Bacteriële vaginose - antibiotica

Discussie in 'Gezondheid' gestart door SterrenMaanMarja, 14 jun 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SterrenMaanMarja

5 jan 2023
    59
    59
    18
    Vrouw
    Hey,

Zojuist heb ik in 1 keer 2 gram antibiotica ingenomen voor een bacteriële vaginose waar ik al de gehele zwangerschap mee loop.
    Ik ben nu 15+4 weken zwanger.
    In mijn vorige zwangerschap ben ik veel te vroeg bevallen met 22+3 weken en toen had ik ook de gehele zwangerschap dezelfde klachten als nu. Alleen toen werd er nooit verder gekeken dan blaasontsteking en heb ik dus nooit geweten dat ik ook toen al met bacteriële vaginose liep.
    Nu weet ik dat BV een verhoogde kans geeft op vroeggeboortes dus ik ben nu toch blij dat ik nu weet wat het is en dat ik er iets aan kan doen.
    Toch ben ik benieuwd naar meiden die hier ook last van hebben gehad tijdens de zwangerschap en of die antibiotica daadwerkelijk helpt? Ik hoorde namelijk ook dat het redelijk snel weer terug kan komen en dat hoop ik natuurlijk niet.
    Ook ben ik benieuwd naar andere tips die ik zelf nog kan proberen?
    Ik gebruik al geen inlegkruisjes meer (of alleen van 100% katoen), ik was niet met zeep van onderen en ik “lucht” ook veel door soms naakt rond te lopen haha.
    Ik zit nog te denken om probiotica te gaan slikken maar hier moet ik nog wat meer over gaan lezen.

x

2. Mar847

Mar847 Nieuw lid

18 jun 2024
    1
    0
    1
    Hai! Ik zit met dezelfde vraag! Bij mij is vroeg in de zwangerschap (bij 8 weken) ook bv geconstateerd. Mijn huisarts raadde me aan om het aan te kijken of het vanzelf over zou gaan, maar schreef wel antibiotica voor mocht het niet overgaan. Het schijnt volgens de Nederlandse richtlijnen namelijk niet uit te maken of je de bv wel of niet behandeld. De verhoogde kans op vroeggeboorte of laag geboortegewicht blijft gelijk (wat ik niet goed begrijp, wat is de dan de correlatie? Schijnverband?). Ik gebruik nu af en toe Normaflor (mag je gewoon langdurig gebruiken tijdens zwangerschap, is vitamine C) en slik probiotica. Dit werkt! Nu is het zo dat zodra ik daarmee stop de bv terug lijkt te komen. Ik twijfel daarom nog steeds of ik die antibiotica niet alsnog moet nemen (ik ben inmiddels 33 weken zwanger), maar vind antibiotica geen fijne gedachte voor de baby. In het buitenland is het beleid overigens dat je bv wel altijd moet behandelen indien zwanger…

3. SterrenMaanMarja

5 jan 2023
    59
    59
    18
    Vrouw
    Om even een update te geven: na de eenmalige hoge dosering antibiotica leek het een paar dagen super goed te gaan. Ik had weer normale afscheiding en ook al mijn andere klachten waren verdwenen - ik voelde me echt een stuk beter.
    Helaas kwam het na anderhalve week alweer terug en ga ik vandaag starten met een langere antibiotica kuur (een week lang elke dag 2 pillen). Ik hoop dat het daarmee langer wegblijft.
    Na deze kuur ben ik van plan om te starten met probiotica en wil ik standaard wat meer vitamine C gaan nemen.

4. Krullenboll

Krullenboll Actief lid

8 nov 2013
    379
    152
    43
    Vrouw
    Hbo-verpleegkundige
    Zuid-Holland
    Hi

ik weet niet of je er wat aan hebt. Maar ik had er ook altijd last van. Totdat ik normaflor ben gaan gebruiken. Nergens meer last van.

Bijgevoegde bestanden:

SterrenMaanMarja vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina