Wiegje

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door San79, 15 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ons familiewiegje is toch eigenlijk wel klein... de lengte van het matrasje is maar 60cm. Maar ja, het is al 61 jaar in de familie, en dat weegt ook mee. Moeilijk moeilijk!

Even ter vergelijking: hoe groot is een gemiddeld wiegje? En dan bedoel ik LxB van het matrasje en hoogte van grond tot bodem.

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Maar dat is toch helemaal niet erg? Tenzij je kindje al bij de geboorte 60 cm is natuurlijk ;) Of ben je van plan je kindje heel lang in de wieg te laten slapen? En gefeliciteerd trouwens dat je een zoontje krijgt :D

3. lief649

lief649 Actief lid

3 okt 2007
    449
    0
    0
    he san,

ik heb geen idee hoe groot een gemiddelde wieg is, maar je moet er van uit gaan dat je gemiddeld ongeveer 3 tot 4 maanden met een wieg doet, soms langer soms korter, ook afhankelijk van de groote van je kindje. Het is wel handig om je ledikant al vast in huis te hebben,

groetjes

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een standaard wiegje is 80x40 cm. Wij hebben een wieg van 90 cm lang, Eva ligt er nog steeds in. En met een wieg van 80 cm kan je best lang doen, alleen gaan kindjes op een gegeven moment draaien en 'klimmen' en dan is het niet veilig meer (Eva doet het nu ook, maar alleen 's ochtends en dan zijn we erbij, ik wil haar nog helemaal niet naar haar eigen kamer doen ;)) 60 cm is wel erg klein, maar moet voor de eerste paar maanden wel kunnen. Eva was na 2,5 maand 60 cm en iets voor die tijd passen ze natuurlijk niet meer in de wieg dan.

5. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Bedankt voor de felicitatie Manuela. Gisteren de pretecho gehad, dus we zijn nog helemaal onder de indruk, hihi.

´t Is uiteraard niet de bedoeling het kindje heel lang in het wiegje te laten slapen. Het kamertje is al besteld, en daar zit natuurlijk gewoon een ledikantje bij.
    Maar de eerste periode (geen idee hoe lang, kijken wat goed voelt) willen we hem bij ons op de kamer in een wiegje hebben.
    En het idee van een familiewiegje vond ik eigenlijk wel heel speciaal. Maar ja, er moet dan wel nieuwe bekleding op en een nieuw matrasje in, en het zijn allemaal geen standaardmaten.

Het wiegje is ook echt heel laag voor mijn gevoel, de onderkant komt net tot m´n knie.

6. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Wij hebben onze hele kleine dochter (44 cm...) de eerste weken in de bak van de wandelwagen laten slapen. Ik had het ledikantje klaar staan, maar daar kon je haar niet in terug vinden. Ik denk dat ik haar na ruim een maand in het ledikant heb gelegd. Tot mijn verbazing maakte het haar zelf totaal niets uit, die wandelwagenbak of dat grote bed, terwijl ze toen dus nogsteeds de grootte had van een pasgeboren baby. Volgens mij is het vooral iets wat volwassenen denken dat goed is voor een baby.

De hoogte lijkt me vervelender, zo te moeten bukken nadat je zelf bent bevallen en midden in de nacht half slapend. We hebben laatst gecampeerd en dat enorm moeten bukken met een baby in mijn armen voor dat campingbedje vond ik enorm onhandig. Ik moest zo ver bukken dat ik haar en mijn armen niet meer tegen mijn lichaam kon laten steunen, en zo ver voorover met een paar kilo voor je in je handen staat niet stevig. Voelt erg kwetsbaar, alsof ik haar zou kunnen laten vallen. Maar het is maar wat je gewend bent, natuurlijk. Probeer het anders eens met een zak aardappels (sorry voor de vergelijking :) ) op je handen, leg die er eens heel voorzichtig in. Kun je een klein beetje voelen of het te doen is. Liefst als je net wakker bent, straks moet je het midden in de nacht een paar keer doen.

7. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Op zich maakt het niet zo uit dat hij maar 60 cm is al ligt hij er maar 3 maandjes in dat is al leuk voor een familie wieg.
    Wij hebben ook een wiegje en opnieuw laten bekleden bij via www.conchitta.nl.
    Wordt erg goed gedaan daar en naar smaak zoals jij het wilt, en we kregen er nog een nieuw matrasje bij ook :D

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb net even voor je gekeken (meteen even naar m'n kleine meisje kijken ;)) en de onderkant van onze wieg zit op 35 cm, komt net tot aan de onderkant van mijn knie. En dan heb je nog een paar cm matras. Ik vind het helemaal niet laag. Ik heb ook nooit problemen gehad met het campingbedje moet ik zeggen.

