Minder bv? ken het gedrag van mijn kleine niet meer terug...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door KnuffieQ, 10 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Hoi Dames,

Mijn kleine van 2 maanden is eigenlijk vanaf het begin een goede drinker geweest met haar eigen ritme... We voeden dan ook op verzoek.... Dit is altijd prima gegaan en ben in overleg met het cb vanaf 4 weken 1 voeding per dag gaan kolven aangezien mijn kindje maar aan 1 borst per keer drink en deze ook goed leeg drinkt.

Na de voeding is ze altijd erg tevreden gewest en sliep ze lekker.Ze had in de middaguren wel soms wat clustervoedingen.

Sinds een week heeft ze aan 1 borst niet meer genoeg en krijgt ze een toetje aan de tweede borst. Nu voelen mijns borsten sinds een paar dagen leeg aan en mijn meisje komt bijna elke 1,5 al dan niet minder voor voeding...Na de voeding slaapt ze maar wordt snel weer wakker en laat dan een honger huiltje horen..... als ik haar dan voedt is ze weer voor korte tijd tevreden.

Nu ben ik na een middag " in korte tijd 2 uur aan mijn borst gevoed " en nog hongersignalen gaan uitproberen een gekolfde voeding uit de vriezer aan te bieden.

Heb deze onder lauw warm stromend water ontdooit.

Na deze voeding :een flesje van 125ml is ze tevreden gaan slapen. en heeft ze 4 uur geslapen dit deed ze voorheen ook.

Ik herken mijn kindje niet terug in haar gedrag en ritme van de laatste week..... kan het zijn dat mijn bv terug loopt of er minder voedingstoffen in de melk zitten?

Met kolven zat ik voorheen op minimaal 65 to 100 ml per kolf beurt. Nu kom ik met kolven niet aan meer dan 30 ml vanmorgen zat er er bijna helemaal niets in..... een paar druppels.

Wat is verstandig in deze situatie te doen. Ik vindt het verschrikkelijk als mijn meisje zo'n honger heeft....

Groetjes KnuffieQ

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ik snap dat dit voor jou en je dochter niet makkelijk is.
    Waarschijnlijk hebben jullie te maken met regeldagen, dat wil zeggen dat vraag en aanbod op elkaar afgestemd moeten worden.
    Zij meldt zich vaker en je wat je doet is prima, leg haar vaak aan!
    Dit kan best ene paar dagen duren. Blijkbaar is je productie toch even wat lager geweest ( kan komen door stress, vermoeidheid, verminderde weerstand) en had ze die ene keer die extra voeding uit de fles gewoon nodig.
    Als je nu ipv 1 borst steeds 2 borsten geeft snap ik dat er minder melk is om te kolven, zij drinkt het immers zelf op nu!

Wat je kunt doen is nu proberen om je productie weer te verhogen zodat je dochter meer tevreden en verzadigd is.

Plan 1 of liever nog 2 dagen is waarin je niets anders doet dan voeden en voor jezelf en je dochter zorgen. Probeer zelf veel te drinken en goed en gezond te eten en tussendoor zoveel mogelijk te rusten en slapen. leg haar zoveel mogelijk aan, wissel ook tussendoor van borst (dus paar keer van links naar rechts tijdens 1 voeding). Je kunt ook borstcompressie geven tijdens een voeding, dan masseer je mee terwijl zij drinkt.
    Waarschijnlijk is dit voldoende om je productie op te krikken.
    Je kunt ook besluiten om tussendoor nog te kolven.
    Een borstvoedingsthee of bepaalde kruiden capsules ( bijvoorbeeld fenegriek en gezegende distel) kunnen ondersteunend werken.
    Kun je hier iets mee?
    Succes en bij meer vragen weet je ons te vinden!

Mirjam

3. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Hoi Mirjam,

Bedankt voor je snelle reactie....

Ik zal de komende twee dagen eens vrijhouden voor te voeden....

Toch nog even twee vraagjes:

Ze heeft net haar regeldagen achter de rug en is toen 1 voeding gemindert per 24 uur. Kan het zijn dat ze nu alweer regeldagen heeft? Komt het vaker voor dat die zo snel achter elkaar komen?

Heb hier namelijk nog weinig ervaring mee is ons eerste kindje en de tweede keer dat ze regeldagen had. Dit meegetelt de derde

Mocht ze tijdens die twee dagen dat ik haar veel ga aanleggen toch die onstilbare honger hebben wat kan ik dan het beste doen laten huilen of toch een voeding uit de vriezer geven? Of aan de tepel laten zuigen totdat ze in slaap valt en hopen dat ik haar over mag leggen.
    Misschien heb je wel een heel ander advies in dit geval?

Groetjes,
    KnuffieQ

Deel Deze Pagina