Hallo, hier een zoontje van 3,5 maanden wat ik helaas geen borstvoeding kan geven maar wat het goed doet op flesvoeding. Ik ben alleen al 3,5 maanden aan het kl*ten met schema/verzoek of wat dan ook. Ik wil hem graag volgen, maar ik ben de hele dag aan het rekenen wat hij nog mag hebben en vandaag kwam hij 1x meer dan mijn berekening en moest hem dus een klein flesje geven om niet over die kl*te liter te komen maar dat vond hij niet genoeg, met als resultaat dat hij niet ging slapen straks veel te vroeg de nacht in gaat (probeer dat rond half 8 te doen) en dus morgenochtend weer veel te vroeg waardoor ik weer met aantallen schepjes aan het vogelen moet omdat hij dan waarschijnlijk ná half 8 pas naar bed komt of weer veel vroeger en dus misschien wel op 8 flesjes uitkomt. Super frustrerend dus. Het liefst geef ik hem elke keer een wat grotere fles waar hij dan een tijdje tevreden mee is maar ivm regelmaat die ik toch ook wel wil bieden kan dit niet omdat hij overdag maar een uurtje per keer slaap en ik met moeite 2,5 uur tussen 2 flessen kan houden. hellepp
Wij hebben ook zo lopen rommelen, achteraf gezien een groeispurtje, soms hebben we wat meer water in de fles gedaan, soms kreeg ze een of twee schepjes meer dan wat ze mocht. Succes want het is allemaal al lastig genoeg
8 flesjes lijkt me wel erg veel voor een kindje van 3,5 maand.. Hoe zwaar weegt hij en hoe groot zijn de flesjes? En wat voor voeding geef je? Als hij zo hongerig is kun je misschien overwegen flesvoeding te geven voor hongerige kindjes (Nutrilon Forte bijv..). Weet je zeker dat het iedere keer honger is en niet iets anders? Onze dochter is ook 3,5 maand en krijgt 4 flesjes van 180/5. Misschien kun je overwegen een schepje rijstebloem in de (laatste) fles te doen?
Hij weegt bijna 7kg of zit daar ondertussen op. Flesjes variëren overdag van 120/4 tot 165 vandaag zelfs 1x 65 en eindig de dag met 180/6. Het zal niet altijd honger zijn maar in het kader van regelmaat (slapen, voeden, spelen, slapen) voedt ik hem elke 2,5 uur omdat hij nou eenmaal 1,5 uur wakker is en maar een uurtje slaapt. Hoe ziet jouw dagschema er uit als ik vragen mag? Zou zo graag overgaan naar 5x180/5. Volgens mij krijgen zelfs borstvoedingsmamas dat voor elkaar...
Rijstebloem is inderdaad een optie, waar kan ik dat halen? Hij is namelijk erg lang en zijn gewicht is zelfs ietsies onder de curve voor zijn lengte dus die extra callorietjes van de rijstebloem zouden misschien niet heel erg zijn..
Waarom dan niet voeden met een "schema"? Om de 2,5 uur een voeding vind ik best veel. Waarom niet om de 3a4 uur, een voeding van 150/5.. En ze hoeven ook niet direct te eten als ze wakker worden..
Hier zoontje van 3maanden. Was ook veel tobben en rekken totdat ik besloot om hem de flesjes in een vast schema aan te bieden. Hij krijgt nu 180/6 om 7-11-15-19-23, de laatste fles is trouwens 210/7 omdat hij johannesbroodpitmeel door zijn voeding krijgt, drinkt hij meestal niet alles leeg, (bodempje laten staan wat dik is) dus kan ik hemsavonds meer aanbieden. Sindsdien slaapt hij de nachten ook langer. Heb zelf niks met zo'n schema van spelen, slapen, drinken, en ook perse in die volgorde. Misschien dat een beetje los laten?! Net wat je zelf fijn vind hoor. Maar merkte dat als ik de flessen op dezelfde tijd gaf, hij ook meer in een ritme kwam wat slapen betreft. Weet nu wanneer ik hem ongeveer op bed kan leggen en hij gaat slapen en wanneer niet.
Elke 2.5 uur een voeding lijkt me ook erg veel.. Mijn zoontje van 6 weken krijgt elke 4 uur een fles en 's nachts soms na 5 of 6 uur. Dus misschien proberen om wat langer tussen de flesjes te laten. Zoals hierboven al gezegd, ze hoeven niet meteen een fles als ze wakker worden en niet elk huiltje is honger. Ik zou beginnen met overdag elke keer dezelfde hoeveelheid te geven en eventueel de laatste fles voor de nacht en de nacht fles wat meer
Rijstebloem = bijvoeding. Bijvoeding voor 4 maanden is een echte afrader, alle onderzoekers zijn het op dit punt met elkaar eens, niet bijvoeden voor de 4 maanden. De darmen moeten echt de tijd krijgen om te rijpen! Weet je zeker dat het echt honger is en niet bijv reflux? Kindjes die kast hebben van reflux geven het signaal af dat ze honger hebben. Drinken verzacht de pijn, maar uiteindelijk verergert de pijn door het vele drinken. Als je zeker weet dat het geen reflux is, probeer dan eens forte voeding. Vervang 1 schepje normale melkpoeder voor 1 schepje forte bij een voeding en kijk wat dat doet. Sommige kunnen het prima doen op 1 schepje forte en sommige hebben meer nodig, dus dat is even testen.
