Ik zie het kraamzorg niet zitten

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door harmonysz, 29 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lies276

lies276 Niet meer actief

#21 lies276, 31 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2013
    Pardon???!!!! Wat generaliserend en beledigend!:$
    Over het algemeen is een kraamverzorgende(geen HULP!) zeker wél een kundig persoon die een gedegen opleiding heeft gehad.

Mijn ervaring (loop al heel wat jaren rond in kraamzorgland!) is juist dat veel vrouwen doorzetten met de bv door de steun en goede adviezen van de kraamverzorgende.

Kijk eens op de sites van ziektekostenverzekeraars, daar staat vaak vermeld met welke kraamzorgorganisaties zij een contract hebben en wat die organisaties scoren wat betreft klanttevredenheid.
    Ik kan geen enkele organisatie vinden die onder de 8 scoort!

De organisatie waar ik voor werk scoort bij de CZ zelfs een 9.2!
    Lijkt me niet komen door de slechte adviezen en de onkunde van de kraamverzorgenden die bij ons werken.;)

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Excuse me???
    Ik ben kraamverzorgende en zeker weten dat ik kundig ben!
    En nu ben ik geen type dat naast m'n schoenen loopt ofzo en best wel eens onzeker over mezelf. Maar ik weet dat ik mijn werk goed doe. Niet perfect nee, maar dat kun je ook niet verwachten.

3. anoeska

anoeska Lid

20 jul 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kan, maar het is wel mijn mening. In al die jaren kraamzorg in mijn omgeving heb ik er maar 1 meegemaakt die geen rare adviezen gaf mbt bv. En tuurlijk komen er weinig klachten. Veel vrouwen geloven dat de kz kennis heeft en komen er pas na lange tijd achter dat ze domme adviezen hebben gehad. En doen daar dan niets meer mee.

Enkele voorbeelden:
    - Niet vaker dan 1x per 3 uur aanleggen, anders rekken met een speen
    - Ze grijpen te snel naar een tepelhoedje, waardoor een verkeerde techniek aangeleerd wordt
    - Bij stuwing: ach meisje, als je dit pijnlijk vind kun je beter stoppen met de bv, op de fles worden ze ook groot.
    - De baby hardhandig met de hand over de borst heen drukken.

4. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Als de hulp je niet bevalt mag je dat toch gewoon zeggen. Probeer je er met elkaar als 2 volwassenen uit te komen hoe je het liever zou willen en matcht het echt niet bel je de organisatie en vraag je een ander..

5. Chaii

Chaii Niet meer actief

Je kan het gewoon helemaal niet aanvragen, hoe vind je die?
    Wel even aangeven bij je VK, die doen dan eventueel de belangrijke controles van jou en de baby.
    Bij de eerste heb ik mij laten overhalen om ze wel in huis te nemen en heb hier nog spijt van. Bij de 2de heb ik mij niet eens aangemeld voor kraamzorg.
    We hebben echt zoeen fantastische kraamtijd gehad zonder ze.
    Ik kan je overgins aanraden het WEL aan te vragen mocht je ze toch nodig hebben omdat je ernstig verzwakt bent, etc.

6. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Ik zag het hier ook helemaal niet zitten en wilde het echt liever niet. Bij de eerste toch kraamhulp gehad maar ik voelde me zo goed dat ik die constant eerder naar huis heb gestuurd. Dat vond ik allemaal prima totdat ik toch (logisch natuurlijk) de rekening kreeg voor ft kraamuren van de zorgverzekering. Was trouwens wel een superlieve en rustige meid die zeer ontspannen alles aan me leerde (goede tips voor simpele dingen als badje, voedingen etc) en onzekerheden wegnam.

Bij de tweede toch ook maar ft kraamuren aangevraagd met het idee dat het altijd minder kon. Dat heb ik direct na de eerste dag aangegeven. Voelde me weer zo goed, de onzekerheden had ik deze keer niet en de tips van de vorige keer kende ik nu wel. Had het de eerste dag al helemaal gezien dus minimale uren en dat vond ik meer dan genoeg en achteraf ook niet nodig omdat manlief ook thuis was.
    Maar goed, dit kostte ons niets extra's.

