Naar aanleiding van een ander topic, waarin werd gezegd dat kolven op het werk wel meevalt, vraag ik me af of ik nu zo loop te zeuren. Ik word er namelijk helemaal kierewiet van. En dan heb ik het niet over het kolven zelf, maar meer over het hele logistieke gedoe eromheen. En dat dan drie keer per dag. Om even uit te leggen: ik zit zelf op de tweede verdieping van het gebouw. De sleutel van de kolfruimte ligt bij het secretariaat, helemaal beneden. Die moet ik dus eerst ophalen. Dan moet ik naar de 1e verdieping (weer aan de andere kant uiteraard!), daar is de 'kolfruimte', een bedompt archiefhok. Dan kolven, dat gaat vaak wel goed. Vervolgens word ik geacht de sleutel terug te brengen (dus weer naar de begane grond). Dan moet ik mijn melk nog ergens onderbrengen. Dat deed ik eerst in de gezamenlijke keuken (aan de andere kant van het gebouw), maar die koelkast is heel erg vies. En vol, waardoor de deur regelmatig openstaat. Daar heb ik over geklaagd. Toen stelden ze voor mijn melk onder te brengen bij een secretaresse en die zit weer op de eerste verdieping (waar ik dan dus net vandaan kom...!): die heeft namelijk ook een koelkast op haar kamer. Klein probleempje is alleen dat zij daar alleen zit en haar deur op slot doet als ze weggaat. En dat is regelmatig het geval. Dus dan sta ik voor een dichte deur. Het enige wat ik dan kan doen, is weer terug naar de begane grond, helemaal naar weer de andere kant van het gebouw en de sleutel vragen bij de portier. Die kijkt dan altijd moeilijk, en dan moet ik uitleggen dat ik mijn moedermelk kwijt moet, moet ik een onderpand afgeven, en dan krijg ik de sleutel. Kan ik weer helemaal terug, melk in de koelkast, weer helemaal terug naar de portier, sleutel direct terugbrengen. Dan moet ik nog ergens mijn kolf afwassen: of in de vieze keuken, of bij een wasbak op de gang, waar geen werkruimte naast is, en ik mijn spullen niet neer kan leggen. Tenslotte heb ik nog het probleem dat de secretaresses vaak al vroeg weggaan (soms al om half vijf) waardoor ik of aan het eind van de dag niet kan kolven, want de sleutel voor de kolfruimte niet kan halen omdat het secretariaat dicht is, of ik kan mijn melk niet ophalen. Dus dan weer het hele riedeltje: naar de portier, sleutel halen, etc. etc. Ik vraag me nu af of anderen dit ook hebben. Ik ga vast niet over de 25% werktijd heen, maar door die hele polonaise door het gebouw ben ik zo verschrikkelijk uit mijn concentratie dat ik gewoon niets gedaan krijg. Misschien ligt het ook aan het soort werk dat ik doe (ik doe onderzoek) dat ik het zo vervelend vind. Gelukkig kan ik ook thuiswerken en dat scheelt. Dan werk ik aan de eettafel en kolf ik op de bank. Maar dat kan nu eenmaal niet altijd. Heeft iemand misschien tips? Kan ik hierover klagen?
Oh wat lastig zeg!! Bij mij valt het heen en weer lopen wel mee, maar lastiger is dat ik vaak alleen op het werk ben (werk in de 9ehan.di.ca..ptenzor9. Dus als ik moet kolven, dan staat er vaak ff niemand op de groep en alle telefoontjes komen gewoon binnen bij mij... Is het niet mogelijk dat jij ook een sleutel krijgt van de kamer van de secretaresse?
