Wel of niet vaccineren - beide kanten belichten

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Dubbelgeluk, 17 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.076
    12.030
    113
    De reden dat ik mee las als gevaccineerde in het niet vaccineren topic is dat ik probeer meer begrip te krijgen voor de keuze niet te vaccineren als je daar medisch geen reden voor hebt (medisch is voor mij ook zwangerschap). Overigens is geloofsovertuiging voor mij ook nog een reden, maar dan vind ik dat je geen enkel vaccin moet hebben gekregen.
    Soms is het dan interessant om verder te vragen of te reageren, maar dat wordt niet door iedereen gewaardeerd, daarom dit topic.

Iedereen vind de maatregelen dramatisch, maar ik heb nergens een oplossing gelezen hoe het dan wel moet zonder vaccin (en zonder dat de zorg ontploft). Ja er moet meer geld gestoken worden in de zorg, maar dan is de schaarste nog niet op korte termijn opgelost.

Dus hier een topic voor iedereen om respectvol wel een discussie aan te gaan.

Reden voor mij om wel te vaccineren is dat ik graag mijn bijdrage lever om deze pandemie te stoppen. Zodat er niet onnodig meer mensenlevens beëindigen of mensen ernstig ziek raken met de nodige gevolgen en de zorg weer ingezet kan worden voor andere medische zaken. Dat de druk daar weg valt. Ook had mijn situatie kunnen zijn dat ik nu 2 zoontjes zou hebben met zware longschade na hun vroeggeboorte. Als ik bedenk hoe deze situatie voor hun nu was geweest, dan was dat echt heel moeilijk geweest. En er zijn genoeg gezinnen waarin dit wel speelt.
    bijkomend voordeel is dat we weer normaal kunnen leven, ik mijn ouders weer een knuffel kan geven (beide met onderliggende ziekten) ik hoop dat het testen bij verkoudheden tot ons verleden kan worden en ik mis de sociale activiteiten. Ik wil mijn kinderen laten opgroeien in een wereld waarin testen tot het verleden hoort, een beginnende verkoudheid weer normaal is, gesloten scholen niet meer nodig zijn en we weer leuke activiteiten kunnen ondernemen. Ik vergeet vast nog een heleboel, maar het is een begin :)

2. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik twijfel heel erg of ik hier zal reageren want ik heb het zo gehad met die shitload aan kritiek richting mensen die zich niet willen laten vaccineren. Niet van jou @Dubbelgeluk maar in het algemeen, ook in mijn eigen omgeving.

Ik laat mij dus (voorlopig) niet vaccineren omdat ik er geen goed gevoel bij heb. Ik ben overigens ook niet tegen vaccineren, ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet kunnen bepalen en dat het dan niet uitmaakt waar je voor kiest. Maar wat ik nu voel is dwang vanuit overheid (en in mindere mate vanuit samenleving) om mij te laten vaccineren.

Ik geloof namelijk niet dat iedereen massaal vaccineren de enige weg uit deze pandemie is. Het is misschien de snelste maar niet de enige, en dat vind ik jammer. Want het is denk ik wachten op het volgende virus en dan begint het hele riedeltje weer van voren af aan.

Ook vraag ik mij af waarom we in Nederland een vaccinatiegraad van maar liefst 85% dienen te behalen terwijl dat in omringende landen behoorlijk lager is.

ik zit met zoveel vragen, ik wacht het eerst liever af. En in de tussentijd houd ik mij gewoon netjes aan alle regels dus ik snap ook niet waarom ik dan zo’n gevaar vorm voor mijn omgeving.

juf1987, MamavanHayden, G89 en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.023
    14.679
    113
    Vrouw
    Ik heb regelmatig gelezen in het topic van niet vaccineren, maar nooit gereageerd.

Ik heb afgelopen maandag mijn eerste prik gehad.
    Ik laat me dus wel vaccineren. Ik heb heel lang getwijfeld vooral omdat het zo'n nieuw vaccin is. Is het wel veilig?
    Wat doet het op de lange termijn?

