wazo en zw

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door cindy100, 1 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cindy100

cindy100 Actief lid

16 okt 2010
    169
    0
    0
    #1 cindy100, 1 okt 2011
    Laatst bewerkt: 1 okt 2011
    hallo,

ik heb een vraag mbt de wazo uitkering. Tijdens de periode dat ik nog werkte viel ik in de zw. Ik werd zwanger en heb toen wazo uitkering aangevraagd. Ik had begrepen dat dit moest, achteraf begrepen dat dit niet het geval was. En omdat mijn ziekte nog doorging moest ik nadat de wazo was beeindigd me opnieuw ziek melden. dit loopt nu dan ook. Alleen is mijn vraag; is het mogelijk om dit met terugwerkende kracht te veranderen, zodat mijn zw zonder onderbreking nog doorloopt.
    hopelijk is mijn verhaal duidelijk. alvast bedankt voor de reactie.
    cindy

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Cindy,

Als je bent ziek gemeld en een Ziektewet-uitkering ontvangt, gelden je ziektedagen vanaf 6 weken voor je uitgerekende datum als verlof dagen.
    Het maakt hierbij niet uit of je ziekte te maken heeft met de zwangerschap of een andere oorzaak heeft.

Het verlof duurt minimaal 16 weken. Vanaf je bevallingsdatum heb je nog recht op minimaal 10 weken verlof.
    Het gevolg hiervan is dat je dus eigenlijk 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum “verplicht” met verlof gaat. Ziek melden is pas weer mogelijk op de eerste dag na de verlof periode.
    Als je met terugwerkende kracht wilt afzien van je recht op WAZO, heeft dit niet tot gevolg dat je Ziektewet-uitkering zonder onderbreking blijft doorlopen.

Als je na je verlof nog steeds ziek bent door dezelfde oorzaak als ervoor tellen we de ziekteperiode bij elkaar op. Samen vormt dit dan de wachttijd voor de WIA.

Ben je na afloop van je verlof wel ziek maar door een andere oorzaak dan voor je verlof? Dan begint na het verlof een nieuwe wachttijd van 104 weken.

Actuele informatie over ziek rond zwangerschap of bevalling vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina