hallo, heb een probleem met één van mijn katten. ten eerste ik draag alle dieren een warm hart toe, maar als het om mijn eigen poes gaat dan kan ik wel janken... heb een poes en een kater uit het asiel gehaald (nu zo'n 7 jaar geleden) en nooit problemen gehad qua zindelijkheid, want dat waren ze al toen ik ze kreeg. en nu sinds 2 en een half jaar geleden is mijn poes op de deurmat (voordeur) gaan plassen, terwijl ze ook gewoon gebruik maakt van de kattenbak, en ook haar behoeftes buiten in de tuin doet. heb haar bij de dierenarts binnenstebuiten laten trekken, maar niets medisch gevonden. wij hebben zelf het idee dat zij daar plast om andere redenen, althans 1 reden kan ik bedenken en dat is de geboorte van mijn zoon precies 2 en een half jaar geleden. ze is dus een gedragsplasser geworden... ik ben het nu gewoon echt zat, heb alles geprobeerd en ben nu op zo'n punt om haar weg te brengen terug naar het asiel (met pijn in mijn hart) alleen nu komt mijn volgende probleem als ze in het asiel terecht komt dan kan zij denk ik onmogelijk geplaatst worden bij mensen. nu bestaat er een stichting genaamd zwerfkat. deze vangen dus katten op die op straat zwerven en observeren of deze katten geplaatst kunnen worden in het asiel om te herplaatsen bij mensen. zo mijn verhaal is dus erg lang geworden, dus nu mijn oproep: KAN IEMAND MIJ HELPEN!!! zodat ik mijn poes niet hoeft weg te doen....
Sorry, weet het niet, hier na totaal einde raad de katten ook naar andere mensen gedaan. Ook vanalles geprobeerd, heb nog nooit gehoord dat er echt iets afdoende was. Sorry helpt ook niet maar wil je ook geen valse hoop geven. Denk dus niet dat je 'de' tip krijgt.
Ligt diezelfde deurmat er nog steeds of heb je die inmiddels al weg gegooid? Want als die geur er nog steeds in zit zal je kat er telkens weer op gaan plassen. Dan is de kortste klap om dat ding weg te knikkeren en een nieuwe aanschaffen of tijdelijk even geen.
ik had een schoonloopmat (een hélé dure) maar die had ik al heel snel weggegooit. nu heb ik op het beton plastic liggen met daarbovenop een rubbere deurmat, dus daar kunnen de geuren niet echt intrekken (thank god) maar je ruikt nog steeds kattenpis! heb het net allemaal weer schoongemaakt met vloeibaar wasmiddel (neutraliseerd de geur) (ruim een half uur bezig geweest) en had een tip van mijn moeders dat ik er pure amoniac op moest sprayen. dus ben benieuwd.
wij hadden dat ook met een kat echt jaloers is dat dus en wij hebben die kat weg gedaan en waar ze nu is doet ze het niet meer.
NEEEE juist GEEN amoniac! dan gaan ze juist piesen! 2 dingen, 1. als er ook maar een vleugje geur van pis hangt, gaat hij/zij er opnieuw pissen. 2, als een kat buiten netjes op de bak, ook op je mat plast, is ze/hij waarschijnlijk gewoon bang voor je kind..... houd eens in de gaten waneer ze het doet, alleen als je zoontje beneden is of ook als deze er niet is?? Ik heb om die reden vorige week mn nieuwe katje, op aanraden van het asiel, teruggebracht..... een onhygienische kat met kleine kinderen is gewoon niet te doen. Wrs is je kindje gewoon te druk en kan hij of zij wel aarden in een rustig gezin, ZONDER kinderen.... Denk hier eens rustig over na....
helaas ook gehad met mijn kat. Alles geprobeerd maar niets werkte. Volgens de dierenarts was het beestje gezond. 2e kattenbak erbij, feromonenstekker, ander voer. Niets hielp. Hij zit nu op een boerderij met 5 andere katten en daar gaat het goed.