Wij hebben 7 kinderen die het goed doen de laatste 1,5 jaar. Ik ben er echt trots op hoe ze zich er doorheen slaan. Want ze hebben flink wat moeten slikken:
    De oudste zit op de universiteit, wat een leuke tijd moet zijn is nu al vanaf vorig jaar maart alles online. Dus saai in je uppie achter je laptop. Ze heeft (had?) een grote vriendengroep, die langzaamaan helemaal uit elkaar is gevallen. Ze konden zo lang niet afspreken dat alle contacten verwateren.
    Maar ze heeft hogere cijfers dan ooit:thumup:

Haar zus zou stage gaan lopen in het buitenland, samen met 2 vriendinnen 10 weken in een mooie stad in een Airbnb. Had natuurlijk een toptijd moeten worden...gecanceld.
    Ze heeft er even flink om gejankt en heeft daarna haar schouders er weer onder gezet en haar studie afgemaakt:thumup:

3 zoons op het VO, die veel (te veel) achter een scherm hebben moeten doen. Een van hen had het echt heel moeilijk met alle beperkingen die de maatregelen met zich meebrachten.
    Toch hebben de oudste twee hun examens gehaald, met mooie cijfers.

Mijn jongste van 5 zegt bij het ontbijt regelmatig: ik kuch, dus ik kan niet naar school. Dat mag niet.

Ik heb in mijn omgeving gezien dat er mensen (ook jong en gezond) er goed ziek van kunnen worden en lang klachten houden.

Ik wil voor mijn kinderen weer het normale leven terug. Geen maatregelen, geen testen, geen schoolsluitingen, enz.
    En ik wil helpen om dat te voorkomen.
    Daarom laat ik me vaccineren!

Voor diegenen die niet vaccineren: ik respecteer ieder zijn keus, het is ook erg moeilijk!
    Maar wat nu als het merendeel van de Nederlanders zegt: "ik durf het (nog) niet aan? Ik houd me aan de maatregelen, dus ik ben voor niemand een gevaar"

Ik houd me ook aan de maatregelen, maar ik wil van die maatregelen af.
    Hoe komen we er volgens mensen die niet vaccineren vanaf?

Elizah vindt dit leuk.
  4. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik spreek voor mezelf want iedereen zal hier weer anders in staan. Maar je schrijft al: wat als? Die situatie is helemaal niet aan de orde en als ik zie hoeveel vaccinaties er gezet worden zal dat denk ik ook niet zo zijn.

De maatregelen konden opgeheven worden als de acute druk van de zorg was, die is er nu bijna van af dus kunnen de maatregelen weg.

Mijn vraag aan mensen die zich wel hebben laten vaccineren is dan: Wat is je angst? Waarom zie je een niet gevaccineerd persoon als gevaar? En kijk je dan ook zo naar kinderen?

mutskuh vindt dit leuk.
  5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.387
    30.701
    113
    Vrouw
    Wat is volgens jou dan de alternatieve route?

Wat betreft volgend virus. Dat zou inderdaad zomaar kunnen. Virologen waarschuwen al jaren dat dit kan gebeuren als we blijven doorgaan met keven zoals we doen (bio-industrie icm grote wereldwijde mobiliteit).

Maar ik zie niet hoe nu niet vaccineren zou kunnen voorkomen dat er een nieuw virus ontstaat.

Zxcvb vindt dit leuk.
  6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.387
    30.701
    113
    Vrouw
    Ik zie 1 niet gevaccineerd persoon niet als gevaar. Zeker niet als direct gevaar.

Wel zie ik dat vaccineren werkt (bekijk de cijfers per leeftijd en ze kelderen zodra een groot deel van die groep gevaccineerd is)

Dat is voor mij reden om te hopen dat veel mensen meedoen.

Zxcvb vindt dit leuk.
  7. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.023
    14.679
    113
    Vrouw
    Nee, klopt die situatie is er niet, omdat heel veel mensen wel zeggen: wij vaccineren! Maar daarmee heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
    Hoe zou het er uitgezien hebben als we niet massaal zouden vaccineren?
    Je houd je goed aan de maatregelen zeg je, top! Maar je wilt denk ik net zo graag als de rest van Nederland van de maatregelen af. Die gaan er inderdaad vanaf. Maar ik wil dat ze ook wegblijven in het najaar.
    En dan kun je zeggen: vorige zomer ging het toch ook goed? Ja klopt, om in het najaar met een rotgang weer de shit in te gaan. Ik hoop dat door het massaal vaccineren nu voorkomen wordt.

