Dit wordt misschien een lang verhaal maar hoop op jullie hulp. Mijn zoontje was met 2 maanden van 4,6 naar 5,7 kg gegaan. Hij kwam dus gemiddeld 250 gram per week aan. Hij was toen ook 6 centimer langer geworden. Met 3 maanden bleek hij van 5,7 kg naar 6,1 kg te zijn gegaan. Hij kwam gemiddeld dus 100 gram per week aan. Hij was in lengte 2,5 cm gegroeid. Zijn hoofdomtrek steeg steeds met 1 centimer. Op het CB zeiden ze dat zijn gewicht geen enkel probleem was omdat ze zagen dat hij heel actief was. Ook was het geen probleem omdat hij in centimeters nog groeide en zijn hoofdomtrek goed mee groeide. Ik maak me echter zorgen. Ik geef volledig BV en vraag me af of ik hem nu vaker moet aanleggen. Ik zal uitleggen waarom. Voorheen dronk hij heel vaak bij mij. Op een gegeven moment ben ik er tenminste 3 uur tussen gaan houden. Reden? Omdat hij niet goed aangeeft wanneer hij honger heeft greep ik te snel naar BV. Toen ik er 3 uur tussen liet bleek dit prima en zat ik op een stuk minder voedingen per dag. Maar er waren dagen dat hij een klein beetje dronk en dan pas weer een x aantal uur later pas weer dronk zonder hierom te huilen. Ik ben bang dat hij zo weinig is aangekomen door deze verandering. Want of ik nu 1 uur later of 4 uur later de borst aanbied: hij vindt alles goed en pakt hem dan ook. Moet ik hem weer vaker aanleggen? Moet ik zo doorgaan en vertrouwen op wat het CB zegt? Dat het inderdaad door de activiteit komt en dat zolang hij ook in lengte groeit er niks aan de hand is? Ik voel me er gewoon niet prettig bij. Is hij voor 3 maanden, 62,5 centimer en 6175 gram te licht of gewoon goed? In vergelijking met een maand eerder is hij echt veel minder aangekomen. Ik hoop dat iemand tips heeft of me van mijn gepieker af kan helpen.
Hoi, Grappig dat ik je hier nu weer tegenkom! Ik zit nl. met hetzelfde probleem. Mijn zoontje is nu even oud, 62,8 cm lang en 5400 gram. Maar hij is echt te licht, morgen ga ik nl. naar het z'huis voor verder onderzoek omdat hij heel slecht drinkt. Ik heb niet echt tips voor je maar 100 gram per week moet wel kunnen volgens mij. 200 gram per week is nl. best veel hoor. Het kan ook gewoon zijn dat hij even een keertje wat minder snel is gegroeid. Misschien is het bij de volgende keer wegen alweer prima in orde. Ik leg mijn zoontje om de 4 uur aan. Maar hier is een heel ander probleem aan de hand. Volgens mij hoeft om de 3 uur voeden met deze leeftijd niet meer, mag natuurlijk wel! Hoe zwaar was je zoontje bij de geboorte?
Hoihoi, Stoppen met je zo druk maken meid! Is toch een prima gewicht. (even ter vergelijking: ons meisje was met 2 mnd 4,9 kg en een stukje kleiner, weet zo niet hoeveel). Met 6 mnd woog ze nog geen 6 kilo!) Als ze zich op het cb al geen zorgen maken moet jij dat al helemaal niet doen. Die lui hebben altijd wat te zeuren bij de meeste mensen: - te groot kind - te klein kind - te dik kind - te dun kind etcetcetc Wel lastig dat je zoontje zo slecht aangeeft of hij wil drinken. Probeer op je gevoel te vertrouwen, dat heeft altijd gelijk. En bv kun je niet teveel geven: dus anders gewoon aanbieden. Zeker als jij je er beter bij voelt! suc6 ermee!
ohja, vooral de eerste maanden groeien kindjes hard. Ook gaan ze effectiever drinken, dus kan het lijken dat ze minder binnenkrijgen. Vul je de gegevens ook in op de borstvoedingscurve? Staat op borstvoeding.com Dat doe ik ook en zelfs ons ukkie valt binnen de normale grenzen. (en dat viel ze de laatste keer op het cb niet)
Ga anders volgende week een keertje naar het inloop-weeguurtje van CB. Ons kereltje groeide in het begin ook super, maar van 3 naar 4 mnd slechts 200 gram, dus minder dan 50/week. Maar de week erop was hij weer 170 gram aangekomen. Het kan van alles geweest zijn: dagje buikgriep, wennen aan ritme kdv, net voor/na voeding of volle luier. Volgens mij varieert zijn gewicht al zo'n 150 gram op verschillende momenten op een dag! Maar ga je geen maand lang zorgen maken hoor!
