Ik zit in tweestrijd..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door DramaisforNerds, 29 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Zal even kort mijn verhaal proberen te doen.
    Werk nu bijna 2 jaar voor deze werkgever en heb een vast contract. Ben een aantal keren ziek geweest in de tussentijd, waarvan 1 x langdurig door hersenvliesontsteking. Ben toen ongeveer 3 weken thuis geweest en erna wat uurtjes gaan werken tot weer volledig in ongeveer 5 maanden. Allemaal in overleg met ziekenhuis en arbo.
    Ik werk trouwens 24 uur..

    Nu heb ik maandje geleden ongeveer een auto ongeluk gehad en ben ik van achteren aangereden. Ik heb daardoor last van mijn nek en rug en hoofdpijn wat komt en gaat.
    Ik ben toen een dagje thuisgebleven van de schrik en erna gaan werken. Dat ging niet al te best dus halve dagen gaan werken.
    Inmiddels al opgebouwd naar 6 uur per dag, dus 18 uur per week. Ook bij arbo geweest en die gaf aan dat het zo voorlopig voldoende was.
    Ik moet nu van werkgever zo snel mogelijk op gaan bouwen naar weer 100%.
    Dit trek ik echt nog totaal niet..
    Ik werkte nu van 08.30 tot 14.30 uur zonder pauzes. Ik heb een uur reistijd zonder files en dat is ook al belastend volgens de Arbo. Maar werkgever wil niet tegemoet komen door bijv thuiswerken of iets.. Nu moet ik per 1 Nov gaan werken van 10.30 uur tot 17.00 uur.. Ik snap niet zo goed waarom.. Ik kom zo juist elke werkdag in de file op de terugweg.

    Ik ben zwanger.. Daar werd ook niet echt positief op gereageerd. Het is allemaal een belasting voor het bedrijf en lastig etc..
    Enigzins snap ik dat.. Andere kant denk ik.. Hallo we leven in 2018.. Vrouwen werken en krijgen kinderen.. En thuiswerken word tegenwoordig ook veel gedaan.

    Ik ben altijd loyaal gebleven en vind het erg dat ik niet volledig inzetbaar ben. Maar ik heb nu een extra persoon waar ik aan moet denken en dus niet over mijn grenzen moet gaan.

    Mijn werkgever blijft onredelijk, in elk gesprek. Ook met de bedrijfsleider erbij die aan mijn kant staat blijft hij negatief praten en totaal onflexibel.
    Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen.. Want heb nu al zoveel stress van alleen al de gedachte om op te bouwen en de werktijden te verschuiven .. Pff..
    Heb morgen afspraak bij de fysio voor mijn bekken want heb daar al last van. En pas over 2 weken weer afspraak bij de arbo.
     
  2. Faithful

    Faithful Niet meer actief

    Wat een * situatie zeg.
    Mijn advies zou zijn je te houden aan wat de arboarts zegt en dit naar je werkgever terug te koppelen. En als goodwill zeggen dat je de wensen van je werkgever meeneemt tijdens je gesprek met de arboarts over 2 weken.
    Als je nu meer gaat werken en dat lukt idd niet dan is iedereen verder van huis.

    Je gezondheid gaat voor, hoe vervelend je werkgever het ook mag vinden voor hemzelf. De arboarts geeft niet voor niets aan "dat het zo voorlopig voldoende was."
    Veel sterkte!

    Edit: weet niet precies hoe het zit, maar als zwangere heb je recht op bepaalde extra pauzes als ik me niet vergis.
     
  3. mar77

    mar77 Bekend lid

    10 okt 2010
    534
    129
    43
    Je schrijft dat je een auto-ongeluk hebt gehad en van achteren bent aangereden. Als de aansprakelijkheid bij de tegenpartij ligt, dan heb jij recht op hulp als je door het ongeval beperkt bent. Je wetgever kan proberen jouw personeelskosten voor vervanging van jou te kunnen verhalen op de tegenpartij. Misschien dat dat jou een beter gevoel geeft.

    Je moet nu om jezelf en de kleine denken. Anders kan het allemaal nog veel langer duren.
     
  4. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Helaas is degene doorgereden. Dus hebben geen tegenpartij om de kosten op te verhalen.
     
  5. Unicorn85

    Unicorn85 Niet meer actief

    Jeetje, heftig allemaal! Ik werk zelf op personeelszaken en doe verzuimbegeleiding. Met het advies van de bedrijfsarts sta je zeer sterk. Geef aan dat je het advies van de bedrijfsarts op blijft volgen en dat je desnoods bereid bent verdere onderzoeken te laten doen (bijv. belastbaarheidsonderzoek). Blijf vooral meewerken, maar geef duidelijk je grenzen aan. Als de opbouw volgens het advies van de bedrijfsarts de grens is bij jou, dan moet je dat aanhouden. Geef anders bij je leidinggevende aan dat er anders een risico bestaat dat je weer volledig uit gaat vallen en dat je dat niet wilt. Dat je juist graag wilt werken aan je herstel.

    Daarnaast is een werkgever verplicht er alles aan te doen een veilige omgeving voor jouw baby te creëren. Dus als dat aangepast werk betekent, of aangepaste tijden, dan hebben ze daar vrij weinig over te zeggen.

    Je hebt het geluk dat je een onbepaalde tijd contract hebt. Dat maakt jou veel sterker. Zolang je tenminste er alles aan doet om je herstel te bevorderen.

    Succes!!
     
  6. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Veel succes inderdaad, blijf vooral meewerken maar houd je bij het advies van de arbo-arts.

    Ik ben verder meer van de mening dat een werkgever niet zo moet zeuren, mensen zijn mensen en geen robots.
     
  7. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Werk nu halve dagen en ben echt aan het aftellen tot ik naar de bedrijfsarts mag volgende week maandag.
    Ben heel benieuwd wat hij beslist aan de hand van mijn klachten zoals bekkeninstabiliteit.
    Het is jammer dat de verstandhouding nu zo scheef is gegaan tussen mij en werkgever. Want voorheen was het echt geen vervelende man.

    Heb binnenkort bedrijfsuitje. Mag nu waarschijnlijk niet eens mee van werkgever.
     
  8. K00

    K00 Niet meer actief

    Als je baas het advies van de BA niet serieus neemt zou ik een deskundigheidsoordeel bij het UWV aanvragen.

    Succes en beterschap
     
  9. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ja een uur extra hoorde ik laatst van collega
     
  10. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Vanaf welk trimester? Ik heb namelijk bekkenklachten dus dit zou heel welkom zijn.

    Weet je anders waar evt meer info hierover te vinden is?
     
  11. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Bij rijksoverheid zie bijlage
     

Deel Deze Pagina