Ik heb geen angst voor corona. Ik heb corona gehad en ben er gelukkig niet heel ziek van geweest. Bijna mijn hele gezin is besmet geweest, maar gelukkig allemaal heel weinig klachten en volledig hersteld.
    Maar die vier weken quarantaine hakte er ook in bij ons gezin. Dat wil ik ook liever niet meer.

Wat ik wil is zo snel mogelijk weer normaal kunnen leven. Gewoon bij mensen op bezoek en mensen bij ons op bezoek. Door de maatregelen konden wij als gezin heel lang nergens naar toe. (7 mensen boven de 12)
    Ik denk dat zonder massaal vaccineren we in het najaar gewoon in golf nummer zoveel rollen. En dat er dus weer opnieuw maatregelen nodig zullen zijn om de cijfers binnen de perken te houden. En overspoelde zorg.

Ik ben ook totaal niet bang voor niet gevaccineerde personen. Ook niet voor kinderen, waarom zou ik?
    Als het goed is beschermd het vaccin mij tegen erg ziek worden en ben ik daardoor ook minder besmettelijk voor anderen.

Mississippi, MaRita en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  8. Elizah

Elizah Niet meer actief

Ik zie niet persé een niet gevaccineerd persoon als gevaar, maar de Corona zie ik als gevaar. Wij hebben een gezin met 6 kinderen, mn man heeft een eigen bedrijf. Als Corona in ons gezin komt is dat gewoon heel vervelend. (Licht uitgedrukt) inkomsten vallen weg, natuurlijk is er een verzekering maar die gaat pas uitkeren als je een bepaalde tijd ziek bent, maar dan loopt mn man al vreselijk veel inkomsten mis.
    Ik zou t niet trekken om langere tijd niet te kunnen functioneren in mn gezin. Dat is gewoon niet haalbaar met 6 kinderen. Mn man kan ook niet gewoon zomaar weken thuis blijven om mij te vervangen.

Ik kijk er verder niet gevaccineerde personen echt niet op aan. Want dan zou ik mn hele vriendengroep, de kerkelijke gemeenschap en mn complete familie er op aan moeten kijken. Want ik ken niemand uit mn omgeving die gevaccineerd is of zich gaat laten vaccineren.

Zxcvb vindt dit leuk.
  9. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.234
    28.227
    113
    Wat is de andere weg dan? Wachten? De schade is nu al enorm en wordt alleen maar groter. Dan heb ik het niet over de economische schade maar de psychische schade. Door te vaccineren komen we er een snelste uit, volgens mij is iedereen daar bij gebaat.

Het is sowieso wachten op het volgende virus, maar wat heeft wel/niet vaccineren daarmee te maken?

Zxcvb vindt dit leuk.
  10. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik denk dat er op grotere schaal veranderingen plaats moeten vinden. O.a. de twee onderwerpen die je aankaart. Maar ook bijv. de ontbossingen, plastic soup, fastfood. Zoals we nu leven op de planeet dat houdt op een gegeven moment op. En het is mooi dat er dan nu vaccinaties worden ontwikkeld maar ik denk niet dat je daar keer op keer mee aan kan komen. Dit is puur mijn eigen gedachte hoor maar ik denk dan zo’n vaccin is toch gen-therapie. Ga je dan niet onwijs zitten fucken met de natuur? Dit is één van de vraagtekens die ik er bij heb en ik heb daar voor mijzelf nog niet genoeg antwoord op gekregen.

Inzoomend op de situatie in Nederland. Er is echt duidelijk gebleken dat mensen met overgewicht, obesitas, copd en hartproblemen een verhoogd risico vormen om op de IC terecht te komen. Om welke percentages dit gaat is mij helaas nog steeds niet duidelijk. En ik begrijp dat je in tijden van crisis het zo snel mogelijk wil oplossen maar voor de lange termijn lijkt mij het echt goed om veel meer aandacht te besteden aan preventie. Hoe kunnen we met z’n allen zo gezond mogelijk leven? Zodat o.a. de druk op de zorg bij een volgend virus misschien lager is.

