Hallo,Een moeilijke vraag misschien maar daarvoor ben je er natuurlijk e.Ik heb sinds mijn 8 jaar een kleine vorm van epilepsie en neem daarvoor bepaalde medicijnen elke dag en heb dit nu al jaren onder controle.Ik neem Keppra en Frisium.Mijn vraag is nu als ik borstvoeding wil geven kan dat dan kwaad voor de baby?Ik heb er wel aan gedacht maar bij ons 1e kind was het veel te hectisch wegens vroeggeboorte enzo en dus gewoon flesvoeding gegeven.Ik weet niet of je deze vraag kan beantwoorden?groetjes
Beste Laurake, Ik geef jou toch hetzelfde antwoord als bij de andere vraag over medicatie, echter zeker bij langdurig gebruik van Frisium zal borstvoeding waarschijnlijk afgeraden worden aangezien het een lange halfwaardetijd heeft en er dus hoge concentratie in de borstvoeding terecht kunnen komen. Goed overleg is handig, in jouw geval zou ik overleggen met je behandelaar voor de epilepsie. Misschien is overstap op een ander medicijn tijdelijk mogelijk? Mijn eerdere antwoord was: Nog steeds (en misschien zelfs wel vaker) wordt onterecht het geven van borstvoeding afgeraden bij het gebruik van medicatie zonder echt goed uit te zoeken of het werkelijk niet mogelijk is. Gebruik je medicijnen dan is het belangrijk om goed uit te zoeken of het mogelijk is om borstvoeding te geven. Soms is dit prima mogelijk, soms is dit mogelijk onder voorwaarden (bijvoorbeeld 1 voeding overslaan na inname medicatie) soms wordt dit echt afgeraden. Ik kan helaas niet via deze manier een juist en weloverwogen advies geven of het mogelijk is om borstvoeding te blijven geven. Ik werk zelf in regio Utrecht en geef alleen advies over medicatie bij persoonlijk contact. Welke opties zijn er voor jou? Hier in de regio is er een Kinderarts die heel goed advies kan geven over medicatie en borstvoeding, wellicht is een dergelijke kinderarts er ook in jouw regio. Verder is het mogelijk om een consultaanvraag te doen bij Gonneke van Veldhuizen - Staas, laktatiekundige. groeten, Annemarie