BSO vol -> hoe doen andere ouders dit?!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Aster14, 16 apr 2024 om 17:36.

Tags:
  1. Aster14

    Aster14 Fanatiek lid

    9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Hoi mama's,

    Mijn dochter wordt bijna 4 en ik hoorde vandaag dat er voor haar geen plek is op de BSO. Voor geen enkele dag die ik werk.
    Opa en oma wonen te ver weg, papa heeft een baan waarbij hij niets kan opvangen overdag en ik werk in het onderwijs en sta in de middag ook gewoon les te geven.
    Een oppas aan huis hebben we al geprobeerd, maar is hier twee keer geen succes geweest.

    Ik heb inmiddels een halve paniekaanval en weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik overweeg nu te stoppen met werken en met de jongste (16 maanden) fulltime thuis te blijven. Absoluut niet wat ik wil, want ik wil graag blijven werken, maar hoe kan ik in hemelsnaam blijven werken als ik geen plek heb voor mijn kinderen?

    Heeft iemand hier nog tips?

    Liefs van een wanhopige mama!
     
  2. Mamavan123

    Mamavan123 Actief lid

    20 apr 2023
    451
    362
    63
    Ik heb een half jaar lang ouderschapsverlof opgenomen en mijn kind opgehaald om daarna thuis verder te werken. Tot er eindelijk plek was. Maar ik begrijp dat dit voor jou geen optie is? Heel vervelend. Misschien kan je nog werkdagen wisselen naar dagen waarop er meer plek is? Hier hielp het om op maandag te gaan werken in plaats van dinsdag. Daar stond een minder lange wachtlijst.
     
  3. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.808
    354
    83
    Ja jemig, hier hetzelfde.... na 2 jaar ingeschreven te staan geen plek voor mijn jongste.
    Bij ons gaat het om 1 dag. Ik ga mijn werkuren anders inrichten (ik werk wisseldiensten dus ik kan bijvoorbeeld wel uit de nachtdienst komen). En anders wat minder uren werken toch maar.

    Zijn de bso's in je regio allemaal vol? Als tussenoplossing?
    Hier is er op andere bso's wel plek maar die vond ik zelf helemaal niet fijn/wil ik haar niet naar toe brengen
     
  4. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Gastouder?
    Op welke dagen werk jij? Misschien een mogelijkheid met een vriendinnetje van dochter of een vriendin van jou? Jij werkt op maandag en donderdag en zij op dinsdag en vrijdag en op de andere dagen elkaars kinderen opvangen?
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Andere bso’s in de omgeving? Is er wel zicht op een plek? Bijv over een half jaar ofzo? Dan zou je met ouderschapsverlof (jij en/of je man) de boel wat kunnen rekken tijdelijk. Ik ga er ten minste dan even van uit dat het financieel mogelijk is aangezien je het zelf al hebt over stoppen met werken.
    En anders inderdaad een gastouder/oppas aan huis.

    Wij hebben beroepen waarbij thuiswerken/arbeidstijden op elkaar en de schooltijden aangepast kunnen worden (ik werk bijv van 7 tot 14 en sta op tijd weer op het schoolplein, man brengt ze die ochtend naar school en gaat dan naar z’n werk of werkt thuis)
    Maar snap dat dat voor jou geen optie is.
     
  6. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Wij hebben uiteindelijk een gastouder gevonden. Maar ik herken de stress.
     
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.005
    5.144
    113
    En bv ook geen plek bij gastouders om het te overbruggen tot de bso wel plek heeft? Niet ideaal, maar misschien wel tijdelijk noodzakelijk als het wel kan…
     
  8. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.046
    3.511
    113
    Vrouw
    Je geeft aan dat op jouw werkdagen geen bso mogelijk is. Kun je andere dagen gaan werken?
    Kun je nog anders bso's benaderen? Of bij school navragen met welke bso's ze samenwerken of welke gastouder er kinderen op school ophalen?
    Opvang met andere ouders regelen? Lijkt me zelf nog wel een gedoe, omdat je in het begin nog weinig ouders kent, dus geen idee of er een klik is met ouders/kind.
    Kunnen jij en je man nog tijdelijk ouderschapsverlof opnemen?
    Ooms/tantes die willen/kunnen oppassen?
    Opa en oma gevraagd? Ook al wonen ze verder weg, misschien willen ze wel graag?
     
  9. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.682
    3.223
    113
    Wij hebben geschoven met onze werkuren waardoor we het op konden vangen. Maar dat moet inderdaad maar net kunnen.

    Wat een nare stressvolle situatie voor jou. Afgezien van de tips die al gegeven zijn weet ik ook geen mogelijke oplossing :(
     
  10. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.858
    7.805
    113
    Amsterdam
    Wanneer heb je het nodig. Want wij zouden ook geen plek hebben voor onze jongste en 2 mede groepsgenootjes ook niet. Uiteindelijk is het bij ons allemaal wel gelukt. En anders hadden we samen gekeken hoe we het met z’n allen samen het opgelost hadden.
    Maar serieus een maand voordat school begon hadden we 1 dag van de 3 en een week voordat hij begon kregen we het nieuws dat alle dagen gelukt waren.
    Ik heb ook echt heel veel gebeld en ze lastig gevallen. Onze jongste had zgn ook nog voorrang omdat hij al op de opvang zat en z’n zus al op de Bso.
     
