Er worden telkens weer vragen gesteld ivm bevallen met pijnbestrijding. Hier in belgië lijkt het vanzelfssprekend om te bevallen met pijnbestrijding en ook om in het ziekenhuis te bevallen. Zoals ik lees bevallen de meesten in Nederland gewoon thuis en zonder pijnbestrijding. Nu zou ik het graag ook gaan proberen zonder pijnbestrijding, maar ik vroeg me af, dus voor degenen die zonder bevallen zijn, hebben jullie je daar op voorbereid? En zo ja, hoe dan?
Heb me er niet op voorbereid....en gewoon op me af laten komen... Je lichaam heeft een natuurlijke verdoving en die werkte prima. Het is wel makkelijk om ademhalingsoefeningen te oefenen...zodat je je beter kan ontspannen
Ik had er niet echt over nagedacht. Ik was meer bezig met het feit dat het een stuit zou zijn. Tijdens de bevalling kreeg ik een infuus, voor eventuele pijnbestrijding, 'maar' werd er direct bij verteld 'dat was maar tot 6 cm ontsluiting'. Heel kort daarna kwam de gyn kijken en zei: 'Je hebt al 6 cm ontsluiting'. Ik dacht direct: 'Shit, daar gaat mijn pijnbestrijding'. Maar gelukkig vorderde bevalling heel vlot en heb ik voor mijn gevoel ook echt niks voor de pijn nodig gehad.
Ik heb ni eens verdoving nodig gehad Bevalling van de eerste: om half 8 water gebroken. Niets gehad tot 15.40u, dan een beetje krampjes (zoals bij maandstonden) en om 16.20u was hij er na 2x persen. (dus vanaf de eerste kramp tot geboorte een 40 minuutjes) Dan de tweede (en deze is eigenlijk hillarisch): om kwart voor 8 water gebroken, om 7.57u eerste wee, om 7.59u tweede wee en om 8.02u lag hij in bed zonder persen Dan duwen ze da boeleke in uw armen en ge ligt er zo naar te kijken van "hoe, issem daar al?" Vraag me af hoe het bij deze bevalling gaat zijn Iedereen in de familie heeft langer dan 12 uur 'gelegen' en ikke dan eens 40 minuten en eens 5 minuten. Stortbevallingen noemen ze dat dan
Ik heb het ook zonder pijnbestrijding gedaan. Van te voren heb ik het boek Veilig bevallen van Beatrijs Smulders en Marielle Croon gelezen. Dan weet je toch een beetje wat er op je af komt en wat je van te voren kunt doen. Ik heb het verder ook allemaal gewoon op me af laten komen. Je weet toch niet hoe het gaat lopen. Het was wel een vrij heftige bevalling en ik ga voor een eventueel volgende keer wel informeren wat de mogelijkheden hiervoor zijn.
Dat boek heb ik ook van te voren gelezen. Ik ben ook zonder pijnbestrijding bevallen in het ziekenhuis en heb verder geen puf cursus of iets in die context gevolgd. De enige tip die ik meekreeg van de vk was, ga er van uit dat je bevalling 24 uur duurt en probeer je zoveel mogelijk te ontspannen.
Ik heb me ook nergens op voorbereid, alleen een zwangerschapscurcus gedaan met ontspanningoefeningen, maar ik heb gemerkt dat het over je heen laten komen gewoon het beste is.
Leuk om die antwoorden te horen, zal ook eens rondkijken voor dat boek. @Platliggertje: dat zijn idd stortbevallingen, voor je het weet is je kindje er. Die pufcursussen zie ik eerlijk gezegd niet goed zitten en het zou ook moeilijk gaan, want dat is meestal 's avonds en m'n vriend is dan werken en voor Serjenka heb ik dan geen opvang.
selam ik heb geen pijnbestrijding gehad. Ik had het wel graag willen hebben want de pijn was echt niet te houden. Ik heb ook alleen maar gehuild en geschreeuwd naar mijn man. Om half 3 waren mijn vliezen gebroken en om half 5 werd tamer geboren. Ik kreeg geen pijn bestrijding want het ging heel erg snel en tamer was te onrustig in mijn buik. Toen tamer dan eindleijk rustig was had ik 7 cm ontsluiting en mocht ik niets meer.
2 keer zonder pijn bestrijding, en 1 x een keizersnede met epidurale. Bij de eerste heb ik wel een verdoving plaatselijk gehad, vanwege de knip en vaccuum
Ik ben ook thuis zonder pijnbestrijding bevallen. Ik heb ter voorbereiding het boek Veilig Bevallen van Beatrijs Smulder gelezen. Verder alles maar laten gebeuren. Ik had het geluk dat ik heel goed kon ontspannen. Ik heb eigenlijk geen pijn gehad en vond het een prachtige ervaring dat mijn lichaam het zonder hulpmiddelen zelf heeft gedaan.
Ik ben drie keer bevallen zonder pijnbestrijding. Ik vind een bevalling een natuurlijk iets. Je moet proberen om met de pijn mee te gaan. Ik was na elke bevalling wel ontzettend trots dat ik de klus zelf geklaard had, zonder hulpmiddelen. Ik heb mij, buiten ademhalingstechnieken, niet voorbereid op de bevalling maar het op mij af laten komen. Succes! Gina
ik heb het ook zonder pijnbestrijding gedaan en inderdaad: je lichaam regelt het wel. Ik weet nu niet eens meer hoe het was, dat merk ik wel bij een volgende kind (misschien), maar ik zou het zo weer doen, ben er niet bang van geworden, ondanks de pijn!
Wij hebben bij zwangerschapscesar het boek; Duik in je weeen gebruikt, Deze tips het ik toen toegepast
idd gier ga ik zeker in mee, ik kwam aan in het ziekenhuis en ikdacht dat ik misschien weeen had, en toen bleek ik al 6 cm te hebben, ik heb 2,5 uur geperst omdat ik zon hoge endorfine aanmaak had (natuurlijke verdoving) voelde ik bijjna niets en snapte er geen hout van, als ze zeiden duw maar rtegen de pijn ripe ik ik heb helemaal geen pijn het was een zware bevalling met vacuum m,aar ik zou hem zo over doen
Ik weet nog niet wat ik ga doen, wil zooo graag "normaal" bevallen, maar hier doen ze in ieder geval veel medische ingrepen; 53 % wordt ingeknipt en 75% schijnt ruggeprik te krijgen.....Wordt dus nog moeilijk....Ik vind dat als mijn moeder het gelukt is met mij, moet het mij ook lukken? Hier denken ze er niet zo over. Als ik aan vriendinnen vertel dat een vrij groot deel in NL thuis bevalt, vinden ze dat bijna schandalig!Wat doe je de baby aan, is hartstikke gevaarlijk, zeggen ze dan...En dat er niet altijd een gyn bij is!Kan toch niet! pfffff Wees blij dat jullie wat dat betreft in NL wonen.... Marieke