De eerste tijd groeien ze met borst inderdaad harder als met kv. Maar op zich is het so wie so beter om op verzoek aan te leggen, dus als je je nu zorgen maakt over de gewichtstoename, leg dan gewoon wat vaker aan!
@Tjessia: hahhaha grappig inderdaad! Helaas minder leuke reden. Hoop dat er niets ernstigs aan de hand is bij je zoontje. Lijkt me erg moeilijk als ie niet kan drinken. Mijn zoontje was bij geboorte 3730 gram. @mama-em: dan heb ik geluk met mijn CB. Ze vonden het wel knap dat ik nog steeds BV gaf maar het leek er in de verste verte niet op dat ze dit verkeerd vonden gezien zijn groei ofzo. Sterker nog, ze zei gewoon zo doorgaan en maak je niet druk. Ze worden gewoon actiever en baby's die BV krijgen rond deze leeftijd laten vaak een dipje zien maar is dus niet erg omdat de rest allemaal goed groeit. Toch vind ik het moeilijk dus ga inderdaad vaker aanbieden en kijken hoe hij daarop reageert. De curve van borstvoedings.com kende ik nog niet. Gelijk aangemeld en ingevuld en hij valt mooi binnen de lijntjes. @Siets: ik denk inderdaad dat ik een keertje ga wegen. Maar dan over 2 weken en ondertussen wat vaker de borst aanbieden. Zolang hij dat pakt en niet overmatig gaat spugen wil ik het even aankijken en dan wegen. @Dirksmama: ga ik doen! Bedankt. Allemaal bedankt voor de reacties.
@Boordevol, volgens mij ga je hardstikke goed hoor! Jacob was met 3 mnd nog net geen 6 kilo. Hij is ook geen dikkertje, maar dat zijn we zelf ook niet. Daarnaast is hij echt super-actief. Gewoon lekker doorgaan zo zou ik zeggen.
Julia is nu met 6 maanden ongeveer even zwaar als jouw ventje, dus maak je niet druk hoor! Er moet iemand onder die gemiddelde lijn zitten. Over het aanleggen, leg gewoon aan wanneer jij denkt dat het goed is. Hier hetzelfde probleem, maar ik krijg het 's nachts terug van haar. Overdag te weinig voeden (als we het vergeten, serieus!) betekend dat ze 's nachts om de zoveel uur wakker wordt. Ze heeft dan geen voorraadje om 's nachts op door te slapen. Als ik haar laat gaan drinkt ze overdag 3 keer en 's nachts 10 keer!! Ik stuur haar dus nu zelf in het drinken en nu drinkt ze 6 keer op een dag met een nacht van (met een beetje geluk) een uur of 7. Op verzoek voeden is heel fijn, maar je mag ook best zelf wat sturen als dat voor jullie beter werkt! Maak je niet druk over wat het CB zegt hoor! Niet alle baby's kunnen groot/zwaar zijn, en als hij tevreden is moet je je echt geen zorgen maken! @ Tjessia, alleen vanwege z'n gewicht? Julia was namelijk op die leeftijd pas 5 kilo!
Gentle: Mijn zoontje had een geboortegewicht van 4500 gram, hij is nu dus pas 1 kilo aangekomen vandaar. Niet alleen van wege z'n gewicht, hij drinkt slecht, vraagt ook nergens om. Omdat ie bij de geboorte al 4500 gram was ziet ie er nu dus ook niet uitgehongerd uit maar echt ok is het ook weer niet. Boordevol: Over anderhalve week kunnen we een ph metrie laten doen om te kijken of het verborgen reflux is. Ik start vandaag met wat johannesbroodpitmeel om te kijken hoe dat gaat, misschien is die ph metrie dan niet meer nodig. Ik kijk niet echt naar de curve maar meer naar hoe hij eruit ziet en hoe hij verder is. Mijn zoontje begon op de bovenste lijn en zit nu op de onderste, tja je kunt er vanalles over zeggen maar ik denk dat het echt geen boom van een vent wordt, wij zijn zelf nl. slank, en ikzelf ben ook niet echt lang. In het zhuis raadden ze ook aan om juist gewoon om de 4 uur te blijven voeden omdat anders het maagje zich gaat aanpassen aan steeds kleine beetjes eten omdat ze nog niet echt honger hebben. Het maagje blijft dan klein en hij gaat daardoor niet meer vragen om grotere hoeveelheden. Misschien heb je hier nog wat aan.... ps ik zie net dat je zoontje sinds de geboorte al 2445 kilo is aangekomen! das wat anders dan 1tje haha.