Ik heb ook gehad dat ik met moeite 3 uur er tussen kreeg. Maar kon met speentje en samen op de bank kruipen nog wel een half uurtje rekken waardoor ik niet op 2,5 uur maar op 3 uur uit kwam. Het rekenen herken ik daar ook van. Begon het op een gegeven moment op te schrijven, gaf wat meer rust. Ook ik voedde op verzoek en doe dat nu nog, maar wel geprobeerd minimaal 3 uur er tussen, is met flesvoeding toch wat belangrijker. De ene keer lukte het wel de andere keer niet. Deed soms een schepje minder in de fles. Rond de 3,5 maand zaten we nog op 3 flessen, flessen toen toch wat groter gemaakt (180+6), dit een paar dagen volgehouden om de 3 uur. En toen had was hij eigenlijk al snel,verzadigd en gingen we over op 5 flessen om de 4 uur. Nu met 4,5 maand zitten we al een 1,5 week op 4 flessen. En gaat het heel goed. Hij heeft er echt genoeg aan. 2x 210cc 7 schepjes en weer afgieten naar 210cc en 2x 180cc met 6 schepjes.
Maak of een schema of ga op verzoek voeden, nu doe je het allebei (niet). Ik heb de indruk dat je erg onzeker bent en je de signalen van honger niet goed herkent. Niet alle kindjes geven duidelijk aan dat ze honger hebben. Met 3,5 maand kan je prima op een schema voeden. Dat uurtje slapen per keer herken ik wel, en dat heeft niet zoveel met het voedingsschema te maken. Het is handig om de laatste fles en bedtijd hetzelfde te houden, de rest stuurt zich wel vanaf het moment dat je zoontje wakker is. En een enkele keer over die liter heen is echt geen ramp hoor, je moet het alleen niet langer dan een dag of vijf achter elkaar doen. Kan ook best zijn dat ie even een groeispurtje heeft en daarom wat extra wil. Met rijstebloem heb ik echt slechte ervaring met krampjes enzo, zou ik ook echt niet proberen voor 4 maanden.
Hier was forte voeding de oplossing. Mijn oudste kwam ook steeds als na een uur of 2 voor zijn volgende voeding, en dan was het ook echt honger. Vanaf het moment dat we forte zijn gaan geven was hij een stuk voldaner na een voeding en zat er veel meer tijd tussen de momenten dat hij erom hing vragen.
+1 Ik herken je verhaal heel erg goed, hier namelijk precies hetzelfde. Sinds ik niet meer op verzoek voed, haal ik vrij gemakkelijk de 3 uur, soms zelfs de 4 uur.
Fles voeden op verzoek, is het jezelf onnodig lastig maken en je baby ook. Je komt dan in een soort cirkel terecht, die erg lastig is om uit te komen. baby huilt -> voeding -> baby raakt overvol -> baby huilt etc. Daar heeft jou kind echt geen profijt van. Jij moet hem ritme en regelmaat bieden. Flesvoeding vult namelijk veel meer dan borstvoeding, en borstvoeding verteert veel sneller. Je moet dus opletten dat je niet boven de max. aantal voedingen (cc's) gaat. Bouw een schema in en stop met voeden op verzoek. Er zit namelijk een verschil tussen voeden op verzoek, en je kindje volgen in een ritme. Ik heb ook altijd ontzettend goed naar mijn meiden gekeken, om te zien wat ze nodig hadden. Als ik zag dat ze honger hadden, dan gaf ik ze echt wel voeding hoor. Maar niet ieder kind dat huilt heeft bij voorbaat voeding nodig!
Gewoon op schema gaan voeden: 7 - 11 - 15 - 19 - 23 uur. Dat hielp bij ons enorm, want: duidelijkheid, voorspelbaarheid en regelmaat. Je kunt best iets meer water doen in een flesje, beter nog dan over het max. aantal schepjes heen komen. Of, zoals al werd aangegeven, Forte voeding eens gaan proberen. Rijstebloem zou ik écht niet gaan doen aangezien het bijvoeding is, zoals Averlhach zegt.