als ik het zo lees in het gewoon super slecht geregeld bij jou! daar moet wel wat mee te doen zijn hoor jij hebt het recht op een fatsoenlijke kolfruimte die goed begaanbaar is en waar een koelkast staat. dus ik zou zeggen zorg dat je baas in de kolf ruimte een koelkastje neerzet. en dat je gewoon een sleutel krijgt op de afdeling
EISEN dat jij voor zolang je kolft de sleutel krijgt van kolfruimte EN kamer van secretaresse zodat je vrij je gang kan gaan. Je werkgever is tenslotte verplicht je een geschikte ruimte aan te bieden etc (alhoewel nergens gedetailleerd staat beschreven welke faciliteiten daar allemaal bij horen trouwens.) En geef daarbij aan dat je per dag minimaal een half tot een heel uur meer tijd aan je werk kunt besteden als de logistiek wordt beperkt tot het minimale. Jij doet je best zo efficient mogelijk te zijn tenslotte. Overigens hoef je je kolfspullen niet af te wassen tussendoor, goed afspoelen met koud (eerst, voor de eiwitten) en dan heet water (voor de suikers en vetten) is voldoende (hier geleerd ), goed uitschudden, en dan in een zakje of bakje in diezelfde koelkast als je melk, evt met een schone theedoek eromheen. (Nadeel: je moet via de koelkast als je weer gaat kolven.) Ik heb standaard een rol witte vuilniszakjes in mijn kolftas voor dat doel - zet mijn melk ook weg in een zakje trouwens. 's avonds thuis goed afwassen en uitkoken. Alternatieven zijn vragen om een koelkast in de kolfruimte. Of zelf een koelbox op netstroom aanschaffen en die in de kolfruimte of bij je eigen werkplek neerzetten (wel even temperatuur controleren). En kun je je eigen werkkamer of een vergaderkamer in de buurt die op slot kan niet gebruiken om te kolven? Is er warm en koud stromend water in de toiletruimte dat je kunt gebruiken om je spullen om te spoelen? Als er niets geregeld kan worden, dan kun je misschien nog in je loopje er altijd op rekenen dat niemand er is en dus standaard via de portier gaan lopen etc? Dat is misschien langer maar wel minder frustrerend. Verder kun je bekijken of je productie het aan kan als je minder vaak kolft. En reis je toevallig met de auto, heb je enige reistijd, en kolf je electrisch? Dan is daar misschien ook nog iets mee te doen Verder heel herkenbaar hoor. Ik heb me ook suf gelopen, en vond het niet alleen irritant en tijdrovend maar ook genant, ik moest mijn spullen omspoelen in de pantry waar iedereen koffie komt tappen en werk in een mannen omgeving . Overigens nooit reacties gehad, of alleen positief, maar het voelt gewoon niet fijn om daar met je handeltje te staan. Ik heb ook geinvesteerd in het verbeteren van de logistiek, en elke handeling die je eruit kunt laten scheelt! Edit: en o ja, je doet het super voor je kindje hoor Dat ieg nooit vergeten.
Bedankt voor de reacties! Ik heb er zelf ook al even de wet op nageslagen en zover ik kan zien, is mijn werkgever me niet meer verplicht dan wat ze tot nu toe doen... helaas... dus een koelkast in de kolfruimte: daar hoeven ze niet in te voorzien. Wat betreft de sleutel vragen: die van de kolfruimte mag ik niet bij me houden (heb ik al gevraagd), want de secretaresse moet in het archiefhok kunnen. Ik zou natuurlijk nog kunnen vragen of ze er een bij willen maken. Het enige is dat ik het hok van binnenuit met de sleutel dicht moet doen, en dat er ook anderen gebruik van kunnen maken, zoals de secretaresse, of eventueel anderen die moeten kolven. Als er dan meerdere sleutels in omloop zijn, is dat natuurlijk onhandig. Ik kan inderdaad ook nog vragen of ik een sleutel mag van de secretaresse (met de koelkast), maar in het algemeen zijn ze bij ons erg moeilijk met sleutels bijmaken van kantoren, aangezien er regelmatig gestolen wordt. Afwassen doe ik trouwens niet uitgebreid, maar gewoon omspoelen. Niet dat dat uitmaakt, want het is en blijft een extra handeling. Ik heb ook gedacht aan een koelkast/koelbox op de kamer, maar eigenlijk mag dat niet vanwege de brandveiligheid. Bovendien krijg ik binnenkort een nieuwe kamer (en ik weet niet waar), dus ik wacht dan liever even met slepen totdat ik weet waar ik zit. Maar dat ben ik wel van plan, ja. Dat scheelt namelijk de helft! Ach, het komt vast wel goed. Jullie hebben gelijk: ik moet gewoon echt even mijn poot stijf houden. Het is alleen een beetje jammer dat ze je niets verplicht zijn behalve 'een kolfruimte'. Er staat nergens dat ik daar een sleutel van moet krijgen, of dat er een koelkast moet staan. Eigenlijk belachelijk dat dat zo slecht geregeld is.