  11. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.977
    17.014
    113
    Vrouw
    Is het mogelijk om te schuiven met werktijden/ dagen?
    Wat een stress kan dat geven he.. zo lastig!
    Wij hadden vorig jaar onverwachts een dag extra opvang nodig ivm gezondheid van schoonvader (1 dag in de week waren ze bij opa&oma) er was toen ook geen plek en ik zat met m'n handen in het haar. Naast alle zorgen om schoonvader, kwam dit er ook nog bij. Gelukkig kon mijn moeder wat bijspringen en uiteindelijk kwam er weer een plek vrij bij de opvang.
     
  12. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.305
    5.921
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar helaas! Vraag me ook af hoe andere dit allemaal doen wanneer je allebei werkt. Hier ook al vaak werk omgegooid etc.
     
  13. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Toen mijn jongste dochter van school veranderde en de bso daar vol zat heb ik een mail gestuurd naar de directrice van de basisschool met de vraag of zij bso’s in de buurt wist die de kinderen daar van school ophaalden. Zij heeft er toen voor gezorgd dat de bso op hun eigen school op korte termijn in capaciteit uitbreidde want ze was zich er niet van bewust geweest dat er te weinig plek was en vond de kinderen op hun eigen school naar bso moesten kunnen.
    Toen was er nog niet zo’n personeelstekort geloof ik waardoor dat snel geregeld kon worden maar misschien weet de basisschool wel een oplossing als je daar naar informeert.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    R staat al een tijd ingeschreven en zn zus zit er ook, dat heeft voordeel qua voorrang. Maar anders wordt het hier schuiven met werk, gastouder of teamwork met andere ouders en elkaars werkdagen afvangen.

    Wat dat aangaat is er best wel wat te zeggen voor t ouderwetse rollenpatroon van kostwinnaar en thuisblijver, scheelt een boel gestress. Mja, probeer de rekeningen dan nog maar te bolwerken want dat lukt veelal niet op 1 loon meer.
     
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.636
    21.131
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou ook niet thuisblijfmoeder willen zijn. En dat dan noodgedwongen. Zou niet best zijn voor mn welzijn.
     
    nizzie86 en Spectre vinden dit leuk.
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Nope ik ook niet, ik vloog in t bevallingsverlof al tegen de muren. :roflmao:

    Maar mn man zou t geen probleem vinden alleen is dat de grootverdiener van ons 2 (ookal trek je uren gelijk). En voor de overige huishoudelijke kwalificaties ook niet echt de beste kandidaat, dus dat wordt m niet.
     
    spruitje80 en Liekje81 vinden dit leuk.
  17. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Hier is er ook geen plek op de BSO's, maar ik heb de luxe dat ik zelfstandig ondernemer ben en zelf mijn uren kan indelen. Dit betekent wel dat ik in bepaalde periodes veel 's avonds moet werken, maar dat is dan helaas zo. Ook heb ik een netwerkje opgezet met andere ouders in de buurt die in hetzelfde schuitje zitten. We vangen nu zelf onze kinderen op, elke middag bij een andere ouder thuis, en in de vakanties een hele dag. Het is dan wel druk in huis (denk: kinderfeestje-druk), maar aan de andere kant vermaken de kinderen zich wel gewoon en tja, het is nu eenmaal niet anders. De ouders die niet aan de beurt zijn die dag kunnen dan wel gewoon met een gerust hart werken. Maar de situatie is schrijnend, echt ongelooflijk dat dat in deze tijden (waarin beide ouders niet alleen graag wíllen werken, maar ook móéten werken) zomaar kan, géén plek op de BSO's.
     
  18. Stevierowan

    19 jul 2022
    24
    15
    3
    De BSO hier heeft echt lange wachtlijsten. Zoontje is op donderdagen eerst ruim een jaar naar een andere locatie van die BSO gegaan (5 km verderop). Maar zelfs dat was niet mogelijk voor de dinsdag.

    Alle andere BSOs geprobeerd en gastouders, maar die hebben geen plek. Het is dat de ouders van mijn ex vaak oppassen, anders had ik een groot probleem gehad.

    Nu ga ik ivm de scheiding verhuizen. In nieuwe woonplaats meteen op alle dagen BSO beschikbaar. Geen enkel probleem. Enorm verschil dus.
     
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    oh wat vreselijk vervelend voor je!
    allereerst, manlief inschakelen! Mannen hebben nogal eens de neiging om te zeggen, ik kan echt niet vrij nemen dan hoor. Jammer dan, want als ik jou zo hoor kun jij juist Echt niet vrijnemen (want les aan het geven).
    En ik zou toch weer kijken naar een oppas. Om op een 4-jarige te passen is veel makkelijker dan bv een baby of dreumes. Er moeten toch wel tienermeiden in de buurt zijn die je zou kunnen vragen?
    Ik persoonlijk ben wel bewust vrij na schooltijd (flexibele ZPPer) maar als ik jou zo hoor wil je dat niet, en dan zou ik deze (tijdelijke) situatie die stressvol is je daar echt niet toe laten beslissen.
    Ga met je man om de tafel zitten en maak een plan. Misschien kan hij 1 dag doen, 1 dag een oppasmeisje, en jij 1 dag (dus ook overleg met de werkgever, jij kan hier niets aan doen dus ook zij zullen moeten meedenken over een oplossing).
    succes!!
     
  20. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Herkenbaar.
    Hier is het vooral schuiven met werkdagen en uren en veel thuiswerken, soms met kinderen thuis.
    Mocht dat allemaal niet mogelijk zijn zou ik kijken of ik het met een andere ouder kan oplossen of een gastouder, student, buurvrouw etc. Evt eerst ouderschapsverlof opnemen. Ontslag nemen hierom zou mijn laatste redmiddel zijn. Zou ik echt niet zien zitten..
     

Deel Deze Pagina