Wat doen jullie samen met je peuters?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mama van 2 meiden, Feb 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Hier zijn best veel topics geweest over speelgoed / zelf spelen enz.

Maar...wat doen jullie samen met je peuter (buiten uitjes ed.)? Ben niet zo geïnspreerd de laatste tijd. Kan zelf wel wat verzinnen; koekjes bakken, samen kleien / tekenen. Veel verder kom ik even niet.
    Misschien knutselen, maar wat...
    Andere ideeën?

En..hoeveel tijd doe je echt iets samen met je kindje?

2. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Ik doe heel veel met mijn meisje. De kleusjes in het huishouden zijn samen veel leuker dan dat ik ze alleen moet doen. Ze "helpt"mij met alles, boodschappen doen vind ze geweldig met haar eigen kleine karretje en een boodschappentasje om het halfje bruin in te doen.
    Stofzuigen (zij met de kruimeldief), ramen lappen, kkun je daarna gelijk dweilen;).
    En verder natuurlijk knutselen. Gewoon lekker tekenen op een vel papier, stempelen en met stickers is her toch echt fevoriet. Soms een ansichtkaart maken en die dan ook versturen naar opa en oma.
    Maar ook andere knutsels: taaren maken met marsepein, canvas schilderen, houten fotolijstjes verven, bloembollen planten in mooie bakken, 's zomers lekker in de tuin helpen met tuinieren. Of gewoon even lekker wandelen. Wij blijven wel druk hoor.

3. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,702
    2,513
    113
    Pff, nou eens even denken.
    Als ik vrij ben probeer ik elke dag minimaal een half uur met haar buiten te spelen. Zij speelt en ik praat een beetje met haar mee. Vaak gaan we samen van de glijbaan af of ik help haar met zand in het emmertje scheppen.

Binnen kleuren we samen, bouwen we torens, maar verder probeer ik haar ook veel alleen te laten spelen, omdat ze toch al vrij veel aandacht vraagt. Iedere minuut dat ze me niet bij de hand meeneemt is meegenomen. We gaan ook vaak samen een boodschap doen. Dan mag ze mee helpen. Daar zijn we dan weer even mee zoet.

4. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Trouwens, kijk eens bij Ikea. Daar hebben ze leuke houten fotolijstjes (3 voor 2,00). De rand kan je kindje verfen, plakken kleuren met stift, foto erin en leuk voor ado of om zelf te houden. Ook hebben ze daar vierkante spiegels met een brede houten lijst ook erg leuk!
    Bij xenos kun je houten doosjes vinden om te knutselen.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje (2,5) speelt vooral veel zelf. We doen ook wel dingen samen. Huishoudelijk zaken zoals de was of afstoffen en de vaatwasser uitruimen. We maken veel puzzels of spelen met de treinbaan. Het allerleukste is om een hut te maken van lakens, kussens en de banken. Super gezellig.

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,206
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Ons zoontje is 22 maanden en het zelf spelen wordt nu steeds meer. Ik vind het moeilijk aan te geven hoeveel wij met hem spelen. Soms helpen we hem opweg en gaat hij daarna alleen verder spelen. Binnen kunnen we hem vermaken met: kleuren, kleien, vingerverven, helpen met afstoffen, stofzuigen etc. Torensbouwen, met zijn auto's rijden, zijn loopkar, boekjeslezen. Verder is hij nog iets te klein voor moeilijkere knutselwerkjes of bijv. cake/taartbakken.

Buiten: zijn loopfietsje, loopkar, zandbak, speeltuintje, glijbaantje

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik doe elke dag minimaal 1uurtje tijd besteden echt aan de kids. dus samen knutselen, samen verven, kinderboedrij, binnenspeeltuin etc. gewon lekker samapjes. verder is er 1x per maand een papa zoon dag en mama dochter dag en keer der op papa/dochter en mama/zoon dag zodat ze ook appart aandacht krijgen die ze verdienen

rest van de dag speel ik tussendoor elke keer wat met ze of lees een boekje voor. denk toch wel dat ik in totaal 4uur met de kids bezig ben minimaal. rest van de tijd bijv als ik kook spelen ze samen of met papa

koekjes bakken
    knutselen
    puzzelen
    toren bouwen
    lekker in bad met heel veel speelgoed :)
    tuin spelen (schommelen, zandbak, fietsen, glijbaan, skelteren)
    voetballen
    op de ds spelen

buiten de deur
    wandelen, speeltuin (kasteel bouwen, samen glijden etc), blaadjes zoeken en plakken (in bijv herfst) binnenspeeltuin bij slecht weer, kinderboederij (diertjes aaien en eten geven), tja eigenlijk van alles

