Pffff ik moet even mijn verhaal kwijt hoor! Sinds maandagavond is Anoeska erg bang in haar kamer, volgens haar zitten er beestjes. Die avond is ze zelf uit haar ledikant geklommen. Omdat ze echt bang was hebben we er voor gekozen dat ze op onze kamer in haar campingbed mog slapen. Dit ging erg goed. Dinsdag en woensdag en donderdag heeft ze ook in haar campingbed geslapen, zonder problemen. Maar gisteravond begon het feest! Mevrouw klimt constant uit haar campingbed. Ik ben toen tot half tien bezig geweest om haar weer in bed te krijgen en te houden. Uiteindelijk ben ik zelf ook maar naar bed gegaan. Maar nu is het weer 1 groot feest!! Het is nu bijna half elf en mevrouw ligt nog steeds niet in bed!! Ben nu al om de 5 minuten naar boven gegaan om haar weer in bed te leggen. Ben boos geworden, heb met haar gepraat, heb haar eigen bed geprobeerd. Maar niks helpt!! Nu ik dit aan het typen ben hoor ik haar boven weer spoken! Heb ook geen zin om als ze naar bed moet om zelf dan ook naar bed te gaan! Maar dit kan ook niet zo doorgaan! Dan krijgt ze enorm slaap te kort en dan word ze er niet gezelliger op! Heeft iemand de gouden tip voor mij?
Herkenbaar, teminste van de enge dieren. Wij jagen de beesten samen weg, en ik vertel dan dat ik de beesten mee neem als ik de kamer uit ga. Ik neem Quinn dan serieus, want hun fantasie en werkelijkheid gaat in deze fase flink door elkaar heen. Leg uit dat de beetjes alleen maar willen spelen, maar dat de beestjes ook moeten gaan slapen. Bij het gaan slapen probleem zou ik haar toch in haar eigen bed gaan leggen, bij poging 1 doe je ritueel, en wens haar weldrusten. als ze er dan uit komt, alleen zeggen dat het tijd is om te gaan slapen. bij poging 3 er heen gaan en haar in bed leggen en niks zeggen (van de nanny, en werkt goed) en dit blijven herhalen. NIet boos worden heeft geen nut, word zij ook boos van, praten is rekken van tijd, ect ect Hopelijk heb je er wat aan
Hey dinnie! Ik zou hetzelfde adviseren als ikke. En consequent weer terug leggen, gaat ten goede van jouw rust, maar als je dit niet doet, denk ik dat je de poppen aan t dansen hebt Wat een boefie!
Dank jullie wel voor de reacties! We nemen haar serieus. Daarom ligt ze ook bij ons op de kamer. Woensdagavond hebben we Anoeska verteld dat papa die nacht op haar kamer zou gaan slapen en dan alle dieren zou pakken om die vervolgens naar hun mama te brengen. Ik ben ook elke avond bezig om denkbeeldige vlinders te vangen die op onze kamer zitten. Op de psz hebben ze nu een thema dat over dieren gaat, dus misschien dat de angst daar vandaan komt... Ik weet dat boos worden eigenlijk geen zin heeft, maar ik werd een beetje moedeloos vanavond. Mijn man is op bergsport, ik ga maandag zelf met mijn ouders en Anoeska een midweekje weg, en had in de planning om de administratie voor de komende week even weg te werken. Ja dan zit ik niet echt te wachten op een meisje die de hele avond aan het spoken is. Het terug leggen in bed heb ik de hele tijd geprobeerd. Maar zodra ik 2 min uit de kamer ben is mevrouw alweer uit haar bed. GELUKKIG ligt ze nu al een half uur te slapen. De laatste keer dat ik haar in bedje legde heb ik haar verteld dat ik even naar beneden ging om de lampen en de tv uit te doen en dat ik dan ook zou komen slapen. Gelukkig is ze daar ingetrapt! Ben benieuwd hoe het morgen gaat!
Ik zou haar persoonlijk niet bij jou op de kamer leggen, snap je bedoeling hoor, maar ze heeft haar zin om niet op haar kamer te liggen. Ze zal ook toch ooit weer in dr eigen kamer moeten gaan liggen. Als je straks weer terug bent van vakantie, haar weer lekker in de dr eigen kamertje leggen, kost misschien even wat moeite, maar ze moet er even door heen (hoe zielig ook)
Ja als we weer terug zijn van vakantie dan ga ik zeker proberen om haar weer op haar eigen kamer te laten slapen. Zal ook wel weer een strijd worden, maar die ga ik winnen! Ze is nu gewoon echt bang. Je ziet de angst in haar ogen als het bedtijd is.