@Gentle: dank je wel voor de vergelijking. CB was juist niet negatief. Ik zelf ben juist van slag hierdoor. Ik zie ineens echt beren op de weg. Ik denk ineens dat ik te weinig melk in mijn borsten heb omdat ik al een tijdje geen gespannen borsten heb of stuwing (voorheen had ik dat wel zo nu en dan). Dat hij te weinig komt etc. Maar als ik Tjessia's verhaal weer lees slaat het nergens op wat ik zeg en mag ik blij zijn. Tjessia, dat lijkt me helemaal erg als hij vanaf geboorte minder zou aankomen. Maar adviseren ze je neit gelijk FV of ligt het echt aan zijn manier van (niet)drinken? Niet dat ik dat aanraad hoor maar bedoel meer of ze niet zeggen dat het van de BV komt.
Het advies van het cb was idd bijvoeden, dat heb ik gedaan, alleen s'avonds 1 fles kv. Ik heb dit wel altijd als tijdelijk beschouwd. Nu ik ben begonnen met die johannesbroodpitmeel, en JA hij heeft vandaag 2 voedingen binnengehouden!!!, wil ik die fles weer weglaten. Even kijken hoe hij het dan gaat doen. Maar ik heb eerst ook, net als jij, gedacht dat ik te weinig melk had. Ik had ook geen stuwing meer en niet altijd een tsr maar op dit moment is er weer genoeg. Je kunt even kijken dat als je zoontje de borst loslaat of je nog melk uit zijn mondje ziet komen of onder het voeden goed naar zijn lippen kijken, vaak zie je daar aan het randje ook melk zitten. Dat zou betekenen dat hij gewoon nog aan het drinken is dan. Het kan ook zijn dat je gewoon even een dipje in je bv hebt en dat het gewoon weer helemaal goed komt. Ze hebben nooit gezegd dat het door de bv komt maar ja op een gegeven moment moet je aktie ondernemen en dan komt er toch een fles bij kijken. Het kan ook niet door de bv komen omdat dat gewoon altijd goed is. Het kwam waarsch doordat zijn maagklep, net als bij de meesten, nog niet goed werkt. Maak je niet al te veel zorgen hoor!
Boordevol.. ook hier een meisje van dezelfde leeftijd.. Anna kwam ook niet genoeg aan van de bv.. alleen ging zij van 200 gram per wk naar 120 gram naar 100 gram naar 70 gram naar 32 gram.. en zo zakte ze steeds iedere week.. na de aankomst van maar 32 gram schoot ze onder de curve lijn en ben ik gaan bijvoeden.. nu groeit ze weer goed.. maar tis funest voor mijn bv... twas al niet veel en loopt nu ondanks extra kolven etc heel hard terug.. ik heb me er bij neergelegd.. ook het extra kolven zet geen zoden aan de dijk en met nog 3 kids lukt t me gewoonweg niet om t weer op peil te krijgen.. Anyhoe.. ik vind 100 gram per wk acceptabel hoor.. ik had er voor getekend.. en te licht?? Anna is nu 4700 gram.. dus t kan veeel kleiner nog...dat is niet zo erg.. gaat om het algehele beeld van je kindje.. Anna was echt suffig en had geen energie, gaf ook neit aan dat ze honger had... t voelde ook echt niet goed. dat is nu wel veranderd...tis een levendig meisje.. maar nog steeds erg rustig.. nu alleen wel tevreden.. en dat vind ik het belangrijkste... Niet teveel zorgen maken..volg je hart....
Tjessia, wat fijn dat hij het heeft binnen gehouden! Hij krijgt wel melk binnen hoor. Dat bewijzen de mondjes melk die hij terug geeft wel maar het is gewoon algehele onzekerheid en sindsdien kan ik alleen nog hier aan denken maar ga proberen me niet meer druk te maken. @Ichtus: ik ga in elk geval eens een keer extra naar het weeguurtje. Maar mijn zoontje is juist erg levendig. Heel druk. Slaapt weinig. Beweegt veel (voor zover dat kan). Maar hij is dus alles behalve lusteloos. En juist dat vele bewegen kon weleens verklaren waarom hij minder aankomt nu. Maar ik ga het in de gaten houden. Wel jammer dat het bij jou meer achteruit ging maar als het niet meer anders kan dan kan het gewoon niet. Fijn dat ze nu in elk geval niet meer zo lusteloos is.