Matrasje kan je trouwens wel op maat laten maken en vaak passen aankleedkussenhoezen wel om een ander maat matras (zijn nogal rekbaar).

9. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Die gaat gelijk bij m´n favorieten! Even heel brutaal.... mag ik vragen wat dat heeft gekost?
    Ik heb zelf geen naaimachine, en tegelijk ben ik best perfectionistisch. Als in: de bekleding moet echt mooi worden. Dus dit klinkt als een supertip.

10. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Agatha, wat een kleintje was jouw dochter zeg! :D

Snoopy, dankjewel voor het opmeten! Blijkbaar is zo´n laag wiegje nog niet zo afwijkend, dan zit het alleen in de kleine matrasmaat.

Hij voldoet ook niet aan de eisen, maar volgens mij maakt dat nou juist in het begin niets uit aangezien een kind van een dag nog niet beweegt in bed.
    Het gaat me ook echt alleen om die eerste prille weken. :oops:

11. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik heb je om gestuurd ;D

12. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Hier ook een laag wiegje. Vind het juist heel handig omdat ik zelf in bed kan blijven liggen en zo mn baby in en uit de wieg kan tillen. Dat lukt met een hoge wieg echt niet.

13. nony

nony Fanatiek lid

4 mei 2007
    3.308
    241
    63
    nh
    Ik heb ook een famillie wieg en die is ook 60 cm lang...
    maar ik ga hem gewoon gebruiken en zie wel voor hoelang
    Mijn moeder is hem nu aan het bekleden en hij wordt zo mooi,
    ik zit alleen nog met hoeslakentjes de wieghoeslakens zijn veel te groot.

14. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik vraag me echt af vroeger de kindjes dan zoveel kleiner waren. Toen was het een vrij normale maat, 60cm terwijl het toch 20cm kleiner is dan nu.

Hoeveel ruimte moeten ze eigenlijk over hebben aan de bovenkant?

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zolang ze hun hoofd maar niet stoten is het goed ;). Maar Eva wipt altijd nog omhoog voordat ze gaat slapen en komt dan ook tegen de bovenkant. Dan gaat ze altijd huilen (of ze huilt al ;)) en leggen we haar weer goed.

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik had een hoge wieg (geleend van een vriendin) en ik vond het niet zo geweldig de eerste paar dagen... Ik kon vanuit mijn bed niet in de wieg kijken (in mijn album staat nog een foto) en Jelle had enorm veel zuigbehoefte en ik moest hem dan bij me nemen. Wij hebben een waterbed, dus hij mocht ook niet bij ons in bed liggen.

Een andere vriendin had ook zo'n lage wieg en zij kon gewoon haar hand in de wieg hangen, dochter aan de pink en verder slapen... :) :) Zij heeft haar wieg door haar schoonmoeder laten bekleden. Heb je niet iemand in de familie die een beetje handig is?

En in het begin maak je het bedje toch kort op, zodat ze met hun voetjes tegen de onderkant aan liggen. Als ze dan zoals Jelle in de kikker houding liggen (met zijn knieen opgetrokken naast zich, ik doe het hem niet na) heeft hij maar de helft van zijn bed nodig... :) :)

17. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik heb ook een lage wieg. Geloof de Mix Match (of zoiets) van Prenatal. Niet zo duur en inderdaad is dat lage erg makkelijk naast ons (water)bed.

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.068
    2.203
    113
    Brabant
    watvoor matrasje hebben jullie in je (familie=oude) wieg liggen? we hebben er een met een zelf gesneden matras van schuimrubber... zou dat nu nog kunnen/mogen? Hoe kom je aan een nieuw matrasje voor zo'n ding, die maten zijn zo wisselend..

19. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    In ons wiegje lag ook zo'n schuimrubberen ding, en dat was gewoon zo gekocht... Jelle heeft er heerlijk op geslapen... En ik heb ooit gehoord dat het op maat maken van een matrasje niet eens zo heel duur is, maar pin me daar niet op vast...

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.068
    2.203
    113
    Brabant
    "mocht" dat van de kraamhulp? ik bedoel je hoort altijd van die strenge eisen voor een matrasje, dat ik me haast niet kan voorstellen dat dit goed genoeg is. *bloos* tis allemaal zo nieuw voor mij.

En op maat maken, tja, we hebben juist de wieg geleend omdat we t zonde vonden om geld uit te geven voor 2 weekjes....

Liefss, Taliaa

Deel Deze Pagina