Ik word gek, ze is niet te stoppen!

Discussie in 'Voeding' gestart door kleinesara, 30 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Het is gewoon een cirkel. Sara begon moeilijk te doen aan de borst, dronk minder, productie liep terug en nu wil ze helemaal niet meer. Kolven wordt al gedaan maar helpt niets. Inmiddels is de opbrengst na 10 min een paar druppels.

@rozemarijke als onze dochter ouder was geweest hadden we het inderdaad zo gelaten en gewoon haar behoefte gevolgd. Maar nu denk ik niet dat ze ons probeert te vertellen dat ze geen meer wil. Het is onmogelijk dat een baby van 8 maanden zomaar uit het niets stopt. Dus het probleem zit ergens anders.

2. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Denk dat de grootste prioriteit is dat ze gewoon wel voldoende vocht binnen krijgt of niet?? En of dat nou BV of KV is...
    Natuurlijk liever BV, maar zo te lezen is de productie dermate teruggelopen dat er gewoon niks meer komt als ze wil drinken...
    Dan kun je wel zo vasthouden aan die BV, maar als daarmee de gezondheid in het geding komt moet je toch even andere prioriteiten stellen denk ik zo!

En heeft ze niet meer gegeten dan een mandarijn en wat komkommer gisteren???
    Houdt gewoon een schema aan met 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes maar biedt dan van tevoren of erna BV aan, bij niet willen drinken gewoon KV...
    Zo wordt en blijft iedereen gestresst en gefrustreerd, met straks als gevolg een uitgedroogd kind!

3. kleinesara

Nee gisteren ook nog aardappelen. Tja als iedereen wat anders zegt weet ik ook niet meer waar ik goed aan doe. Ik wil ook niet meteen een fles kv erin duwen maar bv voorrang geven. Dus we geven haar nu tot 10:30 nog de tijd om te drinken. Rustig in bed. En zo niet dan om 10:30 een fles.

4. kleinesara

En dan na die fles pas een boterham en fruit want als we dat nu doen gaat ze ook die fles niet meer drinken.

5. adi

adi Niet meer actief

Ppff ik begrijp helemaal dat je moedeloos wordt hoor.

Ik denk dat de zaak nu is dat je vrouw de productie weer op gang brengt met kolven. Even naar de huisarts voor de neusspray en dan een regel weekend inlassen waarin ze heel vaak kort kolft (clusterkolven) zodat de toeschietreflex weer op gang komt.

Misschien ben je nieuwe ideeën beu, maar drinkt Sara ook uit iets anders dan een fles? Een tuitbeker/gewone beker? Dan zou ik al het drinken daarin aanbieden. Een baby van 8mnd heeft nog steeds zuigbehoefte, en als ze alleen de borst krijgt om te zuigen, gaat ze hopelijk weer een poging doen?

Is de lactatie deskundige al geweest?

6. kleinesara

Ja ze drinkt uit een tuitbeker. Gewone beker kan ze ook maar daar heeft ze wel hulp bij nodig. Tuitbeker kan ze zelf. Er word al een hoop gekolfd. Ieder uur nu. Lactatiekundige hebben we nog niet te pakken kunnen krijgen dus straks nog eens proberen.
    Mijn vrouw heeft net een half uur met Sara op bed gelegen en ze heeft wel af en toe de borst gepakt. Nu heeft ze 150 ml kv op en nu een boterham. Dus heeft ze toch iets binnen.

Ik wee niet of neusspray een optie is want mijn vrouw s vor veel dingen zwaar allergisch. Dus we moeten eerst zeker weten dat het veilig gebruikt kan worden.

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Waak ervoor dat je je kind niet te 'speciaal' gaat vinden. In de zin van dat ze zo apart en bijzonder is door een snelle ontwikkeling.

Mijn dochter ging nog sneller. Zij liep echt al los met 8 maanden en ontwikkelt zich nog steeds razendsnel. Het gevaar is dat je een kind 'ouder' kunt gaan behandelden dan ze ook gewoon nog is.

