Slaap, 10 mnd, wat is "normaal" ?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mel, Jul 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    Pfff ben het even zat hoor ! Ons kleintje van 10 mnd heeft zó weinig slaap nodig. 's Morgens slaapt hij nu 2 uurtjes, vaak van ong. 10 tot 12 uur. Daarna is z'n eerst volgende slaap: 's avonds pas weer zo tegen 21.30 uur. Ik heb hem dus verder de hele dag wakker. Heel soms tegen 5 uur valt ie in slaap maar ik maak hem dan zeker na een half uur wakker. Onze andere kinderen gaan rond 7 uur naar bed en slapen vrijwel direct. Oudste wat sneller dan de middelste. Ik dacht vanavond, nadat ons kleintje vandaag 1,5 en een half uur, dus totaal 2 uurtjes geslapen had, dat ik hem maar eens om 20.30 uur neerleg en eens even consequent ga doen en hem laat liggen (nouja staan want hij gaat zelf in zn bedje staan en gaat heel zielig en hard huilen). Ik heb nl. zelf zoiets van we wennen dit ook aan; hij gaat nadat de oudsten op bed liggen met mn man mee naar beneden tot half 10 ofzo. Ik dacht eigenlijk is dat toch een beetje te gek, je hebt zelf ook niet echt rust. Fijn is wel dat hij 'snachts goed slaapt. Maar ik ga me nu toch wel irriteren dat het elke avond zo laat wordt, heb zelf ook nauwelijks nog even tijd voor mezelf en stiekem is dat vaak zo lekker even savonds.
    Ik vind het even lastig nu, moet ik al streng en consequent gaan doen of heeft hij echt mama's warmte en liefde nodig en nog geen streng gedoe ?
    Of moet ik hem maar gewoon helemaal niet meer overdag laten slapen en elke keer als hij toch in slaap valt na 10 min. maar wakker maken ? (Uit frustratie denk ik er nu zo over grrr... )
    Weet het even niet meer... :(

2. Nyn

Nyn Fanatiek lid

Jan 14, 2013
    1,008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hoe laat is hij 's ochtends weer wakker dan? Dus hoeveel slaap krijgt hij in totaal? Komt op mij over dat hin (te) weinig slaap krijgt en wellicht ook oververmoeid kan zijn? Is hij wel gezellig overdag?

Bedritueel hebben jullie? En waarom maak je hem wakkerna een half uur, wat gebeurt er als je dat niet doet?

3. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Heb wel eens gehoord dat ze dan juist oververmoeid raken en dit soort ritmes dan krijgen.
    Waarom maak je je kindje na een half uur smiddags wakker? Ik dacht ook altijd van als ik ze nou overdag wat meer wakker houd dan slapen ze snachts goed maar dat gaat juist averechts werken.
    Mijn kleine van 9 maanden die doet in de ochtend een slaap van een uur en smiddags nog van 2 tot ca 5 uur. En dan in de avond om half 8 naar bed tot ochtend 7 uur.

4. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    Normaal gesproken rond 7 uur half 8, ivm schoolritme, nu met vakantie ietsje later
    Overdag heel gezellig lief mannetje, lekker kletsen, heel gemakkelijk.
    Wakker maken na half uur doe ik omdat hij dan sochtends ook al 2 uur slaap heeft gehad, anders wordt het teveel

5. Sax

Sax Bekend lid

Jan 22, 2013
    987
    0
    0
    Hmm... ik zou toch eens proberen om hem niet wakker te maken overdag. En dan eens kijken wanneer hij wakker wordt en hoe hij dan is.

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik volg met interesse de tips. Dochter van 9,5 is ook zo. Ze slaapt van 20u tot 6u, en overdag met veel geluk en moeite twee keer 45min. Verschrikkelijk vermoeiend, want zo krijg ik echt niks gedaan. Ze speelt immers niet graag alleen.

Ik hoor ook graag die opmerkingen van "misschien net te weinig slaap". Dat denk ik ook, maar hoe verplicht je een baby te slapen?

7. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn oudste sliep met 10 maanden 's morgens en 's middags en ging 's avonds gewoon tussen 7 en half 8 naar bed en sliep dan tot een uurtje of 8. Daarna ging hij van 10-12 ongeveer en 's middags 14-16.
    Pas vanaf 1,5 sliep hij van 12-15 (15.30)
    De jongste zat voor zijn eerste verjaardag al op 1x slapen en de jongste met tien maanden al. Maar wel lang. van 12.30 tot 16 ongeveer. Ging gewoon heel snel mee in het ritme van de andere twee.

8. Lady1985

Lady1985 Niet meer actief

Dit snap ik niet... Je wil toch juist graag dat ie meer slaapt?? En 2 slaapjes overdag op die leeftijd is juist heel normaal hoor. Ik denk idd dattie oververmoeid is. Zou gewoon eens kijken wat er gebeurd als je hem niet wakker maakt. Ook al wordt ie dan rond 6 uur wakker dan wil dat nog niet gelijk zeggen dat hij daarna niet meer wil slapen...

9. Nyn

Nyn Fanatiek lid

Jan 14, 2013
    1,008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Prikkelreductie, structuur, bedritueel (kan ook heel kort voor overdag), signalen op tijd herkennen, slaap laten volgen op iets (dus bijv na fruit naar bed), vaste slaapplek (niet steeds mee nemen in de wagen bijv.).

