Hier een onzekere zwangere mama. Op de site van het voedingscentrum lees ik dat je als zwangere niet teveel kaneel mag eten. Maar wat is teveel? Mag je wel producten eten zoals ontbijtkoek, pepernoten en appeltaart? Ik drink iedere ochtend een beker nestquick, omdat ik anders mijn melk niet weg krijg. Ik las dat daar ook kaneel in zit... Maar hoeveel staat er niet bij. Zou dat kwaad kunnen? Alvast bedankt voor jullie reacties!!
https://www.oudersvannu.nl/zwanger/voeding/pepernoten-tijdens-zwangerschap/ hopelijk heb je hier iets aan. Ik vind het Voedingscentrum er ook heel onduidelijk over.
Bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik wel wat aan!! Nee, ik eet geen heel potje kaneel hoor ..maar soms word ik wel gek van al die voedingsadviezen. Dan weet ik gewoon niet meer wat ik beter wel/niet kan eten. Mbt de kaneel: ik blijf lekker genieten van mijn beker melk met nestquick!!
Goed om te beseffen dat het Voedingscentrum echt extreem streng is in haar adviezen. Bijna tot aan het doorslaan aan toe. Mijn VK zegt dat je die adviezen dus echt met een korreltje zout moet nemen en dat je vooral je gezond verstand moet blijven gebruiken.
Niet teveel zout he? Mag niet tijdens de zwangerschap Maar zonder gekheid. Ik vind het wel lastig als ze niet duidelijk zijn in hoeveelheden hoor. "Niet teveel" ja, leuk, wat is dat dan? Want ik kom makkelijk aan de maximale hoeveelheid coumarine zoals ik in mijn vorige post zette als ik niet uitkijk. Eet zo twee stroopwafels, twee plakken ontbijtkoek en een handje pepernoten op een dag hoor.
Tenzij je, zoals ik vorige zwangerschap, last had van een (te) lage bloeddruk. Ik moest op advies van de VK zoute dropjes eten .
Dat mis ik dus zo erg he? Dropjes. (Ja een paar mag. Maar dat is gewoon marteling, drie dropjes ofzo. Dat is nog erger dan geen dropjes )
Echt nonsens die voedingsadviezen die met de jaren alleen maar gekker worden. Ik rook niet, drink geen alcohol en energiedrank en eet geen rauw/rood vlees tijdens mn zwangerschap maar verder neem ik echt alles niet zo nauw. Als ik trek heb in een broodje leverworst en daarna nog 1, neem ik dat. Geen leverworst per dag maar gewoon normaal doen. Hoorde pas iemand appeltaart afslaan ivm de kaneel. Vind dat echt gewoon aanstellerij.
Hier zei de vk juist dat je met drie appeltaarten en een zak pepernoten qua hoeveelheid kaneel nog prima zat... 75gr pepernoten klinkt als ... niet erg veel?
Daarom is het ook zo irritant dat niet duidelijk is hoeveel teveel is. Als je drie appeltaarten en een zak pepernoten kon eten voor je aan het limiet zat, zou het Voedingscentrum er niet voor waarschuwen lijkt mij, want dat kan niemand eten. Dan zouden ze ook moeten waarschuwen dat je niet teveel water mag drinken, want teveel water is immers ook giftig.
Na een potje ofzo. Het Voedingscentrum en zwangerschap... nergens wordt gesproken hoe slecht junkfood is en niemand heeft het over omega 3 suppletie. Ze zouden hun taak eens serieus moeten nemen.