Jouw dochter is nog maar 8 maanden oud. Ze is geen kleine volwassene en verdient ook niet zo behandeld te worden, in de positieve zin.

Mijn gevoel zegt dat je een beetje moet leren loslaten misschien?

8. kleinesara

Dat klinkt tegenstrijdig. Ze is nog maar 8 maanden en toch moet ik haar leren loslaten? Hoe moet ik dat voor me zien?

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Accepteren dat ze dingen doet en gaat doen die niet perse in jouw visie vallen ... zoals het bv verhaal ...

10. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Vertrouw op jezelf. Jij wilt het beste voor je dochter, je lijkt me genoeg ervaring en gevoel te hebben om haar dat te kunnen bieden.
    Ga af op je gevoel en kijk niet of elke handeling binnen Up valt, dat is niet nodig wanneer jij opvoedt naar jouw gevoel.

Laat hete en beetje gaan, er lijkt zo druk op te staan nu. Wellicht reageert je dochter daar op.

Je moet je dochter niet loslaten, maar de angst dat er iets mis zal gaan wel. Vertrouw ook op je dochter, met in je achterhoofd dat ze pas 8 maanden is.

11. kleinesara

Maar dat is juist het probleem. Ik voed nu op naar hoe ik denk dat het moet en niet naar mijn (ons) gevoel. Ik heb mijn vrouw vandaag al twee keer moeten troosten omdat ze zich zo rot voelt bij hoe het nu gaat. En zelf loop ik ook steeds met een brok in mn keel. De aanpak die we nu hanteren voelt echt helemaal niet goed. En ik denk juist dat dat is wat onze dochter voelt.

Maar goed ik heb inmiddels een lactatiekundige gesproken en we kunnen weer en vooruit met een nieuwe aanpak hopelijk zonder machtsstrijd.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat denk ik dus ook.

Even nog daarbij: je hebt een hoge pet op van UP, omdat het onvoorwaardelijk is, maar je houdt nu vast aan BV omdat JULLIE dat zo graag willen en JULLIE er zo verdrietig van worden als dat afgelopen zou zijn. Jullie dochter maalt er duidelijk niet om, die vindt een fles KV helemaal prima. Dus waarom dan zo moeilijk doen en zoveel voorwaarden stellen?
    Dat bedoel ik niet vervelend hoor, maar je spreekt jezelf wel erg tegen: onvoorwaardelijk willen opvoeden, maar de BV moet wel doorgezet worden. Dat is OOK een voorwaarde van jullie he?

En tuurlijk, je mag hopen dat ze de BV nog wel weer op gaat pakken, maar ga dan goed clusterkolven gewoon en laat het dan lekker op z'n beloop.

13. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Fijn dat je een lactatiekundige hebt gesproken! Ik hoop dat het jullie lukt om de borstvoeding weer zodanig op te krikke dat jullie kleine meid weer wil drinken. En ik lees dat ze vanochtend toch af en toe de borst pakte, dat is mooi! Toch weer extra stimulatie voor je borstvoeding. Het is zwaar om zoveel te moeten kolven dus heel goed dat je je vrouw zo steunt! Probeer haar maar zoveel mogelijk rust te geven. Ik vind het knap dat je niet zomaar opgeeft. Natuurlijk mag de baby niets te kort komen, maar ik neem aan dat jullie een goed plan van aanpak hebben gekregen van de lactatiekundige. Heel veel sterkte!

14. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik vind het jammer dat hier net gedaan wordt alsof ze de borstvoeding voor zichzelf doen, terwijl ze gewoon het beste voor hun dochter willen. Net alsof het deze situatie voor hen zo plezierig is! Dit doe je niet voor jezelf, dit doe je voor je kind. Natuurlijk wordt je verdrietig als het niet meer lukt om je kind de voeding te geven zoals de natuur het bedoeld heeft en je moet overstappen op een alternatief wat niet de voordelen van borstvoeding heeft.