8. missym

missym VIP lid

May 14, 2006
    7,750
    12
    38
  9. Tesske

Tesske VIP lid

Mar 24, 2009
    6,799
    0
    0
    Op de maandag, woensdag en vrijdag werk ik en doe ik als ik thuis kom niet zo veel met haar.
    Ze heeft dan bij oma of de kindjes al zo veel gespeeld dat ze na het eten behoefte heeft om lekker tegen mama aan op de bank een filmpje van Dora te kijken, daarna gaan we samen douchen en nemen we samen de dag door voordat ze gaat slapen.
    Op de dinsdag en donderdag ben ik altijd vrij en dat zijn echt de Tess & mama dagen.
    Meestal vraag ik 's ochtends wat ze wil doen.
    De ene keer wil ze naar de markt en cappuccino drinken/lunchen bij la place, de andere keer wil ze naar de intratuin om te spelen en samen te lunchen, of ze wil naar de kinderboerderij, speeltuin etc.
    Meestal doen we dat dan aan het eind van de ochtend en doen we 's middags een activiteit thuis.
    Die activiteit thuis verschilt dan van kleuren, verfen, kleien, cupcakes of taart maken, stoepkrijten, voetballen, met duplo spelen, de pop in bad doen etc.
    In het weekend doen we met het gezin leuke dingen als kinderboerderij, dierentuin, boswandeling, (indoor) speeltuin, zelf popcorn maken en een disney film kijken, tent bouwen in huis etc.

10. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Ik speel regelmatig spelletjes met de kinderen. Chris (2,5) vindt Nijntje voert de dieren erg leuk, maar kan ook al prima lotto, memory (met niet te veel kaarten, stuk of 10/12 setjes) en Knappe Koppen spelen en puzzelt ook erg graag. Bij dat laatste zit ik meestal gewoon bij en benoem af en toe wat. Hij maakt inmiddels puzzels tot zo'n 20-25 stukjes zelf dan. Daarnaast laat ik ze kleuren en knutstelen we regelmatig samen. Koekjes bakken doe ik af en toe maar dat moet wel iets speciaals blijven. Ook spelen ze graag kappertje, doktertje etc waarbij ik natuurlijk een fantastisch slachtoffer ben.
    Met Nick (4 jaar) speel ik ook al veel andere spelletjes in zoals bv. wie is het junior, memory met alle kaarten, spelletjes a la mens erger je niet./bordspellen, maar ook loco/letterspelletjes.
    e.d.
    Eigenlijk merkte ik pas hoe goed Chris memory al kende toen ik dat met Nick zat te spelen en hij op schoot zat en de ene na de andere set aan mij aanwees! Ik heb memory ook al heel vroeg open gespeeld met de kinderen, gewoon 2 kaartjes bij elkaar zoeken.
    Verder lees ik de kinderen veel voor, dat vinden ze ook helemaal geweldig. De boekjes van nijntje, kikker, anna en Jip en Janneke zijn momenteel bij Chris favoriet, evenals zoekboeken (volle platen waar hij dan 1 bepaald ding in moet zoeken). Maar ook bob de bouwer boekjes en boekjes van kabouter plop (wat eenvoudigere niet te lange verhalen) doen het al prima. OOk het grote Kimioboek is een echte aanrader met speciale verhalen voor peuters tussen 1,5 en 5 jaar.

11. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Allereerst altijd de maaltijden samen met het gezin, dat vind ik heel belangrijk.
    Na het ontbijt kijken we altijd samen een uurtje naar Teletubbies, Zandkasteel en Hoelahoep. Daarna ga ik even naar boven om daar wat te poetsen of stofzuigen enz, soms gaat Jesse me helpen, maar vaak speelt hij zelf met z'n treinen en auto's enzo.
    Voor de lunch gaan we meestal een paar boekjes lezen, daar istie dol op.
    Na het eten ga ik weer een uurtje wat beneden rommelen, en dan gaat Jesse weer mee, of soms zelf spelen.
    Rond drie uur gaan we altijd knutselen, kleien, verven, tekenen, of samen in z'n tentje liggen liedjes zingen, daar istie dol op. En als het zomer is, zijn we veel buiten.
    Tijdens het eten koken gaat Jesse met m'n man mee naar buiten of op het bedrijf, mee in de schuur.
    Na het eten mag Jesse een uurtje naar filmpjes kijken op youtube van thomas de trein of Mickey Mouse ofzo.
    Dan gaan we nog even spelen, douchen en hup haar bed. Dag weer voorbij.
    Twee keer per week gaatie naar de psz, dan heb ik dus wat vrije uurtjes, ook leuk. Maar het liefst heb ik hem toch wel bij me, lekker om me heen rommelen.

12. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    In ieder geval wordt er elke dag een boekje of 10 voorgelezen, sowieso de biebboekjes (7stuks) en dan nog wat boekjes van thuis. Vindt ze geweldig. Puzzelen doet ze ook graag en daarbij wil ze graag mijn assistentie ook al kan ze het al heel goed zelf. Verven, kleien, kleuren en knutselen gebeurt hier ook bijna daglijks. Meneer Lex speelt zo goed als dagelijks even een kwartiertje met haar met de bal en er wordt dan ook vaak gestoeid.
    Als savonds demi en ik gaan douchen is dat ook echt een mama/dochtermomentje. Ik ga zitten in de douche en speel haar spelletje mee (bekertje zus, diertjes zo) zo gezellig!
    Knappe koppen wordt hier ook gespeeld en memory
    Idd even lekker met dr naar buiten wandelen of zij fietsen en ik erbij wandelen. Ze gaat ook graag mee boodschapjes doen. Qua huishouden, dat doe ik meestal als ze op bed ligt, maar zoals vaatwasser uitruimen wil ze toch wel graag helpen idd

13. lynn1986

lynn1986 VIP lid

Jan 7, 2008
    5,901
    56
    48
    Female
    Mijn zoontje vind het geweldig om aan het aanrecht te staan en mij te helpen met koken...Of bij de afwas bak met een pan water en dan roeren enz...(kan hij zich uren vermaken)
    Gewoon een kleurplaat maken aan tafel vind hij ook al geweldig...Eendjes brood geven.... was uit de wasmachine trekken...stofzuigen met zijn eigen sotfzuiger...

14. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Binnen activiteiten:

- kleien
    - schilderen
    - knippen/plakken
    - spelletjes zoals, Nijntje, memorie, visjes vangen
    - boekjes lezen
    - duplo of blokken bouwen

Buiten activiteiten:

- bellen blazen ( nu het weer wat warmer wordt)
    - fietsen ( Esmee achter op)
    - Esmee zelf fietsen
    - dorp in en een broodje halen bij de bakker Bart.
    - naar het hertenkamp broodjes voeren
    - naar het bos met de honden
    - speeltuintje

Dat is wat ik nu even kan bedenken..

15. wendy77

wendy77 Actief lid

Feb 3, 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Als we thuis zijn speelt ze maar lekker alleen. Ik ben niet zo van het entertainen van mijn kind. Ze gaat 4 halve dagen naar de opvang! En als ze dan thuiskomt probeer ik eigenlijk altijd 1 activiteit buiten met haar te doen.

Maandag boodschappen
    dinsdag in het speelpark
    woensdag lekker nietsdoen
    donderdag dansles
    vrijdag strand (wij wonen lekker in een warm land)
    zaterdag paardrijden en strand
    zondag bij vriendinnetje spelen

En dan gaan we ook vaak nog een middag zwemmen in het zwembad.

Dus ik houdt haar aardig bezig!

Share This Page