Kat met suikerziekte

Discussie in 'De lounge' gestart door Anitaaaxxx, 29 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    Op 23 dec heeft de DA suikerziekte bij onze kat gconstateerd. Haar waardes waren echt bizar hoog namelijk 20.2 waar het normaal 4.5 moet zijn.

Nu prikken we iedere dag 2 maal daags stipt m 7.00 uur en 19.00 uur, krijgt ze diabetic voeding van royal canin en ga ik iedere week naar de DA om suikerwaarde te laten prikken.

Er is geen touw aan vast te knopen de waardes schommelen zo erg. Van 2.7 naar 11 naar 4,6 en nu weer belachelijk hoog naar 16,7. De DA snapt het ook niet en ik vindt het heel zwaa worden. Ik heb de keuze gemaakt om haar te helpen en wil daar alles aan doen maar nu verbetert ze niet maar verslechtert alleen maar. Ik wil niet dat ze pijn heeft en naar mijn idee heeft ze dat nu wel. Ik moet een beslissing maken ga je door met een behandeling die niet aanslaat of moet je dit beeindigen zodat ze geen pijn meer heeft. Wordt helemaal gek van die keuze en weet het echt iet meer.

Weet niet goed wat ik hier mee wil maar wilde het even van me afschrijven.

2. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Onze kat heeft ook suikerziekte.

Schrijf je anders in op het forum van suikerkatten.nl
    Hele gedreven mensen die er erg veel van af weten.

O, ja en dat de waardes zo enorm schommelen, is echt niet gek. Juist in het begin is dat zo. Onze kat had dat ook, maar is er zelfs weer even van af geweest. Helaas begint hij nu weer en zitten we dus weer in dezelfde fase als dat jullie zitten. Onze kat zag er ook enorm slechterik. Kom haast niet meer lopen.

We hebben hem toen ook tabletjes gegeven, speciaal voor neuropathie ( verzwakte zenuwen). Ik dacht ook dat onze kat pijn had, maar dat bleek dus niet zo te zijn.

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Meet je zelf geen suikerwater trouwens? De dierenarts zag daar bij ons ook geen heil i, maar uiteindelijk doen we alles zelf. In eerste instantie was ook zo stipt en in paniek, maar dat hoeft echt niet.

4. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Ik heb 3 jaar geleden mijn kat helaas moeten laten inslapen vanwege zijn suiker.:(
    Ik wist maar 2 weken dat hij suiker had maar hij verslechterde zo in die 2 weken en we kregen ondanks het spuiten die waarden niet naar beneden (zat ook rond de 16) en op het gegeven moment kon hij niet meer op zijn pootjes staan, viels steeds om met lopen.
    Toen hadden ze hem wederom opgenomen, het leek goed te gaan maar na de 2e dag zakte zijn temperatuur onder de 36C en was zijn lichaam het echt aan het opgeven.
    Sammy is slechts 13 jaar geworden.

5. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Onze kat heeft ook suikerziekte (sinds 2,5 jaar) en in het begin is het inderdaad lastig om de juiste dosis insuline te bepalen. Maar geef de moed niet op hoor. Het heeft hier ook een tijdje geduurd voordat ze goed ingesteld was en als je nu ziet hoe ze het erop doet en geniet van haar leventje... dan is het me het allemaal waard. Ze is bijna 13 jaar.

Wat het lastig maakt is dat als je het bloedsuiker bij de dierenarts laat opmeten, ze vaak wat gestresst zijn. Door de adrenaline schiet de suiker omhoog. Daardoor krijg je dus onbetrouwbare waardes.
    Ik meet sinds kort zelf haar bloedsuiker. Dat doe ik gewoon thuis met een insulinemeter. Klein prikje in haar oortje en binnen 5 seconden weet ik hoe het ervoor staat.

Ik heb me ook aangemeld op het forum van Suikerkatten. Onze kat heeft namelijk een keer een hypo gehad en ze hebben me op dat forum toen goed advies gegeven. Door dat forum ben ik ook op het idee gebracht om zelf haar bloedsuiker te gaan meten.

Succes met je kat en als je vragen hebt, hoor ik het wel!

6. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Ik ben zelf dierenarts (en dan ook nog met speciale interesse in suikerziekte! :)) en de beste tip is al gegeven: ga thuis meten! Het is goedkoop, absoluut niet ingewikkeld en alleen op die manier krijg je betrouwbare metingen.'
    Bloedsuiker reageert heel snel en sterk op stress. Moet jij je maar eens afvragen wat het in het hokje stoppen, met auto of ov naar de dierenarts gaan, wachten in een wachtruimte waar op dat moment dieren zitten en waar nog de geur van stress van eerder patienten hangt, etc. met jouw kat doet! Is helemaal niet gek dat die waarden hoog blijven en moeilijk te interpreteren zijn.

Onder goede begeleiding is het ZELDEN nodig een kat nodig in te laten slapen omdat hij/zij niet goed in te stellen is. Als jij gemotiveerd bent om 2x daags te blijven spuiten en thuis te gaan meten ben ik ervan overtuigd dat je kat nog een prachtige tijd tegemoet gaat met een goede kwaliteit van leven!

Heel veel succes.

7. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Was er dan nog hoop geweest voor mijn Sammy met zijn lichaamstemperatuur wat zo aan het zakken was?:)
    Misschien heel lastig te zeggen hoor omdat je de case niet kent.;)

8. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Daar kan ik zo echt niets van zeggen! Als een kat al langer (ongemerkt) suiker heeft en in een zogenaamde ketoacidose terecht komt is het dier niet altijd meer te redden. Maar als een kat nu op zich klinisch stabiel is, alleen nog niet goed ingesteld, dan is de prognose in principe helemaal niet slecht! (Mits je dus als eigenaar gemotiveerd bent en in de gelegenheid bent het dier de zorg te geven die het nodig heeft).

9. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    dank jullie voor jullie reacties! Ik zat er zelf ook aan te denken om thuis te prikken want ze heeft echt stress naar de DA toe. Ook enorm veel stressroos krijgt ze dan. Ze is overigens nog maar 4 jaar oud.
    Kan ik de spullen gewoon online bestellen voor thuis te prikken? En wie bepaalt dan wat je moet doen naar aanleiding van de uitslag van de waardes... hoeveel ga je dan geven... meer of minder? Of je moet daar de DA voor bellen?

10. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Hij reageerde nog wel op mijn stem maar hij hing echt tegen coma aan. Was er zelfs speciaal voor terug gekomen van vakantie omdat mijn buuf hem niet te pakken kreeg om te spuiten. Ik had ook heel sterk het gevoel dat ik hem het beste kon laten gaan. Het was ook zo gebeurt. De da had het spuitje nog niet in het infuus zitten en hij blies zijn laatste adem al uit. Kan er nog verdrietig van worden. Wat zijn sommige dieren toch hard voor zichzelf dat ze niks laten merken.

@TS ik hoop dat je je poezenbeest nog lang bij je mag houden en je het hele suiker gebeuren goed op de rit krijgt.

11. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    Ik heb net even gegoogled en krijg nu een gratis startpakket om bloedsuiker te meten. Heel fijn! Ik hoop zo dat het goedkomt!

12. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Ik hoop het ook voor je.:)
    Je kat is ook een lid van het gezin waar je mega veel van houdt.;)

13. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Anita, op het suikerkatten forum coachen ze je deze periode door. Zij kunnen dan ook zeggen wat je het beste kunt geven etc.

14. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Anita, als ik zo lees dat jouw kat zo gestresst is bij een dierenartsbezoek, dan heb je een hele goede keuze gemaakt door zo'n meter te bestellen. Dit is de link naar het forum: Suikerkatten Forum :: Diabetes bij Katten • Forumindex. Ik vond het echt super hoe ze me daar toen ondersteund hebben met mijn vragen toen onze kat een hypo had. Ik zit er nu eigenlijk nooit meer op, maar weet dat als ik hulp nodig heb, ik altijd daar even in kan loggen. Heel handig.

Heel veel succes met je kat!

15. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    dank jullie wel! Heel fijn om jullie ervaring/tips te lezen. Ik heb al kijkje genomen op het forum en ga me zeker aanmelden vandaag. Moet straks eerst met de kleine naar CB voor prikjes blegh!

Deel Deze Pagina