Wel jammer dat je in kraamzorg Nederland niet bijv. een paar dagen gewoon voor dat geld hulp in de huishouding mag aanvragen ipv uitgebreide controles die me op een gegeven moment zo tegenstonden. Gelukkig was daar wel begrip voor.

Al met al zijn mijn bevallingen echt meegevallen en dat weet je gewoon niet van tevoren. Ook alle hulpen die ik heb gehad (3 in totaal) waren unaniem zeer begripvol, lief en stelden zich zeer dienstbaar op (weet niet hoe ik het anders onder woorden moet brengen maar ik had echt het gevoel dat zij er waren voor mij/ons en er alles aan deden om aan onze wensen tegemoet te komen).

Daarom is mij advies toch (en ik begrijp je gevoel echt zoooooo goed) om het gewoon aan te vragen en maar even af te wachten. Je kunt altijd ter plekke en op ieder moment een ander besluit nemen toch?

Succes met je laatste loodjes!

7. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb echt totaal geen last gehad van mijn kv! Vond het zo'n fijne en relaxte vrouw! Als er ooit een tweede komt dan wil ik haar weer! Ze legde alles goed uit, liet me de dingen doen die ik wilde doen, was heel lief voor de baby.. Ik zou nog net niet zeggen dat ik het jammer vond dat ze weg ging, maar ik was wel blij met die extra dagen ivm ks! Overigens deed ze ook de strijk e.d. Behalve de overhemden van vl...

8. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Oh ja, ik zag wel erg op tegen de controles (voordat ik wist dat het ks werd).. Bij de intake zeiden ze nmlook dat ze bijv. In het kraamverband moesten kijken, om te kijken naar de stolsels.. Nou dat vond ik echt niks.. Gelukkig deed die van mij dat ook niet en geloofde me wel als ik het vertelde hoe het eruit zag.. Ook temperaturen deed zij niet rectaal, tenzij ze echt koorts o.i.d. Vermoedde.. Maar door mn operatie had ik wel ineens veel minder schaamte.. Lag daar namelijk ook in mn nakie op de ok! Ik liep dus ook gewoon in mn blote boopies in mn slaapkamer, vond dat veel makkelijker met voeden.. Zij trok zich daar ook niks van aan gelukkig! :D maar was dus wel heel discreet!

9. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    lijkt mij dat als je kraamverzorgster op welke manier ook niet met honden kan omgaan dat je zelf om een andere kraamverzorgster vraagt die dat wel kan. zal even lekker wezen dat jij je moet aanpassen aan je kraamverzorgster?
    ik snap zoiezo niet dat bevallen dames die zich aan een kraamverzorgster irriteren of er niks mee hebben niet gelijk om een andere vragen maar wel achteraf lopen te klagen dat ze zo'n rottijd heben gehad.

10. wolfje89

wolfje89 Niet meer actief

Ik wou t ook niet uiteindelijk drie uur per dag is ze er nu en ze is heel lief ze weet dat ik niet wil dat ze het huishouden doet op de was en de afwas na
    Ze heeft me wel dingen geleerd en als ik vragen heb is ze er ook.
    Wel ben ik blij als ze weg is want dan kunnen we gewoon lekker met ze drietjes verder.

Maar kraamzorg is er ook om je hechtingen als je die krijgt te controleren en kan je moeder dat ook? En stand van je bm.. en je hartslag enz enz.
    Al met al is drie uurtjes voor ons zat twee was ook genoeg geweest

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #31 Damay77, 4 jun 2013
    Laatst bewerkt: 4 jun 2013
    Weleens van hormonen gehoord?? Hier zijn er meerdere dingen mis gegaan en ik stond erbj en keek ernaar...... ik had het door al het kraam gedoe echt niet door. Dan sta je erbij dat ze je kind aankleed en s avonds bedenk je je ineens dat ze niet eens gewassen is.. of je leest achteraf in je dossier dat hechtingen en kraamverbanden er goed uit zien terwijl kraam die helemaal niet bekeken heeft..Tijdens de intake met kraambureau voor deze zwangerschap erover gehad en die vertelde dat ze dit heeeeel vaak hoorde. Dat dit normaal is. Dat je achteraf, als alles rustig is, je na gaat denken dat er dingen niet kloppen. Dus zo gek is het niet. En daarnaast was mijn kraam ook nog eens de schoondochter van de vriendin van mn moeder.. dan klaag je ook niet gauw en ben je toch bang dat kind op dr donder gaat krijgen. Maar goed, vlos was woest na een aantal voorvallen en stond erop dat er klacht in gediend werd.