mja probleem met op jouw kamer slapen.. is dat ze straks helemaal niet meer op dr eigen kamer wil slapen met een beetje pech hier hebben we inmiddels spoken, krokodillen zelfs de net overleden opa al op de slaapkamer gehad... inmiddels gaan de krokodillen in de tuin.. de spoken anar het buurjongetje want die is niet bang. behalve vriendinnetje-spook die mag op de gang (niet in de kamer.. dat is eng) eh.. opa hebben we ook al een tijdje niet meer gezien... sinds de grote kledingkast uit haar kamer is eigenlijk want daar zat hij altijd bovenop. Gelukkig was opa ook niet eng.. dat scheelt heel veel (papa en mama vonden het wel een eng idee overigens.. maar anne was zeer content dat opa altijd savonds even kwam kletsen) de poezen slapen op de gang om daar de wacht te houden wij gaan niet weg.. maar koffie drinken en bovendien passen we natuurlijk op dat er niets of niemand binnenkomt je ziet.. het begint een hele gebruiksaanwijzing te worden hier maar sinds ze eigenlijk expeditkasten van ikea heeft waar dus niks onder of achter kan.. en die ook maar 1m hoog zijn is er eigenlijk weinig "gespuis" nog op de slaapkamer. dus wat je er aan kunt doen? tja... dat is even puzzelen. spoken in de tuin werkt hier bijvoorbeeld echt niet en met de krokodil op de trap kan ze niet slapen want die moet dan HEEL HARD huilen en dat hoort ze dan op haar kamer. Wij gaan gewoon vrolijk mee in het verhaal... en kijken hoe we haar zo ver krijgen dat ze het ook een goede oplossing vind. oh en niet te vergeten! de babykrokodil! die mocht wel op de kamer want anders was het natuurlijk zielig. om te voorkomen dat hij in bed kroop moest hij elke avond in een plastic potje met deksel (en dan ter hoogte van haar kussen op de grond naast het bed dus.)
Ik verjaag ook alle avonden kikkers uit de kamer van mijn zoon haha. Ik zet het raam open en stuur ze samen met mijn zoon naar buiten toe en dan zeggen we tegen de kikkers dat mijn zoon moet slapen en de kikkers buiten moeten slapen. Dit werkt heel goed. Zodra het raam weer dicht is, kruipt mijn zoon in bed en gaat rustig slapen en als ik hem dan 's ochtends uit bed haal dan zijn de kikkers er ook alweer hahaha. Maar ik kies er ook niet voor mijn zoon op mijn kamer te leggen bij mij... Hoe krijg je ze idd terug op hun eigen kamer? ik zou zelf de beestjes verjagen op een kinderlijke manier met veel fantasie en haar terug leggen in eigen bed. en consequent zijn en als ze er uit komt weer terug in bed leggen... kost idd tijd maar je hebt er op langere termijn denk ik wel profijt van.
Klinkt misschien heel stom... ons Alyna had dit een aantal maanden geleden ook.(ze was bang voor 'de wolf') We hebben toen een nachtlampje, in de vorm van Hello Kitty, en toen zijn we op het idee gekomen om te zeggen dat de wolf erg bang is van Hello Kitty en die dus nooit meer op haar kamer durfde te komen! Enne...het heeft gewerkt!
Hahahahaa . Wat een prachtige fantasie heeft jullie meisje. Geweldig! Ik snap dat jullie het zelf minder prettig idee vonden dat opa op visite kwam en van de babykrokodil moest ik hard op lachen!
mijn eerste reactie was ook ze is bijna 3 zeker. ik heb dus meteen even je banner bekeken en ja hoor. dit is een heel normale fase. wel een heel vermoeide en angstige voor de kleintjes en hij kan erg lang duren. je zult dus een weg moeten vinden om alle enge dingen weg te sturen of iets dergelijks. nu zijn het beestjes over een paar weken krokodillen of beren en daarna heksen of spoken. maar net wat ze toevallig oppikken of tv of op de creche of in een verhaaltje. de een heeft er ook veel meer last van dan de andere. maar allemaal hebben ze deze periode wel.(hij kan alleen lang duren) begrijp ik het goed dat ze nog steeds in een babyledikantje ligt? dat kan soms ook wel een "probleem" zijn. misschien is het beter om na te denken over een groot bed. dan kan ze er ook niet meer uitklimmen in paniek en uitvallen. verder zul je samen met haar oplossingen moeten verzinnen wat er met de beestjes moet gebeuren. want hoewel het fantasie is zijn ze er wel echt bang voor. veel sterkte en wijsheid met deze fase.
hier ook een mannetje dat niet meer alleen durfde te slapen.. bang voor zwieber de vos van het filmpje dora.. dat kijken we dus maar even niet meer.. wij hebben er voor gekozen om als hij gaat slapen bij hem te blijven tot hij slaapt, eerst naast zijn bed, daarna bij de deur, en daarna op de trap net buiten zijn kamer.. en dat gaat hier heel goed..