Negatieve BKR door een ander! Wat nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ctje1987, 22 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hallo meiden,

Ik ben momenteel boos en radeloos en daarom plaats ik hier maar even mijn verhaal in de hoop dat jullie mij tips kunnen geven.

Mijn jeugd was verre van normaal, ik zal jullie de details besparen, maar het grootste probleem waren de financiën van mijn moeder en haar nieuwe man en het feit dat zij anderen hebben opgelicht om zelf wat meer financiële ruimte te hebben. Zo hebben zij mijn opa en oma gevraagd borg te staan bij de aanschaf van een nieuwe auto, met een hoop mooie praatjes hebben zij uiteindelijk ervoor gezorgd dat mijn opa en oma tekenden voor een lening van 20.000 euro op hun naam. Omdat mijn oom erg alert was, is er toen direct actie ondernomen en is dit allemaal opgelost. Ook mijn overgroot oma hebben ze op schandalige wijze opgelicht en helaas zijn dit niet de enige slachtoffers.

Ik was blij dat ik op mijn 18e het huis uit kon. Ik vond het vreselijk voor iedereen die opgelicht was door hen, maar was blij dat ik mijn leven nu écht kon beginnen. Zonder hen.
    Daarna heb ik ze nooit meer gesproken. Ik hoor via via dat ze enorm het slachtoffer speelt op social media: haar dochters en haar ouders willen haar om onverklaarbare redenen niet meer zien en daar heeft ze het zo moeilijk mee ;)

Nu het probleem. Mijn man en ik wonen al lang samen in zijn huis, hij had het huis al. We hebben nu een hypotheek aangevraagd omdat we graag iets van samen, van het gezin, willen en hebben een mooi huis gevonden. Na een dag belde de hypotheekadviseur mij al op, een hypotheek zit er waarschijnlijk niet in vanwege een negatieve BKR-registratie op mijn naam. :(:(:(
    Ik heb nog nooit iets niet betaald en word al zenuwachtig als ik van een bedrijf een herinnering ontvang. Ik snapte er niks van. Tot ik hoorde dat dit door een aanschaf uit 2006 is, het jaar dat de situatie thuis flink escaleerde. Er is iets van 600 euro gekocht en nooit betaald. Ik herinnerde me opeens iets: ik was het huis al uit, maar kwam daar om spullen te halen. Op tafel lag een brief van Neckermann met mijn naam erop. Toen ik deze brief wilde pakken, haalde mijn stiefvader deze snel weg en zei zoiets als: "dat is voor mij, moet ik nog even regelen" verder nooit over nagedacht. Maar ik zit nu met een groot probleem!! Op internet las ik ook nog eens dat Neckermann failliet is..

Alles zal op mijn naam staan, maar de correspondentie moet via hun mailadres en huisadres gegaan zijn. Ik heb nooit een herinnering of deurwaarder gezien. Ook moet hun rekeningnummer opgegeven zijn.

Ik ben echt in paniek hierdoor. Ik betaal zelf altijd alles op tijd en wil juist altijd zorgen voor een stabiele financiële situatie door alles wat ik zelf meegemaakt heb.
    Ik heb nu in ieder geval mijn gegevens opgevraagd bij het BKR en denk dat ik maar aangifte ga doen, geen idee of dit 10 jaar later nog zin heeft...

Bedankt voor het lezen in ieder geval, het lucht op om het even van me af te schrijven.

2. Daphne91

Daphne91 Fanatiek lid

5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Jeetje wat een enorme kl*te situatie zit je in. Oké je hebt een fijn leven met je man neem ik aan, maar dan komt dit ineens de bocht om.

Wat de precieze stappen zijn hiervoor, weet ik niet precies. Goed dat je je gegevens bij het BKR opgevraagd hebt. Wat je zou kunnen doen is met de geschillencommissie BKR contact opnemen. Dit is natuurlijk een hele rare situatie en vooral nu de partij die jou geregistreerd heeft failliet is. Wat ook nog een goede is, is om naar het juridisch loket te gaan en de situatie voor te leggen.

Ik heb iets soortgelijks gehad toen ik minderjarig was maar de tegenpartij was/is actief. Ook door mijn ouders - vader in dit geval - veroorzaakt. Deze zaak is door de rechter in behandeling genomen en uiteindelijk geschikt.

TS, heel veel sterkte en dat er maar snel een oplossing mag komen.

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wat vervelend, daar zit je echt niet op te wachten wanneer je eindelijk denkt in rustiger vaarwater belandt te zijn.

Ik zou zeker aangifte doen van fraude. Ik weet niet of je moeder en stiefvader hiervoor nog gepakt kunnen worden, maar je geeft dan wel een duidelijk signaal af naar het BKR en Neckermann.

Mag ik aannemen dat je al lang niet meer op het adres van je moeder staat ingeschreven bij de gemeente? Dan kun je aantonen dat jij deze communicatie hierover nooit ontvangen kan hebben. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, dan zou ik hen bellen en anders eens kijken naar betaalbare rechtsbijstand.

4. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Hier ook meegemaakt door een verslaafde ex.

Ik kan de rekeningen betalen. Op t moment dat t afbetaald is, blijft de bkr melding 5 jaar staan.

Goed dat je de gegevens hebt opgevraagd. Stel dat het bedrag betaald is en er is 5 jaar voorbij moeten ze de melding weghalen.

