Ik zit een beetje met dilemma...

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Nynke Jellie, 10 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

1 okt 2008
    745
    0
    0
    Misschien ben ik wel de zoveelste maar goed ben toch wel benieuwd naar meningen of ervaringen van anderen.

Ik ga namelijk in November in het huwelijksbootje stappen. En aangezien ik toch stiekem wel een beetje ouderwets ben, lijkt het me dan helemaal geweldig om weer zwanger te worden (heb MK gehad paar maanden terug).

Maar, ik heb nu alleen mijn havo diploma en nog geen vervolgopleiding. Wel gedaan maar daar ben ik mee gestopt, omdat ik het niet zo leuk vond. Ik ben ook totaal geen studiebol, ben meer van de praktijk.

Ik ben nu 19 en als ik ga trouwen ben ik 20. Vandaar dat ik ook hier mijn vraag plaats. Wat zouden jullie doen? Toch eerst studeren en dan aan een kindje beginnen of toch eerst kindje en dan later een opleiding oppakken?
    Mijn vriend is trouwens bijna afgestudeerd en gaat op zoek naar een goede baan en ik werk zelf ook.

2. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Dat kunnen wij niet voor jou beslissen. Het is wat jij zelf wilt en wat jij zelf graag worden wilt. Je moet ook nadenken of jouw wens zo groot is dat die uitstelbaar is of dat je dat niet kan en dus straks in je opleiding zit en bedenkt ik doe het niet meer ik wil voor een kindje gaan.

Verder spelen vooral financieën en woonruimte een rol, zodat je een goede basis hebt.

Vergis je niet een opleiding is ook erg belangrijk! Ik ben nadat mijn dochtertje er was ook weer begonnen.

3. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Goh, ik weet niet of jullie kinderwens enorm groot is. Maar vast staat dat je best beiden werk hebt als jullie aan een kindje willen beginnen. Ik weet ook niet hoelang je opleiding nog zou duren. Maar aangezien het (denk ik) kriebelt zou ik eerst een paar jaar werken, kindje en daarna verder studeren. Mss in jullie geval het beste omdat ik denk dat als je nu terug gaat studeren de kriebels voor een baby te hoog gaan zijn en dan heb je helemaal niets meer in handen.

Succes

4. meske

meske Lid

19 jun 2008
    51
    0
    6
    Ten eerste gefeliciteerd met je komende huwelijk. Kijk ik weet natuurlijk niet je prive situatie, maar het is belangrijk dat jullie goed kunnen rondkomen van je aankomende man zijn inkomen en jouw inkomen.

Ik heb wel een vervolgopleiding gedaan, maar daat kan ik momenteel helemaal geen werk in vinden. Ik ben nu werkzaam op een heel ander gebied dan waarvoor ik heb gestudeerd.

Als jullie graag kinderen willen en je financiele situatie is daar goed voor dan zou ik er voor gaan. Een opleiding kun je altijd later nog gaan doen of bijvoorbeeld avondopleiding,thuisopleiding. Succes met het nemen van een beslissing.

5. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    @nynke:
    het feit dat je twijfelt over geen opleiding meer doen, zegt volgens mij: doe er wel een! :)

uit je bericht lees ik toch een stille drang naar meer leren; en aan je manier van schrijven weet ik zeker dat je dat ook met succes zal kunnen.

dat je gaat trouwen is fantastisch; er ligt een mooie toekomst voor jullie klaar!

ik denk dat je gezien je leeftijd nog genoeg tijd hebt om EN te leren EN kindjes te krijgen.

let wel, zodra je kindjes hebt, wordt de tijd en gelegenheid om een vervolgopleiding te doen in elk geval minder en lastiger. (maar ook dat kan samen gaan hoor! ;) )

volg je gevoel.

als je gevoel eerst wil groeien in verstand, dan moet je dat zeker doen.

over een paar jaar kan je mama zijn van een kleuter, of zwanger zijn met een diploma.

wat zegt het stemmetje diep in jou?

succes!

klingel.

6. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella

kies maar! ;)

7. 4days

4days Niet meer actief

Nou het kan ook andersom, zo doe ik het: Nu heb ik een kleine baby, en een jaartje vrij. En na dit jaar ga ik beginnen aan een nieuwe opleiding, waarschijnlijk de pabo. Die ga ik deeltijd in 4 jaar doen, dus dan studeer ik wel fulltime maar mag veel thuis doen zeg maar. De lessen zijn alleen s'avonds, dus dan is papa thuis. Het enige lastige zijn de stages, even kijken of ik dat met het kdv kan regelen (alle opa's en oma's werken namelijk nog).

Ik moet er overigens wel ook even bij zeggen dat ik door de pil heen zwanger was geraakt, anders had ik waarschijnlijk ook nog 4 jaartjes gewacht tot na de opleiding.

8. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Tot nu toe lees ik allemaal wat jij wilt... maar wat willen JULLIE?

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik was ook 19 toen ik trouwde en zijn nu een paar maand bezig voor een kindje.
    Maar ik heb wel eerst m'n opleiding afgemaakt en ik was aan het werk toen ik trouwde.
    Misschien kun je een bbl-opleiding doen, 'k weet niet welke richting je op wilt maar ik werk in de kraamzorg en daarin kun je soms binnen een jaar klaar zijn (interne opleiding).
    't Hangt er maar net vanaf wat voor opleiding je eventueel wilt gaan doen. Dan kun je ook voor jezelf uitmaken of je dat er voor over hebt om nog een tijdje te wachten.
    Combi van moeder zijn/studeren is mogelijk maar wel zwaar.

10. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

1 okt 2008
    745
    0
    0
    Hoi klingel, mooi gezegd heb je dat allemaal! :)
    Ik heb het er ook even met mijn aanstaande over gehad en de wens voor een kleintje is wel heel erg groot ook van zijn kant!

Maar natuurlijk is een opleiding voor mij ook belangrijk, maar we hebben eigenlijk besloten om toch eerst voor een kleine te gaan. Ik wil namelijk de opleiding tot verloskundige gaan doen maar daarvoor moet ik eerst deelcertificaten biologie en scheikunde hebben, en dat kan ik thuis doen. Ik heb namelijk mijn HAVO afgerond met profiel Cultuur en Maatschappij. Dus gedurende de zwangerschap en de eerste tijd erna ga ik dan lekker voor mijn deelcertificaten aan de slag.

Als de kleine dan een jaar is kan mijn 'man' er een aantal daagjes voor zorgen, die dan eigen baas is. Voor de overige dagen zijn er ongetwijfeld opa's en oma's die er op willen passen en een dagje kinderopvang vind ik ook prima. Dan kan ik weer lekker aan de studie. Ben toch een druk bezig bijtje dat niet stil kan zitten. ;) Voor de rest allemaal ook bedankt voor jullie reactie's! Ik heb er zeker wat aan gehad.

Deel Deze Pagina