Ik word GEK van het wachten... Wanneer belt de makelaar?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tamale, 31 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Iemand enig idee of er nog mogelijkheden zijn zonder intentieverklaring bij de aankoop van een huis??

Er is/was een regeling dat je zonder intentieverklaring een woning kon kopen, er werd dan een gemiddelde genomen van je inkomen over de voorgaande3 jaren.

2. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

21 okt 2010
    740
    0
    16
    woonbegeleidster gehandicaptenzorg
    home sweet home
    Dat gaat je nu niet meer lukken i.v.m. de crisis. Banken zijn ontzettend streng geworden in het verstrekken van een hypotheek.

3. Tamale

Tamale Niet meer actief

Snoopy: Balen zeg, nog 2 weken langer!!! Je zou toch denken met de huidige woningmarkt dat de hypotheekverstrekkers uit hun neus zitten te eten.
    Wel heel goed dat jullie het ook onder voorbehoud van verkoop hebben gekocht!

Deesdees: Ja echt kloten. Omdat er ooit een zaak op gewonnen schijnt te zijn, en dus heeft mijn werkgever ( de directie iig ) besloten nooit meer een intentieverklaring af te geven.. GRR.

4. Tamale

Tamale Niet meer actief

Pcootje: We hebben er net achteraan gebelt. En het schijnt dat ze dat ook niet meer doen sinds 1 augustus dit jaar.

Naomi: Helaas heb je gelijk!
    Zou borg staan dan ook geen optie zijn? Van bijv 1 van de ouders?

5. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Toen wij 6 jaar geleden een hypotheek af wilden sluiten en we niet zeker wisten of mijn man toen een intentieverklaring zou krijgen was dit volgens mij wel een optie maar dat had ook te maken met de NHG ofzo.

6. tulip

tulip Niet meer actief

tamale, o wat balen zeg!! Dat had je niet verwacht natuurlijk of wel??

Een van de ouders mogen garant staan voor het gedeelte wat jullie van jouw loon te kort komen idd. Hoeveel enz. dat ligt aan hun financiele situatie en aan wat jullie te kort komen.

Wij financieren niks mee, dat was niet mogelijk, dus wij betalen het uit eigen zak. Dat doet best wel even zeer zeg maar;)

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

dat je ouders borg staan kan idd, maar jou inkomen word dus helemaal niet meegenomen in de hypotheek omdat je geen intentieverklaring krijgt van je werk. sowieso echt belachelijk dat je die niet krijgt van je werk. Dus iedereen die bij jou werkt kan nooit een huis kopen, want niemand krijgt zi'n verklaring bij jullie? echt idioot

vind zo'n intentieverklaring sowieso debiel. Weet je hoeveel mensen zo'n verklaring krijgen en na 6 maanden door hun baas op straat worden gegooid? zo'n verklaring zegt geen hol. Zijn ook genoeg bazen die zo'n verklaring afgeven terwijl ze dondersgoed weten het contract niet te verlengen van die persoon, maar doen het meer als een 'gunst'

op de website van de Rabobank staat ook het volgende:

8. Ik heb geen vast contract. Kan ik een hypotheek afsluiten?
    Heeft u een contract voor bepaalde tijd dan dient uw werkgever een intentieverklaring af te geven met het doel om na afloop van uw contract u voor onbepaalde tijd in dienst te nemen (u dus een vast contract aan te bieden). Zonder een intentieverklaring zijn er geen mogelijkheden tot het afsluiten van een hypotheek.

8. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Wij zijn bezig om een nieuw huis aan te kopen (we hebben ook al een hypotheek) bij de eerste hypotheek 3 jaar geleden mochten we werken met garantstelling van schoonvader. Nu accepteert de bank het niet meer!
    Hij mocht geen garant staan, alles moesten we zelf kunnen financieren...misschien bij een andere bank wel? maar ABN niet meer iig!

9. SeaShell

op de site van de FNV vakbond staat dit over een intentieverklaring:

Is mijn werkgever verplicht om een intentieverklaring te geven?

Je kunt je werkgever verzoeken om een intentieverklaring af te geven. Hij is echter niet verplicht dit te doen. De intentieverklaring kan schriftelijk worden vastgelegd, maar ook mondeling worden afgesproken. Het is echter verstandig voor om de verklaring op papier te laten zetten omdat een mondelinge afspraak moeilijk te bewijzen is.

Welke rechten kan ik ontlenen aan een intentieverklaring?
    In principe kunt je geen rechten ontlenen aan een intentieverklaring. Dat is meestal ook opgenomen in die intentieverklaring. Een intentieverklaring is geen harde toezegging en daarmee juridisch niet volledig bindend. Zo kan de werkgever bijvoorbeeld zeggen dat zijn bedrijfsorganisatorische of -economische omstandigheden zijn veranderd sinds het afgeven van de intentieverklaring.
    Het is niet makkelijk om een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd te krijgen via de rechter. Wel kan de intentieverklaring een bepaalde mate van gebondenheid geven. Je werkgever zou bijvoorbeeld verplicht kunnen worden om schade te vergoeden omdat hij een bepaald vertrouwen gewekt heeft.

