Nouja zoals de titel het zegt, zit ik erover te denken om weer naar school te gaan. Ik heb al 2 niveau 3 diploma's op MBO niveau. Pedagogisch Medewerker Kinderopvang en Dierverzorging, maar ik kan gewoon geen werk vinden. De uitzendbureaus willen mij niet eens inschrijven, want er is geen werk aldus hun. Ik zie wel veel vacatures over secretariële beroepen, administratief werk etc. Dus ik zit te denken om een secretariële opleiding te gaan doen op niveau 4. Ik heb er aanleg voor, ben enorm handig met computers en vind het fijn werk. Ik heb dit namelijk gedaan als afstudeerrichting in het VMBO. Alleen is nu de vraag, heb ik nog recht op studiefinanciering? En zo ja, hoelang nog? Daarnaast bestond er een paar jaar geleden iets dat jonge moeders (ouders) die geen werk konden vinden weer naar school toe stuurde en de boeken enzo betaalde en de opleiding. Bestaat zoiets nog steeds? Want ik weet niet echt of ik de opleiding kan betalen momenteel met 2 kids. Ons inkomen is niet heel breed met 1 inkomen, dat is ook de reden dat ik wil gaan werken, maarja dan moet er wel iets zijn. Ik sta dus een beetje in 2 strijd, een opleiding volgen? Of thuis blijven wachten op een baan, terwijl ik wel ouder word.... Daarnaast is het te doen, een opleiding volgen met 2 jonge kinderen?
Een opleiding volgen met 2 jonge kinderen is hoe dan ook pittig.. (kan het weten, want ben net klaar...) Als je makkelijk bent met leren, is het te doen. Maar je zal wel heel veel vrije tijd in moeten leveren.. Alle tijd dat de kids op bed liggen, gaat naar je opleiding.. Als je het doet, zou ik het wel aanraden om het nu te doen, nu ze nog echt jong zijn..
Studiefinanciering wordt volgens mij afgeschaft vanaf 2014 toch? En geloof me in de administratie is het ook een drama hoor. Mijn man heeft jaren ervaring in de administratie waaronder ook vaste banen, en wijzen hem allemaal af. Onzin over te weinig ervaring, ander kandidaat. Mijn zusje doet de opleiding ook, ze heeft met MOEITE een stageplek gevonden! Maar verder heel veel succes zal wel moeilijk worden hihi..
Studiefinanciering heb je recht op tot je 30e. Dit betreft het aanvragen daarvan. Want stel jij begint op je 28e en bent klaar op je 31e dan is de kans groot dat je dan nog recht hebt op studiefinanciering. Studiefinanciering willen ze wel veranderen in een sociaal leenstelsel. Dat houd in dat jij straks al je studiefinanciering moet terug betalen naar draagkracht. Nu moet dit ook, maar wanneer je nu je diploma behaald hoef je alleen maar je lening terug te betalen. Je prestatiebeurs en basisbeurs krijg je cadeau. Volgens mij is er nog niks volledig rond wat betreft het gedoe rond de studiefinanciering dus het kan best zijn dat het nog weer anders word. Administratie, niet zo'n goede keuze. Als je echt werk wilt krijgen zou je de metaal sector in moeten was laatst op het nieuws. Maar dat moet je maar net willen. Of die vergoeding er nog steeds is kan ik je niet vertellen, dat zou je bij de gemeente kunnen informeren. Je zou dan eerder moeten denken aan een eventuele vergoeding van de boeken. Niet van het collegegeld. Je krijgt immers studiefinanciering om je opleiding te bekostigen. Daarnaast kun je ook voldoende kinderopvangtoeslag krijgen wanneer het inkomen van je man niet te hoog is (mocht dit van belang zijn). En met studiefinanciering hebben jullie toch sowieso een hoger inkomen samen dan zonder? Je mag het bedrag van, ik geloof MBO rond de 1080,- in 6 keer betalen. Oktober en november een wat hoger bedrag, iets meer dan 250 dacht ik. En januari tot en met april het restant.