Ook begrijp ik dat het haast onmogelijk is om in de afgelopen crisis meer personeel op de IC’s te krijgen maar om dan maar te zeggen dat daar nooit iets aan gedaan kan worden vind ik vreemd. Maak de opleidingen in de zorg aantrekkelijker, vergoed bijvoorbeeld een deel vanuit de overheid als je een zorgopleiding besluit te volgen. Maak het eenvoudig voor zijinstromers, kijk of je bepaalde processen kunt verbeteren.

Ik kijk gewoon meer naar het totaalplaatje en naar de lange termijn. Niet voor mezelf maar juist voor de volgende generatie.

vlinderCN, mutsje83, MariekeRox en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Elizah

Elizah Niet meer actief

Helemaal mee eens dat er echt meerdere dingen moeten veranderen.
    Maar dat is idd voor op langere termijn. En daar wil/kan ik nu niet op wachten. Dus dan maar liever gevaccineerd en daarbij ook zeker andere maatregelen. Dan kan ook hè. t Is toch niet t 1 of t ander?
    Maar wat ik dan ook niet snap, dat er gewoon weer voor t zelfde kabinet gekozen is terwijl zoveel mensen t er absoluut niet mee eens zijn.

Saartje33 vindt dit leuk.
  12. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    zeker kan dat ook en echt ik veroordeel helemaal niemand (althans daar probeer ik zo veel mogelijk bewust van te zijn) die zich wel laat vaccineren. Ik steek niet de draak met ze, whatever. Ik begrijp het zelfs waarom iemand er voor kiest om zich wel te laten vaccineren.

Maar vooralsnog is het niet mijn keuze, en ik krijg toch vaak het gevoel dat dat mij niet in dank wordt afgenomen want ik werk immers niet mee.

Wat er nu gebeurd is in het kabinet begrijp ik ook werkelijk niks van. Maar daar heb ik echt te weinig kaas van gegeten denk ik om dat te kunnen begrijpen.

Saartje33 vindt dit leuk.
  13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Coronavaccin is geen gentherapie hoor.

Aszz vindt dit leuk.
  14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Een wedervraag: waarom denk je dat iedereen die zich laat vaccineren angstig is? Of een niet gevaccineerde als een gevaar ziet? Dat is een aanname die simpelweg niet klopt.

Ik heb helemaal geen angst, noch voor corona noch voor ongevaccineerden. Ik ben nog nooit angstig geweest voor andere personen, of ze nou gevaccineerd zijn of niet. Of ze naast me in de winkel moeten niezen/hoesten of niet. Of ze een mondkapje dragen of niet, etc.

Ik denk eigenlijk dat ik minder angst heb voor corona, dan niet-vaccineerders voor het vaccin...
    Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

On topic:
    Waarom ik me heb laten vaccineren:
    Omdat er mensen zijn die doodziek ervan kunnen worden, dood kunnen gaan of maanden lang met restklachten kunnen zitten.
    Mensen met een fragiele gezondheid hebben imo een terechte angst, aangezien het hun hard kan treffen. Daarbij is corona een soort Russische roulette, ook voor de gezonde mens, (met gelukkig wel wat betere kansen).
    Dus ik kan mij inleven in mensen die zich daar ongerust over maken. Daar kan ik aan bijdragen door me te laten vaccineren. Ik hoop dat we snel weer terug kunnen naar normaal.
    En dat betekent dat ik de hoop heb dat dit dus ook gaat werken. Ik ben erg nieuwsgierig wat er in het najaar met de cijfers zal gebeuren.

Ik maak me ook geen zorgen over het vaccin. En proefpersoon? Misschien, maar ik durf dat wel aan. Alle medicijnen en nieuwe medische behandeling moeten tenslotte getest worden, ook op mensen.
    Iemand is ooit de eerste geweest die het polio vaccin kreeg, en iemand is ooit de eerste geweest die een harttransplantatie kreeg.
    Nou, ik kreeg ca. de 12 miljoenste prik in Nederland. Wereldwijd ligt dat getal nog vele malen hoger. Dus zo erg proefkonijn voel ik me eigenlijk niet.