azijn neutraliseert de geurtjes ook. maar ik denk dat je beter voorlopig beter de mat helemaal weg kan halen. de geur van kattenpies blijft hoe goed je ook schoonmaakt er altijd in, dus de kat blijft het ruiken en associëren met een plasplek. je kan eens proberen een nieuwe te halen en er feliway spray op spuiten. de katten vinden dit een rustgevende geur en gaan er bij ons dan juist op liggen en vooral niet op plassen. er zijn ook verstuivers van feliway wat je kat kan kalmeren. kan zijn dat je kat stress heeft van je zoontje alleen al door zijn aanwezigheid. sommige katten kunnen er nou eenmaal niet tegen.
Wat heb je allemaal gedaan verder?! Hier ook gehad en er is niet zomaar één oplossing te bedenken maar kan er wel een aatal voor je noemen, goed om te horen dat je iets wil proberen! * Vloeibaar wasmiddel is niet voldoende. Dat breekt de geur niet af. Wat je moet hebben is biotex groen, die je ook voor de handwas kan gebruiken. * Puur amoniak zou ik niet doen. Aangezien amoniak in plas zit denk ik dat een kat daar juist alleen maar overheen wil plassen.. * Hoeveel kattenbakken heb je? Als je twee katten hebt en één bak, zou daar zeker het probleem kunnen liggen. (dat was het hier, van de ene op de andere dag gingen ze er niet meer samen op). * Als je kat gestrest is zou het kunnen helpen om een feliway verdamper te kopen. Dat lijkt op een luchtverfrisser voor in het stopcontact. Heb er zelf geen ervaring mee maar wel heel goede verhalen over gehoord. * Om te voorkomen dat de kat nog op de mat plast kan je zijn etensbakjes er neerzetten, een kat plast nooit waar hij eet. * Als laatst zou je nog kunnen proberen om de mat een tijd te bedekken met aluminiumfolie. Daar hebben katten namelijk een hekel aan. Ik hoop dat je hier wat mee kan! Ik weet zelf hoe ontzettend frustererend het is als je kan maar blijft plassen. Omdat je zelf al zegt dat het niks medisch is is het belangrijk om het plaspatroon te doorbreken om het plassen te stoppen. Sterkte ermee!
Helaas geen tips voor je, weet wel hoe vervelend het is! Wij hadden ook een kat in huis die begon met plassen op vaste plaatsen, niets hielp en hij was gezond. Ander voer geprobeerd etc maar helaas.. Inmiddels is hij helaas overleden maar ben wel "blij" dat het nu al is gebeurd als dat hij ook nog de stress van een ukkie erbij had gekregen! Heel veel succes
Wij hebben eenzelfde soort probleem gehad, die van ons sproeide alleen overal tegenaan. Is begonnen toen we in hond in huis hadden gehaald. Hond was uiteindelijk wel weg maar sproeien is nooit gestopt. We hebben ook echt alles geprobeerd, tot aan een katten therapeut toe. Niets heeft geholpen. Uiteindelijk toen ik met zwangerschapsverlof ging hebben we de kat toch naar het asiel gebracht, het kon gewoon echt niet meer. Hij sproeide al tegen de box aan (nog zonder kleed gelukkig) en zou ook tegen alle andere spullen zijn gaan sproeien. En de gezondheid van m'n kindje gaat dan toch echt voor. Ik heb 2 dagen alleen maar kunnen huilen, zo erg vond ik het. Hij was binnen 2 weken herplaatst en nu gaat het wel goed.
mmmm ik haalde de neus er door zeker toen ze nog klein waren! nu doen ze het niet meer en zodra ze het wel weer doen neus erdoor
Dit heeft echt totaal geen zin!!!!! NIET DOEN! Katten doen dit niet om je te pesten, echt niet. Ook al weten wij niet altijd wat, er zit altijd iets achter. Probeer daar aan te blijven denken. Mocht je het echt niet meer weten herplaats je kat dan, want dit soort praktijken moet je niet aan meewerken!