En ja, ik vind dat een kraam mag eisen dat je hond opsluit. Ze hebben niet altijd een blik met kraamverzorgenden klaar staan om even te wisselen.

Ik werk in de thuiszorg en wij mogen eisen dat hond tijdelijk opgesloten word. En echt niet dat klant dan kantoor kan gaan bellen en een andere verzorgende kan gaan vragen die niet bang is voor honden... zou wat wezen zeg...
    Hier werd e wel gezegd dat ze in eerste instantie een kraam zoeken die met dieren om kan gaan maar is die er niet dan heb je pech...

Hier een totaal andere situatie gehad. Een hond die niet te vertrouwen is met vreemden en daarom uit veiligheid voor kraam ook in de bench zat. En daarbij een kraam die van zichzelf vond dat ze erg goed met honden om kon gaan en wel even met hem wilde gaan wandelen;) ze bleeeeef maar zeuren of hij los mocht want, hij vond haar leuk.....
    Tja, een hond die met ontblootte tanden naar je zit te grommen vind jouw echt niet leuk Hoor dus los leek me geen strak plan:)

12. marl0es

marl0es Actief lid

29 mrt 2012
    299
    0
    0
    werk met kinderen en we zijn bezig om zwanger te w
    Beetje raar een hond opsluiten?? Had mooi voor een andere instelling gekozen. Hier aan gevraagd om een kraamverzorgster die honden leuk vind, die kreeg ik ook. Ze liet hem zelfs uit...

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Een pasgeboren baby is een kwetsbaar wezentje.Alleen daarom is het naar mijn mening heel belangrijk dat er kraamhulp komt.
    Want laten we eerlijk zijn, wat weet je als nieuwbakken moeder nu eigenlijk? Ik weet nog zo goed toen ik met de eerste thuis kwam en dacht....HELP! Wat nu?
    De kraamhulp is er primair voor de gezondheid van moeder en kind. Je moeder is vast een superhulp maar is niet geschoold.
    Je lijf moet gecontroleerd worden, zeker als je hechtingen hebt of een keizersnee hebt gehad. Borstvoeding moet je leren en de kraamhulp helpt daarbij.
    En ze zorgt dat jij je rust neemt.Het bezoek werd hier de deur gewoon uitgezet als ze te lang bleven hangen.Kortom, voor jezeld maar vooral voor je kindje: gewoon doen.Maar wel een gesprek aangaan van te voren waarin je duidelijk maakt wat je gevoelens zijn!

14. anoeska

anoeska Lid

20 jul 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    In Nederland stopt het grootste deel van de vrouwen met borstvoeding door verkeerde voorlichting van de kraamverzorgster. Dus nee, bv moet je niet leren van de kraamhulp. Daar moet je een lactatiedeskundige voor inschakelen, die weten namelijk wel waar ze over praten.

15. Onje

Onje Niet meer actief

Kraamzorg is niet verplicht, maar vraag het aan.
    Wat nou als je uitscheurt van hier tot daar ;), je moeder haar been breekt en partner moet werken.
    Ik heb kraamzorg bij mijn eerste aangevraagd voor de zekerheid, voor het geval dat.
    Nu heb ik een makkelijke bevalling gehad, was dezelfde dag weer druk in de weer en totaal nergens laat van. Ben geen onzeker type gaf geen bv en had ook totaal niks met een vreemde in huis. Lemmy heeft 3 dagen in het ziekenhuis en toen hij thuis kwam kreeg ik dus nog 3 of 4 dagen ofzo kraamzorg. Die lieve mevrouw heb ik lekker naar huis gestuurd, wij hadden haar echt niet nodig. Ook voor L niet.

