Gescheurde navelstreng tijdens uitdrijving

Discussie in 'De bevalling' gestart door Yukl, 8 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

De verloskundige had er wel eens van gehoord, maar nog nooit meegemaakt. De kraamhulp had er zelfs nog nooit van gehoord.

Tijdens de uitdrijving is de navelstreng van mijn zoontje gescheurd. De verloskundige kwam daar achter toen ze toen het hoofdje stond de navelstreng van zijn nek wilde halen. Er zat een zwakke plek in en die is dus vlak daarvoor gescheurd (vlak daarvoor omdat de harttonen toen nog goed waren).

De streng is dus ook IN mijn buik leeggeklopt waardoor er veel bloed in het vruchtwater zat. Dat vind ik ergens een beetje vervelend omdat ik heb begrepen dat de "shot" bloed die ze op die manier krijgen waardevol is. Die heeft P. dus niet gehad...

Wie heeft dit ook meegemaakt?

2. Amayo

Amayo Actief lid

13 jun 2010
    240
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Yukl,

Mijn navelstreng scheurde ook maar dan vlak na de geboorte. Mijn zoontje was dus al ter wereld. Dat de navelstreng scheurde was overigens wel erg jammer want daardoor kon de vk wel een ambulance bellen. Mijn placenta moest er tenslotte nog uit!
    Overigens heb ik nog nooit gehoord dat de 'shot' bloed waardevol zou zijn. Enig idee waarvoor?

3. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

Hier ook dat de navelstreng gescheurd is, maar ook net na de uitdrijving.
    De navelstreng zat vast aan de vliezen ipv aan de placenta.
    In zh zeiden ze dat ons meisje heel veel geluk had gehad.
    Zelf ben ik 2.5 liter bloed verloren, de placenta liet niet los en ze zijn over de gang gerend met mijn bed naar de ok.

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Bij jullie scheurde de navelstreng als ik het goed begrijp helemaal bovenin zeg maar? Hier was het ergens onderin, waardoor hij dus wel buiten mij hing zeg maar ;)

Ik weet niet wat precies het voordeel is van het uitkloppen van de navelstreng. Kan ook zo snel niet echt een duidelijk antwoord vinden op internet.

Mijn zoontje heeft als gevolg van dit in het begin wel even moeilijk gehad (apgar 6-7-9). Ik vraag me wel eens af wat er was gebeurd als het veel eerder was gebeurd. Maar daar moet ik misschien maar niet te veel bij stilstaan... Ik ben thuis bevallen dus ben blij dat ie snel bijtrok en het goed deed!

5. jammetje

jammetje Actief lid

5 mei 2010
    216
    0
    0
    bij mij is de navelstreng niet gescheurd maar hebben ze hem moeten afknippen vanwege omstrengeling toen het hoofdje stond. (dus net voor de uitdrijving) Mijn zoontje heeft toen de helft van zijn bloed verloren of eigenlijk zoals de kinderarts het omschreef niet gekregen. Zij legde ook uit van de belangrijke shot. Het schijnt dat de baby net voor de uitdrijving via de placenta nog een shot bloed krijgt die het nodig heeft om helemaal zelfstandig te kunnen functioneren extra bloed zeg maar waardoor het bloedgehalte van de baby op pijl is. Onze baby heeft deze helemaal niet gekregen, waardoor hij dus accuut een bloedtransfusie moest hebben. Ik denk Yukl dat jouw baby een gedeelte niet heeft gehad, waardoor mindere apgarscore maar wel net genoeg. Ook mijn geval was zeldzaam, onze kinderarts had het ook nog nooit meegemaakt.

Deel Deze Pagina