Suiker is het nieuwe cocaine, gluten slopen je darmsysteem, lactose is uit den boze, van teveel fruit wordt je dik, vlees zit vol met hormonen, e621 verstoort het zenuwstelsel, andere conserveermiddelen maken je ziek, van aspartaam krijg je kanker, van koffie krijg je neurologische aandoeningen.... Ga zo maar door! Ik ben best bewust met voeding bezig, maar sòms? Ik had een aardig ritme gevonden in voeding en toen vond ik weer een theorie over de combinatie van voedingsstoffen. Het eten van een bloemkool en een aardappel bijvoorbeeld zou helemaal niet goed zijn, want voor de aardappel maakt je maag een bepaald zuur aan om te verteren, maar voor de bloemkool weer een stofje wat eigenlijk de werking van het zuur tegengaat... Pfff, daar gaat je goed bedachte systeem En dan kijk ik naar mijn opa en oma, die inmiddels overleden zijn, die hebben gewoon altijd hollandse pot gegeten, patat op vrijdag, elke dag een koekje bij de koffie, in het weekend een zak chips... en ze zijn best aardig het leven doorgekomen Hoe gaan jullie ermee om? Wegens een autoimmuunziekte heb ik een half jaar strikt paleo gegeten. Dit heeft geen enkel effect gehad, voelde me in het begin energieker maar uieindelijk hetzelfde als wanneer ik af en toe wat stouter ben. Mijn huidige theorie: Eet zo gevarieerd en gezond mogelijk als basis, dan kan je best wel gek doen af en toe. En als je zondigt, geniet er dan ook van! Hierdoor verwen je je lichaam ook niet maar houd je het weerbaar tegen de stoffen die je nou eenmaal tegenkomt in deze maatschappij. Hoe staan jullie hierin?
Ik eet waar ik ain in heb. Ik let niet op ongezond of e nummers. Tuurlijk eet ik wel gezond en gevarieerd maar ik voel me alles behalve schuldig als ik een keer een extra frietje eet of een tosti als lunch. Ik vind het veel te overdreven allemaal.
We proberen zo gezond mogelijk te eten maar eten geregeld een mini zakje chips, chocola of een koek. We eten misschien 1x in de 2 maanden eten gemaakt uit een pakje en zoveel mogelijk vers eten. Ik heb ook geprobeerd om heel gezond te leven maar werd echt niet goed van al die tegenstrijdige berichten overal.
Ik wou als antwoord op je topic titel al zeggen: "van niet eten ook!" Ik let voor mezelf op de koolhydraten want ik wil afvallen en voor de kinderen kies ik alternatieven voor dingen waar glucose-fructosestroop in zit of glucosestroop. Verder dat ze aan hun portie fruit komen want van groenten lukt dat niet (eigenwijs)
Ik eet ook waar ik zin in heb. Ik ga wel niet overdrijven dus niet alleen maar fastfood, snoep enz maar ja, ik eet fastfood en ik eet snoep. Ik eet ook gezond. Die voedings artikelen lees ik met een lach. Dat mensen er zo intrappen, daar moet ik echt om lachen want als je alles moet geloven kan je helemaal niks meer eten of drinken. Velen kiezen daardoor maar een richting, zou die richting echt zo goed zijn als ze zelf denken? Nope! er zijn zelfs mensen die fruit slecht vinden omdat daar natuurlijke suikers inzitten. Euhm,.... koekoek!? Eet gewoon normaal!
Pfffff ik vind het zo overtrokken. Wat je zelf al zegt, je kán het niet meer goed doen, want alles is op de een of andere manier wel ongezond. Ik probeer erop te letten dat we genoeg groente en fruit eten, afwisselend eten en alles wat we nodig hebben binnen krijgen. En verder? Eten we waar we zin in hebben en als dat twee keer pizza is, of twee keer patat, so be it! Je leeft maar 1 keer! (Overigens zijn we allebei kerngezond, bleek aan het begin van de zwangerschap met het bloedonderzoek ook dat ik topfit ben, geen tekorten heb aan dingen, en we voelen ons ook topfit en zijn zelden tot nooit ziek... Zou dus niet weten waarom ik het anders zou moeten doen..)