Misschien kun je zelf voortvarend bedenken om een verklaring op te stellen en te tekenen dat je de sleutel alleen voor kolfdoeleinden zult gebruiken blabla. En die dubbele sleutels: als jij de ruimte van binnen op slot doet en de sleutel laat zitten, kunnen ze m waarschijnlijk van buiten ieg niet opendoen. Probeer je manager in te schakelen, die heeft er rechtstreeks belang bij dat jij efficient je werk kunt doen en kan misschien iets afdwingen? Hoop dat je nog iets kunt bereiken of bedenken!
Je hebt gelijk. Ik loop donderdag even langs mijn leidinggevende. Die is alleen ook degene die de kolfruimte moet regelen, en dat gaat tot nu toe dus niet echt lekker... Over die dubbele sleutels: ik bedoel meer dat anderen dan de ruimte niet in kunnen. Dat is voor mij fijn, want ik word niet gestoord. Maar ik vind het niet zo leuk voor collega's die ook willen kolven en net al 3 rondjes voor het gebouw hebben gelopen en dan voor een dichte deur staan... Al moet ik zeggen dat ik - geloof ik - nu de enige ben die kolft. Maar ik heb wel een collega die ook pas bevallen en binnenkort terugkomt.
Je doet het super! En dat 3 keer op een dag (respect). Ik kolfde ofwel voor mijn werkdag en dan in de lunchpauze (dan stond ik om 17 uur wel op knappen) of om 11 en om 15 uur. Je zou eventueel kunnen kijken of je met een keer minder kolven dezelfde opbrengst hebt. Verder: ik heb mijn melk altijd het liefste dicht bij me.. had een koeltasje op stroom. Daar gingen ook mijn kolfspullen in. Van die sleutel is wel erg onhandig. Wellicht zijn ze idd gevoelig voor een verklaring? En een bordje "bezet" is zo geregeld (of een "ik kolf"-deurhanger, die had ik)
Ik kolf idd ook 2x omdat ik het anders niet red wat betrefttijd. Kolf in het weekend dan wat ik tekort heb
Jij hebt zeker reden tot klagen! Ik zou eens heel creatief om me heen gaan kijken. Je werkgever is verplicht een GESCHIKTE kolfruimte tot je beschikking te stellen. Als ik dit zo lees, dan is er wel een ruimte, maar die is niet echt geschikt. Je bent niet verplicht om naar die ruimte te gaan om te kolven. Als jij achter een bureau werkt dan mag je daar ook kolven natuurlijk. Zitten er collega's in de buurt, dan ga je met je rug naar ze toe zitten, of je zet iets van een kamerscherm om je heen. Melk hoeft niet perse in een koelkast, in een goede koeltas, met veel elementen blijft het die paar uur tot je thuis bent vaak ook koud genoeg. Als jij binnenkort een eigen kamer krijgt, dan zou ik daar kolven, desnoods raam tijdens het kolven blinderen o.i.d.
