Nou.... volgens oei ik groei zou mijn zoon na zijn 19 weken sprong o.a. 2 kanten op moeten rollen, op handen en voeten staan, doekje van zijn gezicht wegtrekken, express dingen op de grond gooien, reageren op zijn spiegelbeeld, reageren op zijn eigen naam, reageren op een verbiedende stem..... dat kan hij dus allemaal niet,en dat terwijl zijn volgende sprong alweer bijna voor de deur staat... Is mijn kindje langzaam? Wat kunnen jullie kindjes van 5 maanden? Hij kan wel op zijn zij rollen, veel verschillende geluidjes maken, zijn armpjes uitsteken als hij opgepakt wil worden, speeltjes pakken en onderzoeken, heel geboeid naar dingen en mensen kijken en ernaar grijpen (ook naar monden en brillen), zijn benen en armen tegelijk optillen als hij op zijn buik ligt en nog meer kleine dingen.
Nee, je kindje is niet langzaam. Oei ik Groei is erg uh.. laat ik het maar "optimistisch" noemen! Wat daar bij de leeftijden staat echt gaat echt nergens over, over het algemeen. Ik meen me te herinneren dat er bij 1 jaar staat, dat de kindjes zelf naar de wc gaan??? Geen zorgen maken, boek in de hoek gooien en genieten van je ukkie. Als er echt iets te langzaam zou gaan, wordt dat bij het CB echt wel opgepikt. (en dat zal heus wel meevallen. die van mij is 9.5 maand en kruipt nog geen centimeter. Niemand die zich daar zorgen over maakt.)
Mijn dochter is net 6 maanden, en doet niet alles wat jij hierboven beschrijft. Ik ken het boek.. sommige dingen doet ze wel, sommige dingen doet ze niet Alle kinderen zijn verschillend, net als volwassenen.
Hij kan, maar is bijna 6 maanden: * rollen naar buik, sporadisch terug. * bewust dingen vastpakken * doekje op zn gezicht leggen en weghalen * goed in de kussens kan hij paar min zitten * lacht idd op zn spiegelbeeld * reageert ook op zn naam, grappig... * volgt alles * reageert op mensen * brabbelt hele dagen en lacht veel Als ik hier lees dat sommige al beginnen kruipen, zelf kunnen gaan zitten, brood eten, aard eten............dan lopen we ver achter. Nu bezig met paar hapjes groenten en nog 5 flessen... ...maar van mij mag hij t wel n stapje langzamer doenn t gaat al zo hard..
Ik heb ook het boek Oei ik groei en vind het allemaal wel erg veel wat ze dan al zouden moeten kunnen haha.Je kind is helemaal niet langzaam meid.Dit is mijn derde kind en ik maak me nergens meer druk over.Heb ik bij die andere 2 veel te vaak gedaan en zijn volkomen normaal gezonde kinderen haha.
Dan heb ik ook een traagkindje. Met 19 weken kon ze echt niet op dr voeten en handen staan en nu doet ze dat ook niet. (Wel stevig op dr benen staan) Rollen deed ze toen zelden Reageren op haar naam doet ze geloof ik ook niet. Doekjes van haar gezicht weghalem doet ze soms Ze gooit nog steeds niks express. Ja als ze op de grond ligt vliegt al haar speelgoed door de kamer om er vervolgens zelf heen te gaan. Ze lacht wanneer ik nee zeg dus ze reageert erop maar niet op de goede manier. Ze kon met 5 mnd los zitten(niet zelf dus) Een beetje tijgeren Ze ging mama zeggen (niet bewust) Rollen deed ze soms Stond al heel stevig op dr benen Pakte dr speelgoed doelgericht en overbrengen naar beide handen en mond natuurlijk. Voetjes naar dr mond brengen Pfff verder weet ik t niet hoor. Ze kon/kan veel. Maar volgens mij allemaal normale dingen gewoon dingen waar je je niet bewust bij stilstaat Met 6 mnd bij cb geweest met alleen de vraag kijkt ze naar dr handjes en kreeg toen een blokje die ze moest pakken.
In het boek staat dat ze die dingen VANAF 19 weken kunnen. Ik vind het ook optimistisch... Mijn zoontje komt een heel eind, maar kan ook nog niet alles (ze schelen een dag). Het is dus de vanaf-leeftijd, wat ook betekent dat je kindje straks wellicht dingen kan uit de volgende fase voordat hij die uit de vorige allemaal beheerst.
Och mijn dochtertje van 10,5 maand zou al van bank naar tafel kunnen lopen, aan 1 hand los lopen, stukjes brood aan een vork prikken en zelf eten.. Haha nou ik zie t er nog geen van allen doen. Oei ik groei gaat geloof ik uit van heeeele snelle kindjes..
ja je hebt gelijk... mijn zoontje is bijna 3 maanden en ik wou dat hij nog maar 3dagen oud was het gaat zooooooooo snel
Ja he..hihi.. tis niet bij te houden allemaal..Ik heb hem vanmorgen voor het eerst in de kinderstoel gezet, man riep direct : getsie haal m druit, nou is t ie helemaal groot . Maar poeh als ik lees dat sommige al tijgeren..poeh..niet hier. Hij komt overal al draaiend en huppsend op zijn rug naar buik. En ik vrees ook niet dat hij een blokje gaat pakken van de tafel af, wel als je het hem voor houdt.
