hoi, Voorheen was ik met 1 a 4 maanden alle keren zwanger. We zijn inmiddels meer dan 2.5 jaar bezig voor een kleintje. We zijn vorig jaar bij de gynaecoloog geweest en die adviseerde een baarmoederfoto of pregnyl om de eisprong te volgen. Baarmoederfoto ziet mijn man niet zitten qua risico s en pijn. Ik heb een uitstrijkje gehad, bloed getest op overgang, mijn man heeft een onderzoek gehad alles was prima. Wat ik wel merk is dat ik last heb van mijn hormonen; na de eisprong pms. Wat is wijsheid en wat is er mogelijk ? als je al kindjes hebt gekregen zonder hulp.
Bedoel je met een baarmoeder foto een hsg? Onder rontgen apparaat met contrastvloeistof? wat zouden daar voor risico’s aanzitten in jouw ogen/ ogen van je man? Enige ‘risico’ is volgens mij dat je de 3 maanden daarna iets meer kans hebt op zwangerschap omdat het mogelijk je eileiders beter doorgankelijk maakt. heb je, je oudere kinderen gekregen met een natuurlijke bevalling of keizersnede? Bij keizersnede zou dat de oorzaak kunnen zijn. En hoe oud ben je? Leeftijd kan ook een rol spelen. En ook als je nog niet erg oud bent, eicel kwaliteit kan achteruit gaan. pregnyl om de eisprong te volgen is niet helemaal duidelijk wat je daar mee bedoelt. Bedoel je dan ovulatie inductie? Dat je cyclus dan gevolgd wordt met echo’s zodat je met pregnyl de eisprong precies kan timen? Ik zou dat sowieso niet doen als je geen hsg hebt gehad. Straks zijn je eileiders niet goed doorgankelijk en dan moet daar eerst wat aan worden gedaan. het kan ook zijn dat zijn sperma kwaliteit niet fantastisch is. Is dat getest? Dat kan nog een optie zijn Overigens kunnen ze hsg ook dmv een gel echo doen volgens mij. Ik heb zelf een hsg gehad, was erg pijnlijk, maar het is erg kort en je weet daarna wel waar je aan toe bent qua doorgankelijkheid. En als ik betere pijnstilling had gehad, dan was het ook beter te doen geweest denk ik. Er zijn oviergns ook veel vrouwen die het heelmaal niet als pijnlijk ervaren. En hoezo ziet je man het neit zitten? Jij moet daar liggen toch?
Bij mijn man was alles goed. Ook bij mij hebben ze de hormonen gecheckt via bloed ik moest op bepaalde dagen bloedprikken, ook in orde. Ik heb echo s gehad en dan was er een ei te zien en later zagen ze dat die gesprongen was. Kun je het beschrijven de pijn van de hsg? En wat zou het verschil zijn met gel? Krijg je daan pijnstilling? Ik ben 37 en de kinderen zijn via natuurlijke bevalling geboren. Dus voor mijn gevoel is er iets niet in orde, voorheen merkte ik het altijd dan had ik of links of rechts een scherpe pijn, dat heb ik niet meer. Ik heb testen genoeg gedaan en dan liep het wrl altijd op. Nu gebruik ik dat al even niet meer ivm de druk.
Ik begrijp ook niet zo goed wat de risico's zijn van een baarmoederfoto.. ik zou juist wel dat onderzoek doen (ik sta zelf ook op de wachtlijst nu) zodat duidelijk wordt of er iets is wat tegenwerkt zegmaar.
ik mocht vantevoren zelf pijnstilling nemen, geloof 1 pcm of ibuprofen, maar dat was niet voldoende voor mij. Kan de pijn niet zo goed meer beschrijven, het is al 5 jaar geleden. Er zijn zoveel vrouwen die dat onderzoek hebben gehad. Als je bevallingen hebt gehad dan kun je dat echt. Van tevoren ibuprofen spiegel opbouwen en zou ook pcm nemen. Dan overleef je het echt. Het is ook kort. Helaas is het wel zo dat je leeftijd maakt dat je eicel kwaliteit minder wordt. Op zich zou het prima moeten kunnen met die leeftijd. Maar dat is niet bij iedere vrouw zo. Bij sommige vrouwen is de eicel kwaliteit op 37 (en soms nog jonger) al echt minder goed. Dat kan dus een grote factor zijn. dat je in het verleden je eisprong voelde en nu niet meer zegt niet zoveel. Als alle waarden goed waren en er was op de echo’s een ei te zien dat ging springen en gesprongen is, dan kun je er vanuit gaan dat daarmee alles goed is. Ik ken het gevoel ‘er moet wat hormonaals zijn’ en dat is misschien ook wel zo. Maar dat is dan niet iets wat de huidige medische wetenschap kan vaststellen. Ik zou dat proberen los te laten. enige dat je kunt doen is onderzoeken of er iets is met je baarmoeder. Een hsg is daarbij altijd de eerste stap. 5 jaar geleden werd er onderzoek gedaan naar schuim /foam echo (ik zei net gel, maar dat klopt niet, dat is weer wat anders) ipv hsg en volgens mij wordt dat nu breder toegepast. Daar zou je naar kunnen informeren. En daarna is het toch het medische traject waar je inrolt. Mogelijk eerst ovulatie inductie en/of iui direct. je zou nog aan de slag kunnen gaan met vitamine pillen en supplementen. Veel andere opties zijn er niet helaas
Ik zou ook dan nu als eerste stap je baarmoeder na laten kijken. Er zijn geen risico's aan, verder dan dat je daar officieel een verhoogde kans op zwangerschap hebt. Dan weet je in ieder geval dat alles goed is daarbinnen. En verder ben je 37, dat is helaas wel een factor. Vanaf 30 langzaam en vanaf 35 gaat je vruchtbaarheid gewoon fiks achteruit. Wil niet zeggen dat er niks meer kan (ik ben ook 38). Maar is wel een ding. Gelukkig waren al je hormoonwaardes goed, dus ik zou een hsg gaan plannen en daarna pas kijken naar hormonen in je cyclus. Beetje zonde als je vanalles met hormoonspuiten gaat proberen en je eileiders zitten dicht bv. Sterkte! Super rot als de wens er nog is. Hopelijk mag je snel zwanger zijn!
Ik weet niet of het met haar leeftijd te maken heeft, uit haar verhaal begrijp ik dat ze op dit moment 37 jaar is, maar ze is nu al ruim 2.5 jaar bezig, toen was ze dus 34. Lijkt mij dat er misschien ook iets anders speelt waardoor het niet lukt. @Rebo misschien toch maar de mmm ingaan en alles controleren incl. hsg? Althans als je dat wil natuurlijk.
Ik heb ook een hsg gehad en was binnen 3 maanden daarna zwanger ondanks slechte hormoonwaarden en leeftijd (41). Of het daaraan ligt geen idee maar mijn fertiliteitsarts opperde het in het kader van kansen maximaliseren. De hsg zelf viel mij heel erg mee; even vervelend bij plaatsen klemmetje maar verder niets gevoeld. Advies van de gyn was feminax slikken twee uur ervoor.