Eigelijk schandalig dat ze dan de wet niet aanpassen, dat echt NIEMAND gerechtelijke stappen kan ondernemen als je niet in vaste dienst word genomen bij het afgeven van een intentieverklaring. Als je er geen rechten aan kan ontlenen dan zou elke werkgever gewoon een intentieverklaring afgeven, en nu dus niet, omdat er bepaalde rechten aan ontleend kunnen worden en een rechtszaak zou kunnen winnen

10. SeaShell

ABN Amro is zo heilig als een boontje geworden nu het een staatsbank is ( 4 jaar geleden nog niet) volgens mijn hypotheekadviseur zijn ze nu ''roomser dan de paus'' en de moeilijkste bank van NL bij het krijgen van een hypotheek, terwijl het 4 jaar geleden de makkelijkste bank was. Wij hebben zelfs een hypotheek gekregen op beide inkomens terwijl ik een uitkering kreeg

11. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Nou wij hebben er gelukkig verder geen problemen meer mee.
    Behalve de garantstelling maar die hadden we achteraf ook niet nodig.
    Mijn vriend heeft ook enkel intentieverklaring en ik vast contract, mag wel gewoon.

Maar goed, ik vind het niet heel erg dat ze zo streng zijn. Weet ik in ieder geval dat ik een veilige hypotheek aanga. En aangezien wij er nu geen problemen mee hebben, hoor je mij niet klagen:D

12. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Oh ja Tamale nu weet ik het weer.. ja dan heb je weinig opties he zeker met 2 kindjes. Maar het is natuurlijk altijd rot om met ( flink) verlies te verkopen. Echter zou ik wel proberen om er zoveel mogelijk uit te krijgen want een volledig nieuwe inboedel is ook flink geld natuurlijK!

13. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    hier duurde het destijds geloof ik iets van 6 weken met het verkocht onder voorbehoud wat jij bedoeld.

Balen van die intentieverklaring!!!!! :( Hoop dat je misschien met HRm op je werk ofzo toch iets kunt regelen, desnoods geef je aan dat je een document wil tekenen dat je geen rechtzaak of iets aanspand ofzoiets... bah klote zeg

14. Rono

Rono Niet meer actief

Echt kut! kan je in almelo wel snel een huisje krijgen of is de wachttijd lang?

15. tulip

tulip Niet meer actief

wat een verschillende verhalen dan. Wij hebben bij de abn de beste en goedkoopste aanbieding tot nu toe.

16. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Het is verschrikkelijk met de huizenmarkt. Wij wonen in een galerijflat, hadden 'm eerst voor een redelijke prijs neergezet, echt niet te duur. We hadden 1 kijker die wellicht wel geïnteresseerd was maar uiteindelijk ook niks meer van gehoord. Gelukkig hebben we een goede deal kunnen krijgen, nieuwbouwhuis in ruil voor ons huidige huis. Wel 20k verlies helaas, maar het is niet anders in deze tijden. Daarbij hebben we 'm nu nog even enorm verlaagd, echt 20k van de prijs af gedaan, en er veranderd GEEN ENE DROL. Niks kijkers of geïnteresseerden... Hopeloos. Kijk, we mogen niet zeuren natuurlijk, we hebben 'm in principe al verkocht. Maar toch, zo zie je maar dat het waarschijnlijk niet aan je prijs of je huis ligt, maar eerder aan de banken die totaal geen hypotheken verstrekken.... :|

Oh, en ons huisje staat nu ruim 2 jaar te koop.

17. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Tulip: wij ook tot nu toe de beste en laagste rente bij abn

18. Tamale

Tamale Niet meer actief

Rono: Wij willen niet meer in Almelo blijven, maar gaan naar Wierden. Daar zijn de huizenprijzen ook iets anders. Huren kan lang duren, maar wij staan al 4 jaar ingeschreven, dus als het goed is hebben we dan een redelijk grote kans dat we snel wat hebben.

Anastacia: Dat was ook de reden dat wij gisteren weer belden, we hadden al eerder gevraagd om een intentieverklaring en die wouden ze toen niet afgeven. Gisteren belden wij om te vragen of ze akkoord zouden gaan wanneer wij een contract ondertekenen dat wij er geen rechten aan ontlenen. Maar ook dit wouden ze niet doen, omdat de directie had uitgesproken dat niemand een intentieverklaring krijgt! :( Balen.

19. Tamale

Tamale Niet meer actief

NOu wij hebben iig goed nieuws!! Want we hebben het VERKOCHT!!!

We zijn niet tot onze deal toegekomen, want de man kon niet hoger dan een bepaald bedrag. We houden er een schuld aan over, maar het is niet anders. We zijn al heeel blij dat we nu eindelijk verder kunnen!!! ( al vrees ik dat de 4 weken onder voorbehoud ook zenuwslopend gaan worden!! )
    Maar dit voelt wel echt als een opluchting! :D

20. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Van harte gefeliciteerd!! Super voor jullie.
    Hopelijk voel je je weer een stuk beter :)

Deel Deze Pagina