Volgens mij kan er ook een melding achter je naam staan die "positief" is en dat je er van af bent.

Ik kan ook jaren niks kopen! Door zo'n idi**t!

Je zou ook aangifte kunnen doen etc.

In Zoetermeer zit een bedrijf dat zegt de melding weg te kunnen halen. Geen idee hoe t werkt...

Succes!

5. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Ik heb ook zoiets mee gemaakt.

Maar mij is verteld dat als het om een consumenten aankoop gaat dit verjaard binnen (2 of 5 jaar) Jij kan bij het incassobureau het betreffende dossier opvragen waar in hun alle correspondentie behoren te bewaren, en de laatste correspondentie moet dus langer dan het verjaartermijn zijn verstuurd, als dit zo is ben je niet meer verplicht om te betalen en moeten zijn de bkr notering verwijderen.
    Mijn zaak is toen voor de rechter geweest, sowieso een complex verhaal, maar heb hem wel gewonnen.

6. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Jeetje wat verschrikkelijk dat ze zelfs haar eigen dochter gebruikt om een bedrijf op te kunnen lichten. Ik denk dat aangifte doen inderdaad het beste is, alhoewel ik mij inderdaad ook af vraag wat ze daar nog aan kunnen doen.

Een BKR-registratie hoeft trouwens niet direct te betekenen dat je geen hypotheek meer kunt krijgen. Over het algemeen wordt het te lenen bedrag dan minder en aangezien het hier om €600,- gaat zal het wel meevallen in hoeverre dit scheelt op de te verkrijgen hypotheek. (Ik weet overigens niet of dit ook geldt voor een negatieve BKR-registratie, je hebt verschillende registraties). Hier konden wij zelfs minder lenen omdat wij GEEN BKR-registratie hadden, ja je bedenkt het niet;)...

Ik heb verder helaas geen praktische tips voor je. Ik hoop in ieder geval dat je op de een of andere manier kunt aantonen dat je slachtoffer bent geworden van fraude en dat het alsnog door kan gaan allemaal.

Veel succes!

7. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik kan zeker nog nergens achterhalen welk incassobureau de zaak op zich genomen heeft? Zo vreselijk frustrerend dat dit gewoon kan! Er is nooit contact met mij opgenomen!
    Ik kan het geld zo betalen, maar daar is het probleem niet mee opgelost, mijn man en ik hebben ons droomhuis gevonden en zouden dit erg graag kopen. Daarom ben ik zo vreselijk boos!! Anders had ik dit op mijn gemak uit gezocht of uit laten zoeken.

Mijn hypotheekadviseur belt vandaag in ieder geval met de bank om dit voor te leggen, maar ik zal zelf ook echt actie moeten ondernemen.

8. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Een BKR-registratie is niet erg. De meeste registraties zijn positief (dan staat er dat je netjes je verplichtingen nakomt etc) maar bij een negatieve registratie is de kans op een hypotheek zeer zeer klein :x

9. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
  10. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
  11. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Ik zou het gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis. Je kunt in ieder geval opvragen welk adres er bij hun bekend is. Op die site staat ook vermeld dat ze alle mensen met betalingsachterstanden op de hoogte hebben gesteld per brief. Ik zou zoveel mogelijk gegevens verzamelen en daarmee dan uiteindelijk de aangifte doen, dan sta je wellicht ook weer sterker bij het BKR.

12. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Je kan even contact opnemen met dynamietnederland.nl, zei kunnen een bkr registratie weghalen. Geen idee hoe ze dat doen trouwens.

13. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Helaas, niet.

Mijn ex heeft mijn handtekening vervalst (aantoonbaar) en mijn slapende bankrekening geplunderd. Destijds kon je makkelijk rood staan..
    Aangifte gedaan en contact gehad met de bank en bkr maar ze doen er niets aan.
    Je zal een civiele rechtszaak moeten aanspannen en zodra de schuld op naam van je stief vader en moeder staat zal bkr het verwijderen.
    Helaas niet eerder.
    Maar aangezien er al aanmaningen zijn is dit dus een negatieve melding helaas.

Wat eerder gezegd wordt dat iets verjaard en de bkr verwijderd wordt is NIET waar. Je bkr blijft open tot afbetaald of bovenstaande actie.

14. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    En de sites waar ze zeggen dat ze bkr kunnen verwijderen, ja afbetaalde misschien maar zeker geen lopende helaas.

15. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Bellen en alles opvragen!

16. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Ik wil je niet bang maken. Maar houd er rekening mee dat dat niet de enige rekening is die tevoorschijn komt.

17. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Daar was ik wel al bang voor inderdaad, maar de bank waar de hypotheek aangevraagd is had het alleen over een negatieve registratie uit 2006 over een bedrag van rond de 600 euro.

18. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    als dat alles is zou ik gewoon de rekening eventueel betalen zodat je zo snel mogelijk die hypotheek voor elkaar krijgt. En dan ondertussen wachten op papieren en aangifte doen. Maar het huis voor laten gaan.

19. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ooh ts wat vreselijk! Ik zit me plaatsvervangend op te winden. Heel veel sterkte en hopelijk is dit op te lossen.

20. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dit was precies mijn reactie. Ik riep meteen "ik kan het direct overmaken" maar dit heeft geen zin. De negatieve codering verdwijnt dan pas na 5 jaar. :(

Deel Deze Pagina