DUO/Studiefinanciering voor het mbo Ik zou hier even kijken. Een studie volgen is erg pittig, laat staan met 2 kindjes. Ik denk dat het belangrijk is dat je omgeving je steunt en eventueel kan bijspringen als het nodig is. Succes met het maken van je keus.
Ik heb alleen even informatie voor je voor de studiefinanciering. Als je bij je vorige opleidingen van niveau 3 studiefinanciering hebt gehad, en dat is 4 jaar geweest heb je er geen recht meer op. Je hebt recht op 4 jaar studiefinanciering op niveau 3 of 4. Heb je dat toen niet gehad, heb je nu wel nog 4 jaar recht. Tot je 30e kan je studiefinanciering krijgen. Volgend jaar veranderd er een hoop en kan je alleen nog lenen.
Meiden ik dacht laatst te lezen dat de stufie voor het MBO Wel blijft, en voor het HBO en Universiteit een lening wordt?? Is dat dan alweer veranderd??
@Knuffelkonijn: Ja het zal vast en zeker pittig worden, maar gelukkig kan ik goed leren. Dat heb ik altijd gekund. Ik wil echt weer naar school, want thuis studeren word hem niet. Ik heb weinig oppas en met hun erbij kom ik daar echt niet aan toe. @MoedervanSafia: Dat weet ik niet? kan er niet echt veel duidelijkheid over vinden, alleen dat ze plannen hebben. Heeft het met jouw man niet met leeftijd te maken? Tegenwoordig willen ze allemaal liever een jonger iemand, die zijn ook goedkoper. @Bailief: Ik ben nu pas 26, dus ik hoop niet dat ik pas op mijn 28ste kan beginnen Dan hoop ik halverwege of klaar te zijn. Tja ik weet niet of het een goeie keuze is, het is moeilijk. Toen ik begon met de opleiding pedagogisch medewerker was er enorm veel werk in die sector, ik ben klaar en boem nergens meer werk te vinden. Ik heb wel het gevoel dat er toekomst inzit in deze opleiding, maar heb voor de zekerheid wel iemand gemaild van die opleiding voor meer informatie. Haha metaal sector zal je ook tegenvallen hoor Alle bedrijven gaan failliet, mijn man werkt in de metaal en godzijdank heeft hij een vast contract maar hij merkt wel dat veel bedrijven waarmee hij werkt failliet gaan. Ik zou nooit in de metaal kunnen werken, ben zo a-technisch als de neten en ben allergisch voor veel soorten metaal Ik weet dat je het betalen van het schoolgeld mag verdelen, maar als ik alleen een basisbeurs krijg, hou ik weinig over voor eventuele boeken. Maar goeie tip van de gemeente, ik zal dat even nagaan. @Else31: Mijn omgeving steunt mij wel, ze weten dat ik heel graag iets wil doen. En steunen mij daar ook in. @Toekomstige mam: De zorg is de zwaar voor mij, ik heb een nieuwe heup pas gekregen en heb erge eczeem aan mijn handen. Schoonmaken en mensen wassen lukt mij dus niet. @Manyana: Mijn vorige studiefinanciering was nog via de oude manier, gewoon een gift. Ik heb nooit ermee te maken gehad dat ik een prestatiebeurs had, daarvoor was ik net vooraan. Ik denk dat ik daarom nog gewoon recht heb op studiefinanciering. Ik ga never nooit lenen, als dat wel moet, dan word de opleiding niks. @Sammie1: Ik weet het dus ook niet. Iemand van de opleiding zou mij vandaag bellen dus ik vraag het dan wel.
Vanaf leerjaar 2014/2015 wordt het een leenstelsel en ook je OV. Dus start je komend schooljaar nog met een studie dan krijg je gewoon stufi en ov.. Hou er wel rekening mee dat je maar 4 jaar studiefinanciering krijgt voor mbo en 4 jaar voor hbo.. dus als je al een stuk hebt gehad dan heb je minder..
en werken en leren tegelijk? hun betalen je opleiding.. en jouw salaris.. helaas ishet vaak wel veel uren werken.. maar goed dat is een voltijd opleiding ook..