hoe groot is de kans op bepaalde kleur ogen van je baby?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door K1986, 27 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. K1986

    K1986 Actief lid

    18 jan 2011
    214
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo mommy's en mommy's in spe!

    Ik ben erg benieuwd naar informatie en verhalen over de oog kleurvan je toekomstige wonder!

    ik zelf heb groene ogen en donker haar, de vader van mijn toekomstige kindje is van antilliaanse afkomst en heeft hazelbruine ogen. hoe groot is de kans dat mijn kindje bv ook groene ogen krijgt? van internet word ik er niet bepaald wijzer van. de 1 zegt dat het een generatie overslaat, maar mijn moeder had lichte ogen, en mijn oma ook,( mijn oma is van indische afkomst) ook donker haar en lichte ogen net als mijn moeder.

    ben gewoon super nieuwschierig! en ben benieuwd naar jullie verhalen!

    liefsss
     
  2. Savannah85

    Savannah85 Actief lid

    14 aug 2010
    143
    0
    0
    Utrecht
    Ik heb wel eens gehoord dat donker overheerst, zowel qua haar als oog kleur.Maar dat gaat hier ook niet op,...
    Mijn vader is donker (haar en ogen) mijn moeder blauwe ogen en rood haar, ik en mijn 2 zussen hebben alle 3 blauwe ogen, de een rood haar, de ander zout en peper, en ik blond.
    Mijn ex is ook donker, mijn zoon heeft blond haar en hele donkere ogen. Vader van a.s baby is surinaams, dus alles donker,...maar van onze dochter kan ik nog niks zeggen ;)

    Liefs,
    Savannah
     
  3. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.008
    899
    113
  4. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    IK heb behoorlijk donkerbruine ogen en iedereen zei dat dat wel zou overheersen....NOT!
    Beide dames hebben lichte ogen....oudste groenig, jongste grijzig
     
  5. lynn1986

    lynn1986 VIP lid

    7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    Nou hier is het zo:
    de PAPA: donkere haren (echt donkerbruin/zwart) lichte groene ogen...
    IKKE: lichtblond haar bruine ogen

    Zoontje: blond haar blauwe ogen...

    ik had altijd gedacht dat wij een kindje zouden krijgen met donker haar en bruine ogen maar daar had mijn zoontje niet zo;n zin in volgens mij...
     
  6. Rowenavb

    Rowenavb Actief lid

    21 mei 2008
    490
    0
    16
    Flevoland
    Donker hoeft inderdaad niet te overheersen!
    Ik heb donkerbruin haar en bruine ogen
    mn vriend heeft donkerblond haar en groene ogen
    en onze dochter heeft blond haar en blauwe ogen
    echt heel apart maar wel mooi :p
     
  7. mamavanchayenne

    mamavanchayenne Fanatiek lid

    24 mrt 2011
    1.275
    0
    0
    horeca
    wijchen
    hier ook ik bruin haar en groen bruine ogen,
    partner bruin haar en bruine ogen,
    dochter nu 2j9m blond haar blauwe ogen

    iedereen krijgt een kleur van vader en moeder en een van die word het normaal overheerst idd donker maar als ik dus donker heb kan ik ook blauw gen bezitten dus bij onze dochter hebben mijn vriend en ik waarschijnlijk allebij blaw door gegeven.
    Vaak als je blauwen ogen heb heb je dus ook 2x blauw gen gekregen maar uitzonderingen daar.
    Dus je krijgt bv. groen en blauw word meestal groen
    bruin en blauw word meestal bruin
    bruin en groen word meestal bruin
    Je kan vervolgens wel allebij doorgeven zo ook met haarkleur.
     
  8. Assje

    Assje Fanatiek lid

    8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ik ben hier ook heel benieuwd naar! Ook naar de kleur haar. In mijn familie heeft iedereen blauwe ogen, ook degenen die aangetrouwd zijn :p Als mijn kindje dat niet heeft zou het de eerste zijn!
    Mijn vriend zijn moeder heeft bruine ogen en zijn vader lichtblauwe, hijzelf heeft groene ogen. Dus in dat geval zie je dat de oogkleur van de ouders niets hoeft te zeggen.
     
  9. Genesis

    Genesis Bekend lid

    19 jul 2010
    638
    0
    0
    fiancieel adviseur
    ook wij zijn erg nieuwsgierig. Ik heb zwart haar en donkerbruine ogen, de vader zwart haar en lichtbruine ogen en oma heeft dokerbruin haar groene ogen.

    stiekem hopen we op een kindje met donker haar en groene ogen maar we moeten nog wel wat maanden wachten voor we het zullen weten ;)
     
  10. banjabes

    banjabes Fanatiek lid

    29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    ik heb zelf ook groene ogen en bruin haar en papa bruine ogen en zwart haar. Nou, onze kleine meid haar ogen zijn nog donkerder dan die van papa;)
     
  11. K1986

    K1986 Actief lid

    18 jan 2011
    214
    0
    0
    NULL
    NULL
    ohww wat spannend allemaal! het is eigenlijk altijd wel een verassing dus zo te horen! ik ben echt zo benieuwd! bedankt voor jullie reacties! liefss
     
  12. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    De kleur van je ogen ligt vast in twee genen. Mensen met lichte ogen hebben twee lichte oogkleurgenen (biologisch erg incorrect om zo te zeggen maar wel duidelijk), mensen met donkere ogen hebben ofwel twee donkere oogkleurgenen of een donker en een lichtoogkleurgen. De donkere overheerst.