Helemaal eens fee! Ik heb ook een auto-immuunziekte en op zich voelde ik me wel beter met paleo, maar ik hield het niet vol omdat ik ook vegetarisch eet. Daarbij vind ik ook dat al die nieuwe trends gewoon heel erg verwarrend zijn. En veel te veel om allemaal rekening mee te houden! Sommige aanhangers van die trends zijn zo pushy, dat je je bijna schuldig gaat voelen als je een keer geen lauw water met citroen neemt 's morgens, of geen chia zaad door je smoothie mikt. Dat is allemaal gewoon niet te doen voor veel mensen. Gewoon normaal gezond eten en af en toe smokkelen, waar mensen zich goed bij voelen, lijkt me nog steeds de beste manier
We eten zo lekker en gevarieerd mogelijk 😊 ik maak niks klaar wat we met tegenzin op moeten eten. Verder maak ik wel zo veel mogelijk zonder pakjes en zakjes omdat we het lekkerder vinden en omdat we kant en klaar spul snel te zout vinden. Ach en verder gewoon genieten van wat je eet 😊 je leeft immers maar 1x. Dus hier staat elk weekend wel snaaierij op tafel savonds 😁
Dit speelt echt al jaren. Wij kregen vroeger appelsap, want dat was goed. Jaren later was het ineens het slechtste wat je een kind kon geven Ik geloof het allemaal wel hoor. Ik verdiep me wel een beetje in voeding, weet wat gezond is en wat niet, maar verhalen over aardappels in combinatie met bloemkool gaan het ene oor in en het andere weer uit. Ook ik vind variatie echt het aller belangrijkst. Je zult mij dus niet iedere dag een boterham met kaas zien eten, iedere dag aardappels/groente/vlees of pasta enz. Groente is in mijn voedingspatroon ook heel belangrijk, ik eet toch al snel minimaal 500 gram groente per dag, liefst meer. Van nature ben ik geen zoetekauw, frisdrank, suiker in de thee, toetjes, koekjes, het hoeft voor mij allemaal niet, ik word veel gelukkiger van een goed bord eten met heel veel groenten. En soms ga ik ook wel eens los hoor. Dan vreet ik de halve Mac leeg of verorber een bot Ben & Jerry's. Moet kunnen zo af en toe Ik heb ook een tijdje strikt paleo gegeten, maar ik vind alle dingen die je niet 'mag' ook erg lekker, dus inmiddels ben ik niet meer zo streng. Ik heb jaren last van mijn darmen gehad met een voedingspatroon zo'n beetje volgens de regels van het voedingscentrum. Melk en brood betekende gegarandeerd meerdere toiletbezoeken ivm kramp en diarree. Ik at/dronk het dagelijks, dus ik zat iedere dag heel vaak op de wc. Strikt paleo heeft toen wel geholpen om mijn lichaam even te resetten ofzo. Inmiddels heb ik zelden meer last als ik zuivel of brood neem, volgens mij kan mijn lichaam dus echt meer hebben omdat de basis goed is.
Ik vind het voornamelijk hypes die op weinig gebaseerd zijn. Als je vers eet met zo min mogelijk toevoegingen (groente, fruit, vlees, vis, aardappelen, rijst, peulvruchten, water) dan kan je niet fout gaan. Omdat we het ons kunnen veroorloven koop ik bijna alles biologisch, maar ik denk dat dat niet per se nodig is voor een gezond leven. Ik doe het meer voor het grotere plaatje. Verder eet ik ook bijna iedere dag wel iets ongezonds, zoals, snoep, koek, chips of een ijsje. So wat
Mijn theorie is; als het je gelukkig maakt is het gezond! Als je zelf gezond en blij in het leven staat zijn vreetbuien en verstoorde eetritmes niet aan de orde
Precies, je kiest maar een richting in de hoop dat het werkt. Nu heb ik echt wel resultaten gezien dat bewust op voeding letten bepaalde ziektes kan verminderen of zelfs laat verdwijnen, en denk ook dat je een hoop kan voorkomen door niet door te slaan, maar dat zie ik dus zowel naar wortels knagen als elke dag fastfood. Je hebt ook een theorie alleen maar rauw, is vaak ook in het begin heel grappig, maar na verloop van tijd ontstaan er toch tekorten. Ik vind het dus wel interessant om soms een soort "kuurtje" te doen, maar je lichaam moet ook gewoon wat kunnen hebben. Poos terug zag ik op sbs een prachtig item, Beau van ervendoorns en Vivian Reijs lieten een bloedonderzoek doen. In het voorstukje wat ik online helaas niet kan vinden werd wel duidelijk wie de health freak en wie de zondaar was. Beau rookt, drinkt en eet wat hij wil. Vivian sport, rookt en drinkt niet, en eet 1 keer per jaar(!) met oud en nieuw een frikandel speciaal. Dat is haar zondig momentje... wtf.. In elk geval, uit bloedonderzoek bleek dat beau gewoon gezond was, met beetje vit c tekort. Vivian had echter allergieën en tekorten.. Dan kan je zeggen, ja goed dat zij dus bewust eet, ze heeft het nodig. Maar mij bekroop eerlijk gezegd het gevoel dat haar lichaam zo "verwend " is dat het veel minder kan hebben. Zelfde als leven in een te steriele omgeving, je lichaam moet ook afweer trainen. Hier de link naar filmpje beau en viv: Healthcheck: de bloedanalyse van Beau en Vivian Oh hier hele filmpje volgens mij:https://youtu.be/u761Ga0jBqw
Ik eet ook waar ik zin in heb. Al koop ik geen Light producten. Dood gaan we toch allemaal wel dus waarom dan niet de dingen eten die je graag eet en lekker vindt? Overdreven gedoe..
