34 dagen cyclus ei na 14 dagen? kan dat

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Sabrinakenneth, 13 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabrinakenneth

Sabrinakenneth Bekend lid

28 sep 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik ben meer en meer in de war aan het geraken naarmate ik meer lees.

ik heb dus gehoord dat je ei op verschillende tijdstippen kan springen ondanks dat je dezelfde (lange cyclus) hebt.

dus een vraagje

mijn cyclus is 34 dagen kan mijn ei na 14 dagen al komen? of kan dit niet?

ik ben ongesteld geworden op 5 november en m'n ei is uitgerekend op 25 november.. kan het dat mijn ei bv op 19 november al komt? dus 14 dagen na menstruatie?

begrijp het even niet meer.

moet je dus eigenlijk al van het moment dat je kan tot je einde cyclus elke 2 a 3 dagen sex hebben?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volgens mij is het gemiddelde dat je eisprong 14 dagen voor je NOD komt... maar ja bij sommige mensen is de luteale fase langer en bij anderen korter. Dus meer of minder dagen tussen eisprong en NOD. De berekeningen in zo'n calculator is gebaseerd op diezelfde gemiddelden... en ja wij vrouwen zijn nu eenmaal niet gemiddeld :cool:

Met iedere 2-3 dagen vrijen vergroot je wel de kans dat er zaadjes klaarliggen op het moment dat je eitje dan daadwerkelijk springt. De enige zekerheid qua eisprong is het doen van ovulatietesten.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je luteale fase kan 10-18 dagen zijn. Achttien dagen is al een uitzondering, langer kan niet. Als je je eisprong op dag 14 hebt, dan zou je dus uiterlijk op dag 32 ongesteld moeten worden. Maar over het algemeen zou dit eerder zijn.

Het kan ook zijn dat je cyclus deze keer wat korter is. Dat je eisprong dus wat eerder is en daardoor je totale cyclusduur wat korter. Zowel je cyclus als je luteale fase kan per keer verschillen. Er zijn geen standaardwaarden die voor iedereen opgaan.

4. B1986

B1986 Actief lid

4 sep 2012
    170
    0
    0
    Hey Jippie, hoe weet je dat je LF maximaal 18 dagen kan zijn?
    Ik ben nu op dag 27 van mijn cyclus (net eerste cyclus dat ik gestopt ben met de pil) en heb vandaag heel rekbaar slijm gehad bij het afvegen (sorry voor het 'vuile' praatje...) Slijm zoals ze beschrijven bij een eisprong....
    Maar volgens jou kan dit dus geen ei geweest zijn?
    Pff, vermoeiend zeg..... Voel al meer dan een week menstruatiekrampen, maar meer als tinteling, niet echt een kramp.... Durf niet te testen omdat ik denk dat mijn menstruatie elk moment zal beginnen....

Wat denken jullie?

5. Sabrinakenneth

28 sep 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    misschien dat ik niet goed denk maar ik kan eigenlijk niet volgen met jullie antwoorden?

ik heb alle maanden exact 34 dagen dus ik neem aan dat deze maand ook gewoon weer 34 dagen zijn.

om goed te zijn zou ik dus bijna alle dagen een ovu test moeten nemen vanaf 18 november ongeveer...tot m'n uitgerekende ei 25 november?

6. B1986

B1986 Actief lid

4 sep 2012
    170
    0
    0
    Bedenk me net dat ik niet de LF bedoel, maar de 'folleculaire fase', ofwel de rijping van de eicel.
    Weet iemand hoe lang deze maximaal kan duren?
    Kun je nog een ei hebben op 27 dagen?

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    De Luteale Fase is de periode tussen eisprong en NOD. Deze is gemiddeld 14 dagen, maar mag varieren tussen 10 en 18 dagen. Korter en langer dan dat is niet goed.

Je eisprong kun je niet 'berekenen' maar moet je vaststellen. Vaststellen gebeurt door middel van ovulatietesten (of echo's in het geval van fertiliteitsbehandelingen) of temperaturen. Bij temperaturen stel je achteraf (!) vast of je een eisprong hebt gehad en zo ja, wanneer.

Bij een cyclus van 34 dagen is de eisprong dus 'gemiddeld' op dag 20. Maar dit kan varieren tussen dag 16 (bij een LF van 18d) en dag 24 (een LF van 10 dagen).

Is het zo duidelijker?

Aangezien je cyclus ook best een keer korter kan zijn (of langer) is het (als je niet test met ovutesten) om vanaf het einde van de menstruatie elke 2/3 dagen sex te hebben. De kans dat je dan je ei mist is niet zo groot.

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Bij mijn weten staat er geen max voor de folleculaire fase. Tenzij er dus geen eisprong optreedt uiteindelijk. Dat kan wel gebeuren. Maar met een ei op dag 27 en een LF van 12 dagen zou je een cyclus hebben van 39d. En dat is niet ongehoord lang.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Wat Hilly zegt.

Gebaseerd op een cyclus van 34 dagen kun je je eisprong verwachten vanaf dag 16 tot en met dag 24 van je cyclus, gebaseerd op een normale luteale fase van 10 tot 18 dagen.

Als je ovulatietesten gaat gebruiken, zou ik beginnen vanaf dag 14 tot en met dag 25 van je cyclus.

Succes!

10. Sabrinakenneth

28 sep 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hilly1980 nu begrijp ik het zéker! dank je!

Deel Deze Pagina