Ja, ze moet wel wat binnen krijgen. En als de productie te ver gezakt is om te voldoen aan de behoefte van de baby, natuurlijk drinkt ze dan graag een flesje kunstvoeding leeg. Hopelijk lukt het door veel te kolven om de kunstvoedingen weer te vervangen door bv. Zo niet, dan is het natuurlijk heel mooi dat het kind 8 maanden heeft mogen genieten van bv. Toch zou ik, zeker tot het kind een jaar oud is, er alles aan doen om de borstvoeding te behouden.

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Daar gaat het juist niet om. TS is erg gecharmeerd van unconditional parenting. Nu heb ik het niet gelezen, maar wat ik ervan begrijp ga je vanuit dat principe uit van je kind, wat die nodig heeft en speelt daar op in. Nu de dochter van TS blijkbaar niet uit de borst wil drinken, houdt TS halsstarrig vast aan de borstvoeding. JA, BV is goed, maar het er cout-que-cout doordrukken druist tegen alles in wat UP is. Dus aan de ene kant wil ze opvoeden zonder voorwaarden, maar aan de andere kant heeft TS beslist dat hun kind borstvoeding MOET hebben. En daar worden ze beiden blijkbaar gefrustreerd van (zowel TS partner als hun dochter).
    Het gaat dus niet over wel of niet borstvoeden perse, maar meer of de dochter er klaar mee is en hoe gaat TS ermee om ...

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Fijn dat jullie nu weer verder kunnen na het spreken van de LK.
    Die spray heeft overigens alleen nut als er daadwerkelijk nog sprake is van bijv stuwing, want die wekt alleen de toeschietreflex op. Maar werkt niet mee aan de productie op zich...
    Denk inderdaad dat het nu zaak is om eerst de productie weer goed op gang te krijgen!

17. Janna

Janna Fanatiek lid

Inderdaad! Ts bevindt zich in de situatie dat er een conflict is tussen twee uitgangspunten, die niet met elkaar verenigbaar zijn. Koste wat het kost iets (in dit geval bv) willen volhouden past niet binnen UP.

Natuurlijk wil je het beste voor je kind en natuurlijk is bv de beste voeding voor je kind. Maar "het beste voor je kind" bestaat uit veel meer dan alleen "de beste voeding". Er is meer dat je een goede ouder maakt dan alleen of je de beste keuzes maakt in welke voeding je geeft. En in dit geval lijkt te weinig voeding en vocht mij een stuk slechter dan (tijdelijk) overgaan op kv en de productie weer proberen op te krikken door clusterkolven. Als er weer wat te drinken te halen valt, kun je altijd kijken of ze weer bv wil drinken (uit de borst of uit een bekertje). Maar dat is dan aan haar.

Wat voor plan heb je afgesproken met de lactatiekundige?

18. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Dat lijkt me hier de misvatting, te denken dat dochter er klaar mee is. Dochter is er niet klaar mee, er is gewoon te weinig.

19. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Hier ben ik het mee eens hoor, als er gewoon te weinig is, zul je toch iets moeten geven.

En ik ben ook beniewd naar het plan van de lactatiekundige.

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Misschien was dochter er klaar mee waardoor de productie naar beneden liep ... kip en ei verhaal. Je weet het niet. Punt is ... de dochter wil niet uit de borst drinken (om welke reden dan ook). Als TS echt UP wil gaan toepassen, dan accepteert ze dat, want ze kijkt tenslotte vanuit het kind.

Wil ze dat niet, dan moet TS geen UP gaan toepassen, maar "gewoon" gaan opvoeden, inclusief voorwaarden.

Ik krijg het idee dat het principe van UP misschien wel aanstaat, maar dat de praktijk duidelijk anders werkt. Klinkt leuk hoor, opvoeden zonder voorwaarden, maar dan moet je er dus ook wel klaar voor zijn. En dat is TS niet. Althans die indruk krijg ik niet.

Deel Deze Pagina