Precies dit. Daarbij voelen mensen denk ik ook gewoon wat ze willen geloven. Degenen die ineens niet meer tegen tarwe kunnen bijvoorbeeld, zijn ook degenen die erin geloven dat dat ongezond zou zijn. Ik ken namelijk niemand die niks tegen tarwe heeft en niet tegen tarwe kan (behalve een paar mensen met coeliakie maar dat is een ander verhaal natuurlijk). Zelfde met melk, dat is nu ineens slecht maar ik houd m'n hele leven al van melk en heb nooit ergens last van gehad. Terwijl bepaalde mensen in m'n omgeving (die nogal hype-gevoelig zijn) er inééns niet meer tegen zeggen te kunnen. Wat ik soms ook best apart vind is dat er tegenwoordig veel mensen zijn die suikervrij beweren te eten maar dan wel veel zoete lekkernijen maken met dadels, kokosbloesemsuiker enz. lijkt mij dan ook niet echt gezond om dadelijks veel daarvan te eten. Vooral dat ze dat dan ook nog steeds suikervrij noemen. Het is dan eerder juist een suikkerrijk dieet. Aspartaam en e621 wil ik eigenlijk niet echt eten noemen, dat zijn meer (ongezonde) toevoegingen.
Ja dat kan, maar wat ik zeg, mij bekroop een ander gevoel. Zij geeft zich natuurlijk ook uit als health coach en niet dat een therapeut geen eigen issues kan hebben natuurlijk maar zij predikt wel heel duidelijk de invloed van voeding op gezondheid. En wat precies haar motivatie was om zo te leven kunnen we natuurlijk niet weten, maar wat ik van haar heb gelezen was het in eerste instantie een cosmetische keuze: Vivian Reijs wil niet meer mollig zijn | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl Hier heeft ze het wel over lichamelijk niet lekker in vel zitten: Inspirerend Leven | Vivian Reijs
Alles met mate en zoveel mogelijk afwisseling. Dat is wat wij doen en probeer ik mijn kinderen nu al te leren. Je mag alles eten maar met mate en niet elke dag/week hetzelfde.
heel simpel wij eten gevarieerd en alles met mate ik let niet echt op wat allemaal zo goed en slecht is wij roken en drinken niet en drinken over het algemeen de hele dag door water in het weekend halen we vaak een zak chips oid
Ik word zo gek er van op het moment. Al die stomme hypes, gezondheid freaks. Je opent je Facebook en het vliegt je om de oren. Dan is dit goed dan weer slecht. Dan is aloë Vera weer een hype nu want dat is super gezond, en iedereen slaat weer aan het detoxen met dat spul. Ik eet wat ik eten wil. Wij eten vrijwel elke dag verse groenten en fruit. Frisdrank heb ik nooit gedronken, en als ik zin in een bord patat heb of een zak chips dan eet ik dat. Het lijkt wel of mensen steeds meer beginnen door te slaan met die onzin
Wij proberen een gezonde balans te hanteren, MAAR mijn levensdoel is niet om zo lang mogelijk in leven te blijven. Ik wil genieten van het leven en alles wat het leven biedt. Als ik misschien 120 kan worden levend op zaadjes en blaadjes sla, dan bedank ik er vriendelijk voor.