Ik zou zeggen vraag het aan, je kan het altijd nog afzeggen.

16. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Dan is er tijdens de intake toch echt iets niet goed gegaan hoor. Hier werd er gewoon gevraagd of wij huisdieren hadden, wat voor huisdieren, hoe groot en karakter. En daarop werd wel degelijk een passende kraamverzorgster geselecteerd. Nu zat onze hond bij mijn ouders in de kraamperiode dus het was niet aan de orde maar er wordt dus wel degelijk rekening mee gehouden. En ik neem ook aan dat als je een valserik hebt dat je zelf wel je gezonde boerenverstand kan gebruiken en zo'n beest in de bench doet of in de tuin ;)

Maar als er bij ons iemand langs was gekomen die panisch was voor honden en onze hond was gewoon thuis dan had ZIJ toch echt een probleem hoor, niet ik. Want ik ga mijn lieve hondjes niet opsluiten omdat zij er niet van houdt of dat ze vindt dat ze teveel in de weg lopen oid. Het is ons huis en wij betalen dik voor die kraamverzorging. Dus mag er wel iemand langs komen die in ons gezinnetje past.

17. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het wel aanvragen. Ik lag tot 10 dagen na de bevalling op bed en kon niets. Dan heb je toch wel hulp nodig. Verder lijkt het me toch wel handig dat de controles gedaan worden. Neem dan voor een paar uur hulp. Ben je veel minder kwijt maar heb je de noodzakelijke hulp in ieder geval achter de hand.
    Verder moet je wel ingeschreven zijn, en zeker in de zomertijd. Ze zitten dan altijd al krap bij die bureau's ivm. vakanties.
    En verder moet je er van uit kunnen gaan dat de kraamverzorgster kundig is. Ze zijn tenslotte gediplomeerd. En als het niet lekker loopt kun je nog om een ander vragen.

18. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Hier ben ik het wel mee eens. Onze kv wist ook niet goed hoe te handelen bij onze oudste zoon. Hierdoor werd het een pijnlijke vervelende aangelegenheid en ben er ook snel mee gestopt toen ik kloofjes kreeg van verkeerd aanleggen.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    #39 Zoe123, 10 jun 2013
    Laatst bewerkt: 10 jun 2013
    Je hebt gedeeltelijk gelijk idd! Veel kraamhulpen zijn eigenlijk niet zo goed op de hoogte. Houden flesschema's aan.
    Mijn schoonzus was bevallen van 2e kind, eerste kind ook bv gegeven, had slagroom. Toch moest ze van de kraamhulp de eerste dagen bijvoeden...echt bizar!

Maar...ik heb zelf wel 3x hele goede kraamhulp gehad, die mij echt super geholpen hebben. Heb helaas alle bekende problemen gehad van kloven tot borstontstekingen, in slaap vallen tijdens de lang durende voedingen en weet ik veel wat allemaal, maar zij spotte de problemen al snel en schakelde een LK in. Daardoor is het hier elke keer gewoon goed gekomen.Dus....een goede kraamhulp met kennis van borstvoeding.....ze bestaan!:p

20. lies276

lies276 Niet meer actief

Dat een groot percentage van de vrouwen in Nederland al snel stopt met de bv, dat klopt, maar ik zou graag de uitslag van onderzoeken willen zien die aantonen dat dit komt door verkeerde voorlichting van de kraamverzorgende.;)
    Dat dit jouw ervaring in jouw omgeving is, wil niet zeggen dat dit dús zo is.
    Ik kan met stelligheid zeggen dat de kraamverzorgenden die werken bij "mijn" organisatie goed geschoold zijn en veel ervaring hebben bij het geven van goede begeleiding.
    We hebben ook een lactatiekundige in dienst en die "klaagt"nogal eens dat ze zo weinig te doen heeft op de werkvloer:D
    Voor een goede begeleiding van de borstvoeding, mag je dus zeker wél een beroep doen op de kennis en kunde van de kraamverzorgende (een "rotte appel" daar gelaten)

Deel Deze Pagina