En tot slot: ik voel me helemaal niet gedwongen op wat voor manier dan ook. Ik heb zelf deze beslissing genomen. Als ik het niet had gewild, had ik zonder problemen de uitnodiging in de prullenbak gegooid.
    Ik doe het ook niet om op vakantie te kunnen, want wij blijven dit jaar gewoon in Nederland. En de festivals/concerten wat ik heb zou gaan deze zomer, zijn allemaal al doorgeschoven may volgende jaar. Dus ook daar doe ik het niet voor.

gitta, Baukje1985, juf1987 en 11 anderen vinden dit leuk.
  15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    Ik laat me wel vaccineren, ik denk echt dat dit ons allemaal kan helpen om weer een normaler leven te krijgen.
    Zullen er andere oplossingen zijn. Vast wel. Maar dit is er nu en is voor mij een prima optie. Ik ben wel wat huiverig om kinderen te gaan laten vaccineren. Als volwassenen kun je zelf beslissen. En ik kan denken, mwah eventuele bijwerkingen neem ik wel voor lief. Ook als deze op langere termijn pas komen.
    Maar voor een 10 jarige die met zijn 30ste misschien nog ergens last van zou kunnen krijgen voelt voor mij niet zo goed.

Ik ben niet bang voor niet vaccineerders. Moeten mensen zelf weten.

Ik ben momenteel wel voorzichtiger omdat veel dingen weer open zijn. Mensen minder afstand houden en weer het normale leven oppakken. Terwijl ik nog geen vaccinatie heb gehad en dus wel nog makkelijk besmet kan raken met eventuele ernstige verschijnselen.

Volgens mij laat een grote groep mensen zich vaccineren daar ben ik blij om. Daarmee hoop ik dat we ook in het najaar de ziekenhuizen een beetje lucht kunnen geven. Want ook al besmetten we elkaar dan. De ziekte verschijnselen zullen dan hoop ik een stuk milder zijn.

Zxcvb vindt dit leuk.
  16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.387
    30.701
    113
    Vrouw
    Ik ben het op al je punten met je eens.:thumup: Verschil tussen ons is dat ik beide wil. Snel een vaccin om uit de crisis te komen. En vervolgens vol inzetten op duurzaamheid en gezondheid.

Emilie69, soovi, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.387
    30.701
    113
    Vrouw
    Daar snap ik dus ook geen hout van.
    Maar zelfs mijn eigenste echtgenoot heeft getwijfeld om op Rutte te stemmen :eek: Heb hem nog net op tijd naar links kunnen trekken (of hij heeft alleen maar ingestemd voor de lieve vrede, en meg dank aan het stemgeheim zijn eigen plan getrokken :roflmao:)

Saartje33 en rocketscience vinden dit leuk.
  18. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Sorry daar heb je helemaal gelijk in, dat is een aanname van mij en klopt niet.

Neuzeke en Adje vinden dit leuk.
  19. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden. Ik lees veel dat dit een nieuw type vaccin is. Ik heb echt meerdere malen geprobeerd te begrijpen wat er dan zo nieuw is aan dit vaccin ten op zichte van de klassieke vaccins uit bijv. het rvp. Waar ik dan steeds op uitkom is dat er gebruik is gemaakt van genetische modificatie. Misschien heb ik het helemaal mis, ik ben tenslotte geen wetenschapper. Maar in jip en janneke taal begrijpen hoe het dan werkt doe ik ook niet.

Typicalme vindt dit leuk.
  20. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.895
    5.845
    113
    Vrouw
    Ik ben ook voor beide: er moet heel veel gaan gebeuren om onze samenleving en planeet écht gezond te houden. Veel meer dan waar de mensen aan toe willen geven.
    Maar ik laat mezelf wel vaccineren (de kinderen niet) omdat ik ook graag snel uit dit gedoe wil. Ik heb namelijk ook het gevoel dat zolang we hier midden in zitten ze helemaal niks aan de lange termijn gaan doen, maar zo lekker door sudderen tot het weer te laat is. Maar waarschijnlijk gaan ze dat sowieso wel doen, al zou het virus morgen van de aardbodem verdwenen zijn :confused:

Deel Deze Pagina