Als ie geen honger heeft zou ik hem ook geen flesje aanbieden.. Er zijn weinig baby's die op de leeftijd van 3,5 maand van voeding tot voeding slapen (denk ik) dus als ik jou was zou ik dat een beetje proberen los te laten.. Als ie "te vroeg" wakker wordt en het is nog geen tijd voor een flesje en hij heeft geen honger zou je hem bijv ook in de box kunnen leggen.. je regelmaat wordt dan: voeden, knuffelen, spelen, slapen, wakker worden, box, verschonen, voeden, knuffelen.. etc. Als je dit consequent toepast dan is dat ook een regelmaat Ons schema is als volgt: 08:00 180/6 12:00 180/6 16:00 180/6 20:00/20:30 180/6 met 1 schepje rijstebloem Maar verzoeknummers negeren we niet, dus als ze een x om half 12 hongesignalen vertoond gaan we niet rekken en krijgt ze gewoon iets vroeger de fles.. Wat betreft de rijstebloem: is inderdaad bijvoeding vanaf 4 maanden. Hier gebruiken we he sinds een klein weekje voor onze dochter van 3,5 maand 1 schepje in de laatste fles .. ze krijgt dus geen volledige papfles, maar gewoon een iets vollere fles, ook al is het officieel vanaf 4 maanden. In mijn beleving is het een kwestie van kijken hoe je kindje erop reageert.. dan maakt die 2 weken die je volgens de regeltjes te vroeg mee begint ook niet veel uit.. Maargoed dat is mijn mening, uiteindelijk moet je natuurljk zelf de afweging maken en kijken of je dat wilt.. Het is trouwens te koop in de supermarkt bij de babyvoeding. Ik neem zelf de naturel, smaakjes vind ik onzin.. Succes!
Je geeft zelf aan:het liefst geef ik hem per keer een vollere fles.. Doe dat dan ook! Als dat is wat jij denkt dat werkt.. Dan sta je er achter, jij blij, baby blij. Gewoon in de ochtend mee beginnen. Heeft hij genoeg dan stopt hij met drinken, dat doen baby's gelukkig nog. En zoals eerder gezegd: meer dan een liter moet je idd niet structureel doen, maar als het een enkele keer voorkomt.. Toen ik met m'n baby na een paar weken over moest stappen op de fles was voeden op schema ook echt niet haalbaar, baby dronk echt een stuk meer en vake dan aangegeven, maar ook het cb zei: hij doet het er nu prima op. De keer daarna bij het cb dronk hij ook teveel tav z'n gewicht, maar hij zat keurig op de middellijn qua gewicht en lengte. Ik geef hem dus wel op verzoek, hou ook niet krampachtig vast aan een schema. Zie ik dat hij moe is, dan gaat hij naar bed, als zowel hij als ik willen kroelen dan doen we dat, net als spelen etc. Werkt voor ons het lekkerste. Hij is nu 14 weken oud, krijgt 5x 180+6 tussen half 7 's ochtends en 7 uur 's avonds. Soms slaat hij 1 fles over op een dag, weer een andere dag drinkt hij van een paar flessen wat minder en heel soms drinkt hij een paar keer zoveel minder dat hij nog 1 à 2 flessen extra nodig heeft. Daardoor komt hij in totaal soms wel over die liter uit. Ik heb me daar heel even druk om gemaakt en dacht daarna; ik ga hem eerst maar eens geven waar hij om vraagt en na een paar dagen zien we wel hoe het gaat. Dat was zo'n opluchting, hij ging beter slapen en na een paar dagen bracht hij er zelf een ritme in. Nu drinkt hij de ene keer 's ochtends 3 flessen kort op elkaar, uur of 2 uit elkaar (slaapt daarna dan een uur of 3) en andere keer in de middag, Of er zit ineens heel veel tijd tussen in de ochtend omdat hij besluit na z'n eerste fles heel lang te slapen. Weet je: het zijn gewoon geen machines. Wij hebben ook de ene dag meer trek dan de andere, wij kunnen bij onszelf nog redeneren waar dat door komt, maar bij die baby's zie je vaak niet waar alle energie in gaat zitten. Jij als moeder kan het beste inschatten waar jouw kind behoefte aan heeft. Vertrouw daar op. Doe wat jou een goed gevoel geeft, durf daar op te vertrouwen.. Geen enkele manier is 'de juiste' maar er is vast iets van een combinatie voor jou en je baby die werkt! Succes!
Ik zou een keuze maken. Ofje gaat voeden op schema, of op verzoek. Maralsjeop verzoek doet, laat dan het rekenen los. Onze oudste zoon ben ik ook meer gaan geven toen hij na een fles van180 niet tevreden was. CB in alle staten, maar hij bleef keurig tussen de lijntjes met 6 x 220 ml. En ikhad een tevreden kindje. We hadden toen de melk 'voor hongerige babies'. Die vult nog extra.