Weer bedankt voor de reacties! Minder keer per dag kolven is niet echt een optie op het moment. We zitten - denk ik - in de viermaandendip en mijn productie is echt een rommeltje. Een aantal weken geleden kon ik aan het eind van de ochtend zo 250 cc kolven, nu heb ik de helft als ik geluk heb... Afgelopen weekend heeft hij bovendien wel 10 keer per dag bij me gedronken, en dat is vast ook niet voor niets. Ik vind het dus wel belangrijk om elke 3 uur te kolven. (Maar ik hoop tegelijkertijd dat als de dip straks over is, ik wel maar 2 keer kan kolven.) Achter mijn computer kolven gaat helaas niet. We zitten met zn vijven op een kamer en ik kijk mijn (mannelijke) collega recht aan. Als ik straks een nieuwe kamer krijg, zal dat waarschijnlijk ook niet alleen zijn, maar met minstens 1 ander. Ik heb trouwens wel een koeltasje bij mijn medela-kolf, met 1 groot koelelement. Maar die gebruik ik alleen voor de reis heen en de reis terug. Ik nam aan dat die niet voldoende koelt om de melk de hele dag in te bewaren. (We hebben het dan toch over zo'n 10 uur dat dat tasje koel moet blijven...) Oja, iemand vroeg nog of ik met de auto naar mijn werk ging, maar ik ga met de trein.
Toch vraag ik me af wat dan geschikt is...? Even vanuit de werkgever geredeneerd: het is een afsluitbare ruimte, er wordt geventileerd, er staat een stoel, een tafeltje, en een doos tissues. Er is mij een koelkast ter beschikking gesteld (zelfs 2: 1 in de keuken, en 1 bij een collega.) Het enige wat (ook) echt niet goed is, is dat het er niet brandschoon is: stoffig en muf. Dat ik geen sleutel heb van de ruimte zelf is ook niet ongebruikelijk, denk ik. Helemaal als meerdere vrouwen gebruik moeten maken van de kolfruimte, ligt er vaak een sleutel op een plek waar mensen hem op kunnen halen. Kijk, ik vind het helemaal niets die ruimte (en dan laat ik me netjes uit), maar volgens mij kan ik mijn werkgever weinig kwalijk nemen. (Misschien moet ik erbij vertellen dat we in een heel oud gebouw zitten waar we enorm met de ruimte moeten schipperen. Mijn leidinggevenden zijn daar ook 'de dupe van'. Ze moeten roeien met de riemen die ze hebben. Een aparte ruimte, alleen voor het kolven, kan dan ook echt niet.)
Hmmm... Ik vind net deze link van de fnv, waarin toch wel staat dat de ruimte die ik tot mijn beschikking heb, niet voldoet: Borstvoeding en werk
Volgens mij staat dat niet in de wet (koelkast). Maar misschien is het wel onderbouwd met jurisprudentie oid, dat is lastiger na te zoeken natuurlijk.
Ik heb net een mailtje opgesteld voor mijn leidinggevende. Ik laat het nog even aan mijn vriend lezen vanavond en stuur het dan op. Ik vind het wel een lastige situatie. Mijn leidinggevende kan namelijk ook weinig kanten op. Ik (en zij ook) werk namelijk in een enorm logge organisatie, met weinig geld en ruimte. En daarnaast begin ik dus in januari aan een nieuwe functie, en wil ik niet meteen beginnen als 'zeur'.
pfff Jij hebt zeker reden tot klagen. Ook je werkgever is er bij gebaat als je de hele kolfsessie wat efficienter kan doen en zo dus meer tijd en concetratie voor je werk hebt. Ik zou er zeker werk van maken zoals je doet! Goed van je. Bij mij was het ook wel eens lastig, het gebouw was weliswaar klein dus hoefde nooit ver te lopen maar moest kolven in het invalidetoilet en er werd regelmatig geklopt omdat ze dachten dat ik een invalide was die niet goed geworden was omdat ik er dan zo lang zat... Maar goed, nooit zo lastig als bij jou! Sterkte en hoop dat er snel betere voorzieningen voor je geregeld kunnen worden!