Bv, spugen, huilen, tips?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door fenneke80, 7 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Hoi allemaal,

Mijn tweede zoon is nu 10 daagjes oud. Ik geef bv op verzoek en dat ging de eerste week voorbeeldig! Maar sinds een paar dagen gaat het moeizamer, hij spuugt best wel vaak en huilt ook tijdens en na de voedingen. Het spugen is niet zo veel, maar wel meerdere keren per voeding. Soms mondjes teruggeven, maar ook vaak van yoghurt-achtige dikte.
    De voeding begint altijd goed tijdens de eerste borst. Op een gegeven moment laat hij die los en houd ik hem een poosje rechtop. Soms komt er een boertje, meestal een mondje melk. Dan gaat hij vrij snel weer happen dus bied ik borst 2 aan (als ik denk dat 1 leeg is, anders nog even nr 1). Dan drinkt hij eventjes, paar minuutjes, en begint vaak te huilen. Weer rechtop, boertje, spuug, happen, borst aanbieden, huilen, enz.
    Het klinkt alsof hij teveel krijgt, maar als ik hem minder laat drinken gaat hij echt niet slapen en blijft hij smakken en happen.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd, maar niks helpt:
    - 1 borst aanbieden, maar dan krijgt ie duidelijk te weinig
    - houdingen afwisselen, iets meer rechtop tijdens voeden
    - langere pauzes tussen het drinken om voeding te laten zakken
    - pink aanbieden ipv borst (dit werkt even, maar hij lijkt toch echt hongerig te blijven)
    - fopspeen (weet dat het afgeraden wordt, maar soms probeer je gewoon van alles, en hij wil hem eigenlijk nooit)

Na 1 tot soms 3 uur rommelen (voeden, boeren, in bed leggen, enz) gaat hij eindelijk slapen. Dan slaapt hij heel goed en altijd wel een paar uur achter elkaar. Vandaag zijn we van 10 tot na 13 uur bezig geweest, maar nu slaapt hij nog steeds.
    In de kraamweek groeide hij heel goed, op dag 6 was hij over zijn geboortegewicht.

Hebben jullie misschien tips wat ik nog kan proberen om het spugen en vooral het zielige huilen te verminderen? Doe ik iets verkeerd/gek in jullie ogen? Hopelijk helpt een frisse (uitgeslapen) blik op onze situatie!

2. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

16 aug 2009
    1.837
    0
    0
    ik ben ook erg benieuwd naar reacties. Ik herken je situatie namelijk helemaal. Tijdens de kraamweek ging alles goed. En vandaag komt hij bijna om het uur. Ook begint hij sinds vandaag met spugen. Blijft huilen, ook gelijk na een voeding.
    groetjes Suzanne

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als ik het zo lees klinkt het als reflux. Het huilen tijdens/na een voeding komt dan door het maagzuur wat omhoog komt en brand in de slokdarm. Dat dikke spuug is ook een kenmerk van reflux (ruikt meestal ook erg zuur). Ben je al bij de huisarts geweest, wat zegt die ervan? Ik zou zo snel mogelijk een verwijzing naar een kinderarts vragen en hem daar goed laten checken op reflux en evt. medicatie laten voorschrijven. Je kunt alvast beginnen met Nutriton (johannesbroodpitmeel), maar dat werkt vaak niet afdoende en het is altijd goed toch even langs de kinderarts te gaan. Laat je door de huisarts niet afschepen met 'dat is normaal' of 'dat gaat vanzelf over', als je kindje pijn heeft is dat niet normaal en als het reflux is, is het met de juiste medicatie heel goed te behandelen.

4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik vind het ook klinken als reflux. Heel herkenbaar verhaal. HIer ging het tijdens de kraamperiode ook prima (al spuugde hij wel erg veel) maar pas daarna werd het veel heftiger.

Ik zou even naar de HA en bij voorkeur een doorverwijzing voor de KA vragen. Heel veel sterkte. HIer was het probleem met zantac (zuurremmer) al voor het grootste gedeelte opgelost. Hij spuugt nog wel, maar het doe tiig geen pijn meer.

5. fafje

fafje Niet meer actief

sluit me aan bij de dames..

zie dat je bericht van 3 dgn geleden is...heb je het idee dat het vanaf toen tot en met nu erger is geworden???
    want met reflux is dat vaak zo...die slokdarm blijft maar branden en verbranden...wnat telkens dat zuur dat maar op en neer gaat...uiteindelijk issie erg geirriteerd of zelfs ontstoken..

als je huisarts het afwippeld, met "spugen doen alle babies" zou ik toch even doorvragen naar de kinderarts, dat jij het gewoon niet vertrouwd en zeker weet dat hij enorm veel pijn heeft

6. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties!
    We zijn nog niet bij de huisarts geweest, ik dacht eerst het weekend nog even door te komen en vanmiddag komt de wijkverpleegkundige langs.
    Maar het gaat nu eigenlijk beter! Ik heb meer rust genomen met de kleine, elke voeding rustig op de slaapkamer gegeven (zonder oudste die aandacht vraagt), heel goed gelet op rechtop houden en niet te veel van houding wisselen en nu spuugt hij bijna geen dikke spuug meer! Afgelopen nacht sliepen we steeds weer binnen het uur na de start van een voeding, inclusief poepluiers verschonen.

Ik vraag vanmiddag aan de wvk wat zij ervan vindt, dat zal ik nog wel even laten weten.

Deel Deze Pagina