En daarnaast kijken wat kindje nodig heeft; wel of niet even in de buurt blijven rommelen, donker of lichter kamertje, knuffel/speentje, dat soort dingen.

Maar mijn ervaring is dat juist rond deze leeftijd ze meer gaan bewegen en daardoor juist langere slaapjes gaan maken. Dus ipv 3x 1-1, 5 uur, 2x ruim 2 uur..

Ik snap TS dan ook niet dat iets meer dan 2 uur slaap "te veel" zou zijn?

10. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    Omdat hij nu rond 22.00 uur nog niet wil slapen als hij smiddags te veel slaapt, ik denk dat hij dan snachts wakker gaat worden of pas na 23.00 uur ofzo gaat slapen

11. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    Thanks, het kan dus 'normaal' zijn, vooral bij een 3e

12. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    Mn oudste heeft tot en met 4 jaar (dus bij instroom kleuterklas zelfs nog) nog smiddags geslpane, soms zelfs 2 uur en dan gewoon weer om 7 uur naar bed

Mn middelste slaapt vanaf 2,5 jaar al niet meer smiddags en slaapt tegen half 8 pas in.

Het verschilt dus ook wel per kind

Ik denk zelf niet dat hij oververmoeid is

13. Hogelinda

Hogelinda Actief lid

Apr 12, 2013
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom ben je er in het begin niet al mee begonnen om hem tegelijk met de andere kinderen op bed te leggen dan? Dan is het gewoon voor de kindjes bedtijd.
    Verder ben ik het eens met Nyn.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn uk slaapt slechter als hij oververmoeid is. Gewoon moe is goed. Gisteren heeft hij overdag 1x geslapen en een paar minuten in de auto. Na veel gedoe, huilen op bed/schoot is hij om 21.30 mopperend in de wagen in slaap gevallen en was hij slecht gehumeurd om 7u wakker vandaag. Normaal slaapt hij 2x. Jou uk proberen 's ochtends eerder naar bed te brengen( 9u? tot 11 ) en dan om 14u weer?

15. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    Gewoon in bed leggen om 7 uur, half 8 of 8 uur natuurlijk allang geprobeerd maar hij wil gewoon spelen. Hij is zo vrolijk als wat tot een uur of half 10. Tuurlijk kun je hem plichtmatig in bed laten en 2 uur laten huilen maar dat wil ik dus gewoon niet.

Ach als het hier getypt staat lijkt het natuurlijk allemaal zo makkelijk, maar als dat zo was had ik dit topic niet geopend. Maar goed, wij gaan op goed gevoel gewoon verder en we zien wel. Dit is gewoon weer even een fase en dat realiseer ik me ook wel maar soms is het gewoon even fijn je verhaal kwijt te kunnen.

16. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    En trouwens; ritme is lastig in de vakantietijd, als je zelf nog lekker ligt waarom zou je dan je kind 's morgens vroeg wakker maken ? Gevolg later pap, dus niet om half 10 al fruit zoals normaal gesproken, dus hele schema in de war. Dan heb ik nog 2 kindjes en heb ik daar ook afspraken mee; zwemles, gister GGD, etc.

17. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik begrijp je echt volledig! Wij hebben ook al zoveel tips geprobeerd, maar ze gaat overdag gewoon niet graag slapen. En dan klinkt 'gewoon vroeger in bed steken, want ze is oververmoeid' misschien wel logisch, maar niet als die kleine pruts het dan gewoon op een krijsen zet en staat heen en weer te wiegen in haar bed tot ze uiteindelijk met haar hoofdje tegen de spijlen belandt.

Soms is het gewoon gemakkelijker gezegd dan gedaan.

18. Nati

Nati Niet meer actief

Dat vraag ik me dus ook zo vaak af. :D Mijn dochter slaapt al een paar dagen overdag nauwelijks, ze wil er gewoon niet aan toe geven (krijsen, krijsen en nog eens krijsen).
    Eerst hadden we wekenslang s'avonds en het s'nachts dat drama (toen sliep ze ook vaak pas rond 22 uur!), nu dus overdag en s'nachts gaat het nu weer goed (gelukkig!). Ze is wel moe, maar ja, ik kan haar moeilijk een slaappil geven of zo!
    Ik ben ervan overtuigd dat het met haar ontwikkeling te maken heeft (ze is overdag heel erg druk bezig met kruipen, optrekken, kletsen enz.) en dat het vanzelf weer over gaat. Deze fases heeft ze al vaker gehad en elke keer als ik dacht dat het niet meer goed zou komen stopte het weer.
    Ik weet hoe vermoeiend het kan zijn!!

19. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    thnx zo is het
    en ik oordeel ook wel eens over een ander maar dat is denk ik menselijk als je erin zit is het altijd anders dan wanneer je 'meekijkt'

20. Nyn

Nyn Fanatiek lid

Jan 14, 2013
    1,008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Tja, in je topic vraag je wat "normaal" is, in je openingspost vraag je wat je zou kunnen doen, en als dan meningen/adviezen/suggesties/tips krijgt, geef je aan dat het "allemaal zo makkelijk lijkt maar dat dat het heus niet zo is" en verder gewoon op goed gevoel verder gaat waar je mee bezig bent. Terwijl je begon met dat het absoluut niet goed voelt en het je frustreert. Wat wil je dan??

En geloof me, na mijn oudste de eerste twee jaar van zn leven mee te hebben gemaakt, zal ik nooit meer denken dat je met jonge kindjes "effe" iets "makkelijk" aanpast:p

Share This Page