Dag verloskundige, Ik heb twee weken terug gewerkt in de tuin. Ik droeg plastic handschoenen, maar toen ik deze uitdeed zag ik dat ik toch veel aarde had op mijn vingers en tussen mijn nagels. Ik weet niet hoe dit kon, maar waarschijnlijk waren die handschoenen niet zo best. Tijdens het tuinieren kwam ik veel kattenontlasting tegen, van de katten van de vorige bewoners. Op die dag was er ook veel wind, waardoor ik veel aarde op mijn huid kreeg en waarschijnlijk ook in mijn neus en mond. Ik heb dit vandaag met de huisarts overlegt en hij schrok van mijn verhaal. Hij ging met een ernstig gezicht in verschillende boekjes lezen en deed alsof ik een hele domme fout had begaan. Ik had niet moeten tuinieren volgens hem. Ook moest ik direct een bloedonderzoek doen. Door overtrokken zijn reactie maak ik me nu ook erg veel zorgen. Over een week krijg ik pas de uitslag en weet niet hoe ik deze week moet doorkomen. Na het tuinieren stond ik gelijk onder een hete douche en heb zoveel mogelijk de aarde tussen mijn nagels weg te krijgen. Maar als ik terugdenk aan al die kattenontlasting en de aarde die ik snoof, word ik misselijk van de angst. Is de kans nou echt zo groot dat ik besmet ben of overdrijft de huisarts een beetje. Alev
hoi geen zorgen, die huisarts overdrijft echt. De toxoplasmose zit alleen in sommige ontlasting van jonge katten. De kans dat jij het dan krijgt is echt minimaal klein. Het komt alleen als je besmette ontlasting in je mond krijgt, door evt aarde en dat dan inslikt. Die kans is zo minimaal klein. Geen zorgen dus. Mirjam