borstvoeding op schema?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lionne, 19 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Hallo!

Ik heb een dochter van bijna 9 weken. Tot nu toe heb ik haar opverzoek gevoed. Dit geeft veel onrust hier. Er is totaal geen ritme in de dag.
    Dus wil ik op chema gaan voeden. Kan dit met borstvoeding wel (en dan wel dat ik productie blijf houden)

Ze krijgt nu
    S ochtends vroeg borstvoeding
    Dan een fles kunstvoeding (straks als ik weer werk krijg ik niet genoeg gekolfd)
    Dan een fles gekolfd
    Dan nog twee borstvoedingen en dan hopelijk doorslapen.
    De laatste fles is tussen 21.00 en 00.30 , wanneer het dametje uitkomt. Als ze om 21.00 komt, slaapt zevaak niet de hele nacht door. En om 00.30 voeden vind ik zelf te laat, want voordat ze dan slaapt met de krampjes en zo, zijn we een uur verder.

Hoe ga ik dit regelen?

Ik dacht zelf aan:
    7.00 borstvoeding
    11.00 kunstvoeding
    15.00 fles borstvoeding
    19.00 borstvoeding
    23.00 borstvoeding en dan doorslapen.
    Maar wat nou als ze tussen twee voedingen door komt? Wel geven of rekken? En dan om de originele tijd weer?

Pfft, wat een gedoe. Maar ik wil de borstvoeding doorzetten! (met 1 flesje kunstvoeding per dag dan)

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.303
    11.079
    113
    Vijf voedingen per dag op die leeftijd lijkt me heel weinig! Verwacht je serieus dat een kindje op borstvoeding met negen weken acht uur doorslaapt, zeker zonder de kans even flink te tanken in de avond? Ik denk dat je het jezelf heel moeilijk maakt met dit schema. Hoe erg is het als er nog geen regelmaat is? Een goede creche kan op verzoek voeden! Ook het flesje kv snap ik niet goed, als je dochter of de kolf maar genoeg kunnen stimuleren krijg je die extra fles er echt wel uit.

Mijn advies zou zijn om je niet te focussen op een schema. Kijk naar je dochter, bied aan als je zelf vastzit in een tijdschema maar pin je er niet op vast, en als je toch op een schema wilt aansturen zorg dan voor een voeding elke drie uur en een nachtvoeding. Een nachtvoeding hoeft echt geen uur te kosten. Waarom doe je die uit een fles? Als je die gewoon live in bed doet, kan je zelf ondertussen ook doezelen, en de krampjes zullen een stuk minder zijn.

Rekken lijkt me een slecht plan, wat vindt je dochter ervan?

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Onze oudste dochter zat met 7 weken op 5 borstvoedingen en ongeveer die tijden: 07:00, 11:00, 15:00, 19:00 en 23:00. Volledig op verzoek.

Onze jongste zat op dit schema met 10 weken. Ze gingen juist altijd vroeg de nacht in, niks niet bijtanken.

Als jouw meisje nu op 6 voedingen zit, zal het niet lang meer duren voordat ze op 5 zit. Gewoon nog even doorgaan, dat ritme komt vanzelf! Ik zou nooit gaan rekken. Sowieso is de kans aanwezig dat ze er soms 3 uur tussen laat en dan bijv 5 uur. Kan toch ook?

Als ik jou was zou ik alleen de laatste voeding sturen. Gewoon om 23:00 een voeding geven, als de voeding ervoor vóór 22:00 was. De rest komt wel.

Overigens snap ik dat flesje KV heel goed. Ik krijg ook niks gekolfd, en ik ben dus gestopt met de borstvoeding toen ik weer ging werken. Goed dat je het op deze manier wel kunt!

4. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Bij Utrecht
    #4 Lionne, 19 aug 2012
    Laatst bewerkt: 19 aug 2012
    Ze zituit zichzelf op die vijf voedingen en slaapt meestal door. Rekken vindt ze inderdaad niks. Een zeer gefrustreerd kind is het gevolg. Dus dat leek me alniet de oplossing.

Op zich vind ik een nachtvoeding geen ramp. Diekrijgt ze dan ook live. En is zo gepiept.

Ik ga denk ikmaar een proberen om de laatste voeding te plannen en verder het maar te bezien.

5. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier ook met een week of 9 op 5 voedingen per dag verdeeld tussen 07.00 en 23.00. 's Avonds hetzelfde als Babyproject, dus altijd rond hetzelfde tijdstip de laatste voeding. Verder merkte ik hier dat het hielp om hem 's ochtends ook rond een vast tijdstip wakker te maken, dus mijn mannetje vond een schema wel prettig. Verder inderdaad geen tijd rekken, honger is honger. Veel succes.. en kijk naar je kindje, alleen zij vertelt je hoe goed het gaat!

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik denk dat als jij wilt stoppen met überhaupt borstvoeding geven dat jij een pracht schema hebt bedacht. Je productie zal naw snel minder en minder worden en dan zul je vanzelf geen melk meer gaan aanmaken.

Wil je doorgaan met borstvoeding, dan wil ik je wel Wat tips geven hoe je zonder schema's de boel vergemakkelijkt. Maar dat doe ik niet op mn smartphone, typt niet zo handig ;)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je zult ergens moeten kolven anders gaat je productie echt onderuit. Eén fles kv geven is helemaal geen punt maar twee flessen geven gaat niet werken, mits je niet ongeveer op dezelfde tijd kolft.

Nu geef je in de ochtend een signaal af en daarna heel lang niet en dan 's avonds weer.. Ik ben ook bang dat dit niet goed zal gaan. Kolf je niet genoeg, kolf dan in ieder geval wel op die andere twee momenten. En merk je dat je productie toch achteruit gaat, ga dan een dagje er echt voor zitten.. veel aanleggen.

Maar wil je echt volledig borstvoeding geven dan moet je toch stoppen met de kunstvoeding gedurend de ochtend. Je kunt deze wel naar 19:00 verplaatsen en dan ipv kolven. Dan om 23:00 weer live en 's nachts.

dus:
    7:00 borstvoeding
    11:00 gekolfd (en kolven)
    15:00 gekolfd (en kolven
    19:00 kunstvoeding (kolven)
    23:00 borstvoeding
    nacht borstvoeding

Ik denk dat je met dit schema een heel eind kunt komen. Tijden zijn altijd ongeveer en begin en eindig de dag altijd op het zelfde tijdstip. Op die manier zul je merken dat de andere tijden al snel vrij snel 'standaard' worden. Schiet niet in de stress als het een keertje anders is.. even bijstellen hoort er wel bij

8. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Bij Utrecht
    Ik kolf ook terwijl mijn man de kunstvoeding geeft. Dit zullen ook de tijden zijn waarop ik aan het werk zal zijn. En ik kolf ook als ze gekolfde melk krijgt.

Ik wil graag borstvoeding blijven geven.

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik kan alleen maar zeggen dat mijn ervaring is dat voeden volgens een schema niet werkt; toen ik me volledig overgaf aan haar 'ritme' was zij veel tevredener.
    Verder is borstvoeding ook een kwestie van vraag en aanbod; als je op verzoek voedt, gaat je productie perfect voldoen aan haar vraag. Kolven is vaak minder efficient dan zelf voeden. Hier voed ik alle voedingen zelf en kolf ik 's ochtends even na om een voorraadje aan te kunnen leggen. Als ik dan niet zelf kan voeden, dan kolf ik tijdens die gemiste voeding en dan zeker niet te kort (meestal 30 minuten in totaal, ze drinkt meestal maar iets van 10 a 15 minuten).

Vijf voedingen op die leeftijd is zeker niet onmogelijk, maar ik zou het wel echt aan haar overlaten; hier komt ze nu meestal nog 6 tot 8 keer (en met deze warmte 10x).... Die late voedingen en nachtvoedingen horen er imho een beetje bij; maak het je gemakkelijk en voed lekker in bed, laat je man ook helpen door haar bijvoorbeeld daarna weer in bed te leggen.

10. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Bij Utrecht
    Inmiddels is de situatie veranderd. Ze drinkt niet meer aan de borst. S ochtends krijgt ze de eerste voeding volledig kv. De rest van de dag gekolfde melk, aangevuld met kv tot 150 cc.

Hiermee zijn moeder en kind tevreden :)

Deel Deze Pagina