Als je het zielig vindt, waarom wil je het dan toch gaan doen? Ik zou altijd op je gevoel afgaan en daar ook naar handelen.
Heel goed dat je het gaat doen. Je zult merken dat als je het echt consequent aanpakt (dus geen uren laten huilen, maar wel in bed leggen wakker en elke 5-10 min even terug voor aai over buikje oid, eerst nog praten, keer erna niets meer zeggen, etc) er in no-time snel geslapen wordt. Wij hoeven overdag niet meer terug naar boven en 's avonds nog 1x voor een speentje of aai over de buik. Achteraf heb ik echt geen spijt van het laten huilen, waar je je pas schuldig van voelt is het feit dat je niet eerder bent begonnen! Dat door het steeds weer uit bed nemen en het over-prikkelen je kindje helemaal niet aan slaap toe kwam en het huilen alleen maar erger werd. Daar heb ik me juist erg schuldig over gevoeld. Maar ja, je moet alles leren!
wij hebben hem zeker tot 6 maanden in slaap gewiegd en soms doe ik het nog! pedagogisch verantwoord of niet, tja, ik doe het omdat ik denk dat hij soms mij nodig heeft, nu gaat het super hij is nu bijna 14 maanden en gaat uit zichzelf op vaste tijden slapen. Ik hoef hem alleen nog maar in bed te leggen! Maar als hij zich niet lekker voelt (zo'n 1x per week) dan wieg ik hem ook even in.
Hoi hoi, je ziet al dat de meningen hier ook erg verdeeld zijn....... Voor ons heeft het ook gewerkt om hem even te laten huilen, toen hij eindelijk meer ging slapen kregen we echt een ander kindje! Maar dat is wel voor ieder kind verschillend. Sommige kinderen huilen zich echt volledig overstuur en zijn dan uren erna niet meer te troosten, als dat bij jullie kindje zo is, zou ik de laten-huilen aanpak niet doorzetten. Ik vind het goed dat jullie het gaan proberen! Zoals een ander hier ook al zei, volgens mij wordt weleens over het hoofd gezien dat een kindje dat helemaal op is van vermoeidheid en hardstikke overprikkeld is, ook erg zielig is. Bovendien weet ik ook niet zeker of huilen altijd verdriet betekent, dat is echt onze volwassen associatie. Omdat het bij babies het enige communicatiemiddel is, kan het ook veel meer betekenen, ook 'bah, wat ben ik moe!'. Het akelige van even laten huilen is wel, dat het erg tegen je moeder-gevoel in gaat. Maar in tegenstelling tot anderen weet ik niet of dat een reden moet zijn om het dan niet te doen... Bij ons heeft het wel echt geholpen.