Weet je trouwens waardoor het komt dat je tepels stuk zijn gegaan? Is ze eerder in de week verkeerd aangelegd? En weet je zeker dat ze nu goed wordt aangelegd? Soms ligt een kindje nl. net niet goed aan en niet goed aanleggen betekend dat een kindje niet effectief kan drinken en genezen je tepels niet. Smeer je iets van Purelan of Bepanthen?
Geldt dit ook voor de speen? we gebruiken die soms bij het in slaap vallen of wanneer ik haar even wil wegleggen en ze blijft huilen. ik slik geen vitamine. ben wel bekend met koortsblaren. ik heb 39.1 graden koorts gehad afgelopen zaterdag toen de stuwing kwam (dag 7 kraamzorg) rechtertepel is nu aan het helen. links heb ik een cirkelvormige beschadiging op de tepel en een kloofje aan de zijkant van de tepel. ik smeer er bepanthen op na elke voeding. rechts doet al een stuk minder pijn. links doet nog erg zeer. wanneer ze aanhapt voel ik ook vanuit de binnenkant van mijn borst iets trekken, net alsof je een sliert spaghetti aantrekt als het ware.
de kraamcoach zei dat ze goed aanlag. ik heb het idee dat ze misschien een nog grotere hap kan nemen. ze heeft de mond in elk geval wijd open. wanneer de tepel erin zit, dan is de onderlip naar buiten gekruld en de bovenlip niet naar binnen maar ook niet overduidelijk naar buitengekruld. vaak corrigeer ik de lippen nog wat, maar daarbij wordt het vacuüm niet verbroken. ik heb wel het idee dat ze rechts beter kan aanhappen dan links, maar misschien zit dat tussen mijn oren omdat het rechts minder pijn doet. wanneer de tepel uit haar mond komt, is hij overigens de meeste tijd niet rond, eerder ovaal. komt dit omdat ze niet goed heeft aangehapt, of omdat tijdens de voeding ze de tepel wat laat wegglippen of omdat ze loopt te sabbelen?
Dat geldt idd ook voor de speen. Zorg dat je in elk geval zeker weet dat ze genoeg heeft gedronken en niet meer wil drinken. En als ze zich na een uur weer meldt, wel de borst aanbieden en niet de speen of pink om te rekken. Misschien is het een idee om wel even een tijdje vitamines te slikken. Kan in elk geval geen kwaad en weinig rust doet vaak geen goed voor je weerstand. Ik zou t even aankijken qua tepels maar het moet wel beter worden. Anders misschien toch even een lk laten meekijken. Purelan werkt soms wat beter dan Bepanthen. Verder zou ik er eerst wat melk op smeren en goed aan de lucht laten drogen na elke voeding. probeer ook regelmatig even je borsten bloot te laten. Kloven komen waarschijnlijk door verkeerd aanleggen. Zorg dat ze er goed voor licht, met haar neusje t.h.v. de tepel en met een grote hap hapt. Niet alleen tepel maar ook een stuk tepelhof.
Het kan zijn dat ze een voorkeur heeft voor een borst, hebben veel kindjes, en dat het aanleggen daar ook makkelijker aan gaat. Als je twijfelt, zou ik haar afkoppelen en weer opnieuw aanleggen. Bovenlipje naar binnen herken ik, die moest ik bij mijn dochter ook vaak even corrigeren met m'n vinger. Voelt dan alsof je tepel wordt afgeknepen. Is je tepel horizontaal wat ovaal na het drinken? Dat is wel normaal, ze duwt 'm nl. met haar tong omhoog tegen haar gehemelte aan om te drinken. De tepel is niet wit na het drinken maar gewoon roze? Leg je altijd in dezelfde houding aan? Misschien is de rugbyhouding een idee? Dan pakt ze je tepel van een andere kant en heb je er zelf ook goed zicht op.
He red, Het spijt mij te moeten zeggen dat ik aan het afbouwen ben met de bv om over te gaan op kv. Ik vind het jammer om deze beslissing te moeten nemen. Afgelopen nacht heb ik 2 uur geslapen en ik trek het lichamelijk niet meer. ik huil al 3 dagen en heb al 3 dagen non stop hoofdpijn. Het doet mij zo'n pijn dat ik mijn gezin en vooral mijn Tim in de steek laat omdat ik echt letterlijk dag en nacht alleen maar bezig kan zijn met Sanne omdat daarna mijn energie op is. Mijn lijf laat mij gewoon in de steek. En ik heb het er niet voor over om ten koste van mezelf bv te geven tot ik er dood bij neerval. Ik weet dat kv ook zijn moeilijke kanten heeft, maar het geeft mij rust te weten dat Sanne voor de voeding nu niet meer alleen afhankelijk is van mijn melktank. Ik was in de zwangerschap zo gemotiveerd om bv te geven en daar is nu niets meer van over. Na een heel emotioneel gesprek met mijn partner hebben we beslist om af te bouwen zodat ik weer energie kan opdoen om mee te helpen ervoor te zorgen dat ons gezin weer in balans is. Ik wil je erg bedanken voor het meedenken en je berichten.
lieselot wat vervelend dat het niet is gelukt, ik zag je tijden en ik schrok ook wel dat is inderdaad erg vaak. ik hoop dat je met de afbouw je weg kan vinden en de goede kv kan vinden voor sanne. veel succes
Hee wat rot joh! Maar als dit voor jou beter is, vooral doen! Mocht je het zien zitten, misschien kun je het nog wat combineren. Krijgt je kindje toch nog jou melk (+ alle voordelen) en is voor jou de druk weg. Afbouwmelk zit vol antistoffen, als je dat nog even kunt meegeven, is dat goed voor je kleine en geeft jou misschien ook een goed gevoel. Hopelijk knap je zelf snel wat op en kun je lekker van je kids genieten!
bedankt. vandaag heb ik om en om bv en kv gegeven. je kon er zo je vinger opleggen welke voeding ze wat heeft gekregen. Na de bv. was/is ze echt onrustig en na de kv sliep ze. Dat betekent dat we rustig samen hebben kunnen eten, en ik mooi de tijd heb kunnen nemen voor Tim