zwavelhoudende verbindingen gekoppeld zijn aan bepaalde organen, is het zelfs aan mensen te zien welk varkensvlees ze het liefst eten: hals-, rug-, buikspek of ham. De bindweefselstructuren van de mens worden zwakker door het varkensvlees en er ontstaan eerder klachten van het bewegingsapparaat. Varkensvlees bevat veel groeihormonen. Dit veroorzaakt niet alleen bij jongeren een versterkte groei, maar bevordert ook ontstekingen. Aangezien deze groeihormonen alle groeiprocessen bevorderen, bewerkstelligen ze ook de groei van kankercellen. Het histamine en imadozolgehalte van varkensvlees is hoog. Hierdoor worden allergieën, netelroos en neurodermitis, abcessen, steenpuisten, negenogen en alle mogelijke ontstekingen bevorderd. Een hoog histaminegehalte maakt ook minder stressbestendig, activeert maagzweren, hartritmestoornissen en hartinfarcten. Varkensvlees bevat vreemdsoortige tumorbevorderende stoffen, die als oncogenen, endobionten, siphonospora en polymorfa beschreven worden. Varkensvlees bevat virussen, met name griepachtige virussen. Deze virussen vestigen zich meestal in onze longen en grijpen hun kans tijdens een verzwakte periode van ons immuunsysteem. Dit kan ook leiden tot chronische verkoudheden. Varkens hebben een slechter ontgiftingsysteem, waardoor ze hun afvalstoffen sneller in vetweefsel opslaan. Bij consumeren van vlees (met vet) moet ons ontgiftingsmechanisme hiermee aan de slag. Levert aldus een grotere belasting op voor ons lichaam. Bronnen: NCRV Willem Wever, Prof. L.S Bier, E. van Schijndel