Ik heb gelezen dat de sterkte van je ogen kan veranderen tijdens de zwangerschap, ik ben al bij een opticien geweest en die heeft vast gesteld dat mijn ogen idd met ruim een punt achteruit gegaan zijn. Een andere bril of lenzen aanmeten kan nu niet volgens hem, pas als ik stop met borstvoeding zouden mijn ogen hun eigen sterkte weer terug krijgen en kan hij opnieuw kijken wat mijn sterkte moet zijn. Nu heb ik de afgelopen dagen echt last van hoofdpijn, ben ik snel moe en voel ik een vervelende druk achter mijn ogen. Ook zie ik niet meer zo scherp en heb ik echt moeite met dingen op een afstandje te lezen. Klopt het idd dat ik pas een nieuwe bril aan kan laten meten als ik stop met borstvoeding, want als ik dit nog maanden vol moet houden word ik gesloopt denk ik. Ik stel deze vraag hier om dat de VK op het forum er geen antwoord op had, ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft of dat er een opticiƫn in ons midden is.
bij mij zijn mijn ogen nu beter dan voorheen, ik kreeg juist erge hoofdpijn zonder bril voordat ik zwanger was, ik loop nu regelmatig zonder bril omdat ik hem dan vergeet op te doen, maar heb er weinig last van juist nu ik zwanger ben als ik hem vergeet. Mijn nichtje had een nieuwe bril genomen toen ze zwanger was, daar heeft ze nu niks meer aan, ze kan er slecht door zien. Dus of je moet bij een opticien tijdelijke glazen kunnen aanvragen, dat je na de bavalling weer opnieuw glazen in je bril zou kunnen plaatsen, maar dat weet ik ook niet, dus ik zou als ik jou was gewoon even navraag doen bij opticien wat het handigst is om te doen.
voor mijn zwangerschap had ik nooit een bril. Tijdens de zwangerschap werden mijn ogen slecht, zo slecht dat ik een bril moest..... (ja, hoofdpijn, hoofdpijn en hoofdpijn en niet meer kunnen autorijden, zo wazig was alles) Ik heb een goedkope bril aangeschaft, geen ontspiegeling, goedkoop montuurtje etc. Na de zwangerschap werden mijn ogen helaas niet meer beter dus heb ik een echte bril aangeschaft.
met -13 en -14 wordt een tijdelijke bril wel een duur grapje.... maar het is inderdaad wel zo dat de sterkte door je hormoonhuishouding kan veranderen en tijdens BV blijven die hormonen natuurlijk nog heerlijk hun eigen gang gaan. Wat je zou kunnen proberen is of contactlenzen (zachte) tijdelijk als oplossing kunnen fungeren... maar vaak gaat dat ook niet tijdens een zwangerschap... tja en anders gewoon toch een goedkope glazen aanschaffen en eventueel in je huidige of een oud montuur laten zetten. ik heb geen idee hoeveel die glazen bij zo'n prijsvechter. Als het kan zou ik nog wel even wachten tot na de bevalling, zeker als je nu veel vocht vast houdt, want het kan zijn dat 1 week erna de sterkte weer veranderd is.... als het vocht weer weg is.... Overingens zou ik nog wel even wachten, want misschien heb je nu die hoofdpijn ook wel van het extreem warme weer.... Sterkte!
Hoi! Tijdens mijn eerste zwangerschap (helaas werd het een miskraam) veranderde de sterkte van mijn rechteroog ineens heel erg! Ik las op internet dat dit inderdaad door hormonen kan komen. Ik heb destijds een nieuw glas besteld en de oude gehouden. Na de miskraam heb ik echter nooit weer mijn oude sterkte teruggekregen!
Oh das minder Esther, zowel de miskraam natuurlijk als de sterkte van je ogen. Ik hoop wel naar mijn oude sterkte terug te keren. Vond -12 al erg veel.
mijn opticien zei indd ook dat hij geen oogmeting kon doen nu. ik heb een nieuwe zonnebril op sterkte aangeschaft. maar gelukkig hebben ze mijn gegevens in de computer staan dus op die sterkte hebben ze het gedaan. ik merk dat een zonnebril een stuk meer rust geeft zeker met die zon. zonder die zonnebril had ik ook steeds hoofdpijn. maar het is indd een beke d iets dat je ogen veranderen onder invloed van je zwangerschap.
Ik heb me laten voorlichten na mijn bevalling over een nieuwe bril bij verschillende opticiens. Ik hoorde overal hetzelfde. Pas 9 maanden na je bevalling zijn de hormonen uitgewerkt en heb je de correcte (uiteindelijke) sterkte van je ogen (of 3 maanden na de borstvoeding, dus als je een jaar borstvoeding zou geven, dan nog drie maanden erna) Mijn ogen zijn ook achteruit gegaan. Bij de meeste ziektenkostenverzekereraars kan je een bepaald bedrag indienen voor een bril. Bij mij is dit 200 euro elke 24 maanden. Misschien een idee om toch nieuwe glazen in een bestaand montuur te laten zetten. Misschien kan je wat claimen bij je verzekering, om nog negen maanden met hoofdpijn te lopen lijkt me ook niets! Bij Pearle kreeg ik ook nog eens 50 euro extra korting op de glazen omdat ik uberhaubt bij het CZ ben aangesloten.
Nou voor mijn verzekering hoef ik het niet te laten, ik krijg lenzen onbeperkt vergoed en ik krijg 2 paar glazen per jaar vergoed. Ik was gewoon heel benieuwd naar jullie ervaringen.