zwangerschap tijdens opleiding anestesiemedewerker?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door gate, 26 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gate

gate Bekend lid

12 jun 2014
    726
    508
    93
    Hallo,

Ik wil graag verder leren en nu lijkt de opleiding tot anestesiemedewerker mij heel erg leuk. Deze zou in september beginnen en duurt 3 jaar. De opleiding vindt werkend en lerend plaats, dus via een werkplek in het ziekenhuis volg je de opleiding.
    Ik word dit jaar 31 en als de opleiding af is zou ik dus 34 zijn. Nu is op dit moment de kinderwens nog niet heeeeel erg sterk aanwezig maar dat zal niet lang meer duren denk ik. Nu vraag ik me af of zwanger worden tijdens deze opleiding een optie is? Ook omdat je zwanger niet op de ok mag staan heb ik begrepen? Maar je ligt er ook even uit door de bevalling en je volgt toch een opleiding op kosten van het ziekenhuis. De kans dat ik aangenomen zou worden is natuurlijk al klein, maar ik wil me toch even informeren voordat ik zou gaan solliciteren. Ik hoop dat er anesthesiemedewerkers (of anderen) meelezen en me hierover wat zouden willen informeren.

2. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Nee, dat zou ik absoluut uit je hoofd zetten. Ik ken iemand die deze opleiding heeft gedaan en zwangerschap is totaal geen optie tijdens de opleiding. Dat zullen ze ook echt niet waarderen!
    De opleiding is erg zwaar en je moet hem geloof ik binnen 4 jaar halen.

Dus ik zou zeggen als je denkt dat je de komende drie jaar zwanger wil worden, ga het dan niet doen en anders daarna..

3. gate

gate Bekend lid

12 jun 2014
    726
    508
    93
    Maar is het volgens jou geen optie omdat het zwaar is? Waarderen zullen ze het volgens mij nergens. Ik ben laatst nog afgewezen op een sollicitatie van een normale baan (dus geen leer- werk traject) om een kinderwens dus tja ze zitten nergens daarop te wachten. Is dat dan een reden om het niet te proberen? Of heb je een andere reden dat het volgens jou geen optie is?

4. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Omdat je dan de opleiding waarschijnlijk niet gaat redden binnen 4 jaar.. Als jij verteld over je kinderwens word je sowieso niet aangenomen.
    Ook is het inderdaad zo dat je bij bepaalde operaties niet mag zijn als je zwanger bent (ik werk zelf nl ook in het ziekenhuis) en dat ligt natuurlijk je leerproces gigantisch in de weg..
    Als je nog meer wil weten kan ik het haar wel vragen!

5. gate

gate Bekend lid

12 jun 2014
    726
    508
    93
    He bah wat is dan soms vervelend om een vrouw te zijn!
    Ik zou er sowieso niet zelf over beginnen bij een eventueel gesprek, ook omdat het nu nog niet aan de orde is en wie zegt dat ik uberhaupt snel zwanger zou zijn of misschien wel helemaal niet binnen 3 jaar.
    Maar vind het jammer dat er zulke keuzes dan gemaakt moeten worden... want ik zou heel graag willen solliciteren naar een opleidingsplek, maar dan niet het eventuele zwanger worden willen uitstellen naar mijn 34e. Of andersom, want ik heb nu nog niet perse een kinderwens en zoals ik al zei lukt het misschien dan ook nog niet direct...

6. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Ja dat is het zeker!
    Nee ik snap dat het lastig is voor je.. Ik denk in ieder geval wel dat ze die vraag aan jou gaan stellen in een sollicitatiegesprek. Volgens mij is het al erg lastig om er doorheen te komen. En je weet natuurlijk nooit of het meteen lukt. En het maakt natuurlijk ook nog uit of je in je eerste of in je laatste jaar zwanger raakt.. Maar als jij denkt dat er een grote kans in zit dat je volgend jaar zwanger wil worden zou ik er persoonlijk toch niet aan beginnen.. Succes met het maken van je keuze in ieder geval!

7. Doornroos

Doornroos Actief lid

8 sep 2014
    113
    13
    18
    Ik ben anesthesie medewerker en nee het is geen handig beroep om zwanger te zijn en al helemaal niet tijdens je opleiding. Tijdens je opleiding is het namelijk heel erg belangrijk om ervaring op te doen en als je zwanger bent mag je heel veel ok's niet meer doen. 8 maanden zwanger (vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent) en daarna nog 4 maanden bevallingsverlof betekend dat je moet rekenen op een jaar studievertraging. Het is een dure opleiding en die wordt door je baas betaald dus die gaat er niet blij mee zijn. Ik ken wel mensen die aan het einde van hun opleiding zwanger waren en dat is meestal niet zo'n probleem. Het is wel superleuk werk! Maar ik zou dus of wachten met je kinderwens of wachten met je opleiding.

8. gate

gate Bekend lid

12 jun 2014
    726
    508
    93
    Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik weet nu in ieder geval dat het geen optie is. Het lijkt me dan ook het beste om later te proberen of ik de opleiding in kan, aangezien het beroep ook niet handig is met zwangerschap. Het lijkt me wel heel erg leuk! Dan moet ik toch maar gauw aan een gezinnetje beginnen, dan kan ik daarna weer wat aan mijn carriere gaan doen :).

9. Jenn78

Jenn78 Actief lid

11 okt 2014
    332
    2
    18
    Volgens mij mag een werkgever tijdens een sollicitatiegesprek helemaal niet vragen of je een kinderwens hebt of niet. Dit in verband met de wet op de gelijke behandeling. Je hoeft op deze vraag dus ook niet te antwoorden. Dit alleen even ter info voor volgende sollicitaties.

10. gate

gate Bekend lid

12 jun 2014
    726
    508
    93
    Dank je wel, dit was me al bekend. Ik wilde er alleen niet over liegen, maar heb nog wel even aangegeven bij de afwijzing dat ie dit helemaal niet mocht vragen en dat ik dus ook had kunnen liegen. Maar goed bij zo iemand hoef ik al niet eens te werken dan.

Deel Deze Pagina