    Je geeft een van de genen door aan je kindje, je partner ook eentje. Als zowel jij als je partner lichte ogen hebben, zal jullie kindje nooit donkere ogen hebben (want je geeft alleen lichte genen door). Met donkere ogen hangt het er vanaf: geef je je donkere ogen gen door of je lichte ogen gen?

    Een partner heeft lichte ogen, een partner donkere ogen. De volgende sitaties zijn mogelijk:

    Ouders: LL en LD
    Kindje: LL of LL of LD of LD (kans op donkere ogen: 50%)

    Ouders: LL en DD
    Kindje: LD of LD of LD of LD (kans op donkere ogen: 100%)

    Voor de volledigheid, ouders met beide lichte ogen:
    Ouders: LL en LL
    Kindje: LL of LL of LL of LL (kans op donkere ogen: 0%)

    Nu is het ook zo dat het gen van je oogkleur en je haarkleur aan elkaar vertrengeld zitten. In principe gaat donker haar samen met donkere ogen. Echter kan er in de deling iets fout gaan waardoor je het resultaat lichte haren + donkere ogen of donkere haren + lichte ogen kunt krijgen. Eigenlijk dus een foutje maar oh zo mooi :D

    Juist door de mogelijkheid op foutjes is het nooit 100% te voorspellen, maar de kansen zijn wel in te schatten.
     
  13. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Oh en generaties overslaan enzo is dus onzin :) (of beter gezegd: toeval)
     
  14. knuffie1982

    10 aug 2010
    65
    0
    0
    Secretaresse
    Delft
    Grappig zeg! Nou ik ben ook erg benieuwd wat voor kleur ogen en kleur haar onze jongens krijgen! Ik heb koperkleurig haar (vroeger spier wit haar) en donkerbruine ogen, mijn vriend donkerblond haar en grijzige ogen, dus we wachten het maar af!
     
  15. whitequeen

    9 jan 2011
    81
    0
    0
    amsterdam
    Hier kun je de kans berekenen op elke mogelijke kleur.

    What Color Eyes Would Your Children Have?

    Heeeel ruim gezegd: bruin overheerst groen en blauw, maar je kunt ook een mengsel hebben (mijn zus heeft groene ogen met een bruine rand).

    Ieder mens heeft twee "allelen" voor een eigenschap (zoals oogkleur) die liggen bepaald in je DNA. Het kan dus zijn dat je een allel hebt voor bruine en een voor blauwe ogen. De bruine overheerst dan de blauwe waardoor de bruine ogen tot uiting komen. Maar je kunt het allel voor blauwe ogen wel doorgeven aan je kindje. Als je partner dit allel ook heeft en doorgeeft krijgt je kind blauwe ogen (dat kan dus alleen als jullie allebei het allel voor blauwe ogen doorgeven)
    Hoe weet je nu welke allelen jij hebt (je ziet immers alleen wat tot uiting komt door je eigen oogkleur)? Door de oogkleur van je ouders en broers/zussen in beschouwing te nemen.

    Dus als jij bruine ogen hebt maar een van de ouders of ooms/tantes heeft blauwe ogen, en hetzlfde geldt voor je partner, dan zou het kunnen dat jullie als bruinogigen wel blauwogige kinderen krijgen (al is de kans wel kleiner omdat dat betekent dat jullie allebei dat ene allel moeten doorgeven: 0.25 dat je kind blauwe ogen heeft, tegenover 0.75 dat je kind dan bruine ogen heeft)
     
  16. Vica86

    Vica86 Niet meer actief

    Hier heb ik een mix van blauw/grijs/groen en mijn ex donkerbruine ogen (afrikaans). Onze dochter heeft heeel licht bruine ogen.

    Bij mij heeft iedereen in de familie verder (helder) blauwe ogen. Hoe ik aan de gekke kleur kom weet ik ook niet. Bij mijn ex iedereen natuurlijk donkerbruin maar zijn zoon heeft jaaaaaren licht blauwe ogen gehad en die zijn nu (rond 10 jaar) lichtbruin aan het worden.

    Tja, vanalles kan. Maar over het algemeen overheerst bruin.
     
  17. BAS1759

    BAS1759 Fanatiek lid

    23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Mijn man heeft tot een jaar of 5 blonde haren gehad en nu zijn ze echt bruin en heeft bruine ogen. Ik heb middelblonde haren en blauwe ogen en mijn zoontje heeft grijze ogen echt met een bruine streep erin en blonde haren. Dus alles kan

    xxx Joyce
     

Deel Deze Pagina