Werd ook voor dr gehouden hoor. Maar als t naast dr zou liggen had ze dat ook gepakt. Ze doet dat vanaf 4 mnd helemaal moeilijk strekken naar dr zij toe en pakken haha. Ze weet precies hoe ze t wilr doen. In praktijk lukt dat niet. Ze wilt graag de afstandsbediening en als ik die op t hoofdbord leg van onze boxspring wilt ze dat zooo graag helemaal klauteren op de kussen en willen optrekken maar dat kan ze niet.
Moet wel lachen niet om jou maar om dat groei boekje. Het zijn indicatie.s Mijn kids waren best snel maar ze konden ook nog niet alles met vijf maanden op de lijst hoor haha. Het zijn indicatie.s geen waarheden. Alles gaat in een ander tempo dan dat lijstje. En alles op verschillende momenten. De een kan met zes weken al lachen de andere met een week of vier of zelfs eerder. De een kan met vier maanden zich om draaien de ander zal het doen met zijn 11 maanden en dan in eens in een rap tempo alles te gaan doen. Ik ging en ga er van uit als je kindje ( gezond van lijf en leden) van zelf alles wel voor zijn 2 de jaar zou kunnen. Mijn beide kinderen trokken zich op met 7 maanden en liepen langs de tafel De een liep los met 12 maanden en een week. De andere liep echt lost met 15 maanden. Gooi het boekje weg voor de komende 8 maanden.
Je moet het boek ook niet lezen als dat moeten ze kunnen maar als dat zijn dingen die ze vanaf die leeftijd kunnen gaan beheersen. Dat wil zeggen dat ze het zeker niet moeten kunnen, maar dat het dan in hun vermogen ligt om het te gaan ontwikkelen. Eerder kan het zeker niet. Sommige dingen komen ook pas veel later, ligt ook aan de interresse van je kind.
Zeggen ze inderdaad herhaaldelijk in het boek, maar ik ben zeker dat DAT niet klopt. Ons zoontje liep met de meeste zaken al snel een tot twee sprongen voor en ik ben toch zeker dat het geen alien is. Maar het boek is inderdaad meer als richtlijn bedoelt, voornamelijk om te laten weten dat het normaal is dat je kind met momenten lastiger is, omdat de ontwikkeling in "sprongetjes" gaat. Sommige mensen herkennen hun kind daarin, inclusief de periode waarin het "hoort", anderen merken hier niets van. En het boek wijst er niet op wat je kindje zou moeten kunnen vanaf die sprong, maar waar het theoretisch toe in staat is vanaf dat moment. Als ik me niet vergis, dan stellen ze dat de hersenen er vanaf dat moment toe in staat zijn, maar dan moet de interesse er inderdaad nog zijn, alsook de spierontwikkeling en dergelijke.
Lees het eerste hoofdstuk maar eens door, het is niet iets wat ze móeten kunnen maar iets dat ze mógelijk kunnen na een sprong. Bij latere sprongen wordt de lijst van mogelijkheden ook steeds langer, kindjes kunnen dan niet álles van die lijsten, maar 'kiezen' iets uit. Het ene kind is bv veel meer gericht op grove motorische ontwikkeling, die gaat dus bv vroeg staan en lopen, maar kan nog niet zo goed een kruimel tussen duim en wijsvinger pakken. Een ander kind kan weer heel vroeg woordjes zeggen, maar maakt nog geen aanstalten te gaan staan. Allemaal volkomen normaal. Volg je kind, ondersteun hem/haar in een sprong, daag 'm uit zonder dat het frustrerend wordt, en geniet van de ontwikkeling.
Bedankt voor alle reacties, ik weet inderdaad dat ze niet alles hoeven te kunnen, maar ik vond het gat tussen het boek en miijn zoon wel groot... valt toch wel mee dan
Kan er niks aan doen maar vind het sowieso een belabberd boek... Had er ook al eens een topic over geopend slechtste babyaankoop tot nu toe! Ook al weet ik dat het een indicatie is...
Dat trek ik dan ik twijfel mijn beide kinderen trokken zich met 5 maanden op tot staan in met net 9 maanden liepen ze los. de jongste rolde van rug naar buik met 6 weken en met 8 weken ook terug. Met 4 maanden kon ze zelf gaan zitten. Dus eerder kan zeer zeker wel
En hop: dat boek uit het raam! Serieus ik denk dat mijn kindjes geen enkele mijlpaal uit dat boek op tijd hebben gehaald en het zijn toch maar mooi de 2 meest fantastische kindjes ter wereld (nou ja voor mij dan natuurlijk, hihi) Het komt echt allemaal goed.