Hier helaas ook, maar dan tegen bank/stoel en OP de aanrecht. (ook weleens tegen box, mijn tas..) we hebben zelfs kattenfluisteraar gehad. feliway verdamper hielp iets, nu speciaal schoonmaak spul van Ecodor en 2 kssstkat (spuitbussen die reageren als kat op aanrecht springt). helaas vergeet soms wel eens die kssstkat aan te zetten. en hopsa, weer katteplas op de aanrecht. Ene keer gaat het weken goed en dan 3 op n dag. (maakt trouwens niet uit hoe schoon de kattenbak is) Ook op aanraden van kattenfluisteraar voorraam tot net boven ooghoogte kat afgeplakt met plak plastic, zo word hij niet onnodig uitgedaagd. Ook kattekrabpaal bij desbetreffende plek helpt wel goed. Kan de kat daar zijn geur op achterlaten via krabben. Ook verscheidene keren op punt gestaan hem weg te doen, maar kan het niet over mijn hart krijgen. Is ook niet een punt van verkeerde plek plassen, maar terotorium afbakenen, dat kan hele plas zijn, maar ook n paar zeeeeer sterk ruiken de druppels. Nu gaat het weer tijdje goed, zie hem net buiten tegen bbq sproeien... beter daar dan binnen in huis. (bbq gooien we wel weg als we nieuwe kopen ) veel succes
Ik heb dit probleem ook gehad. 1 van mijn 3 katen deed het sinds mijn dochtertje geboren is. Ik heb ook van alles gedaan maar niets hielp. Nu was het zelfs zo dat ze mijn dochtertje een keer gekrabt heeft toen ze haar wilde aaien. ik was niet in de buurt maar heb de kat een flinke uitbrander gegeven. Niet lang daarna is ze niet meer naar huis gekomen en heeft het probleem zich op die manier opgelost.
bij ons helpt dettol heeeeel goed haalt bij ons alle pies luchtjes weg en daarna doen ze het ook niet meer op die plek wij hebben 4 binnen poezen en 2 zijn er krols en moeten nog geholpen worden van hitsigheid sproeien ze word er gek van volgende week snel laten helpen dan is t over want onze eerste deed t ook voordat ze geholpen werd en nu ook nooit meer
Hier hetzelfde probleem gehad helaas. Onze kat begon te plassen toen ik zwanger was (ik wist het toen zelf nog niet eens!) Eerst de mat. We hebben echt alles geprobeerd! Nieuwe mat, gedragstherapeut, hormoonspray, echt alles! Niets hielp. En toen begon hij op de trap en onder de bank... Toen onze dochter 1 jaar was, dus ongeveer 1 jaar en 9 maanden later hebben we de knoop doorgehakt. Ik zag er gewoon tegenop om naar huis te gaan, omdat ik dan weer in de zeiklucht zou zitten. Kat is naar andere mensen gegaan en heeft het daar nooit meer gedaan! Ik weet dus niet hoe je het op kunt lossen, maar het is vaak een teken dat het beestje niet lekker (meer) in zijn vel zit bij jullie thuis..
Mijn kat mist aandacht en mijn zoontje. M'n ex en ik zijn uit elkaar, en hij woonde in ons huis, met onze 2 katten. Maar hij werkt veel en de katten waren veel alleen. Nu woon ik weer in ons huis, met Finn. En nu doet ze het niet meer. Ik denk dat ze én mn zoontje miste en de aandacht. dat was bij ons de reden.
De plekken waar ze geplast heeft na het schoonmaken inspuiten met "HG alle nare geurtjes weg", dat neutraliseert de stoffen die in de plas zitten waardoor de poes het ook niet meer kan ruiken (en die ruiken vele malen beter dan wij, dus als jij denkt dat de lucht weg is kan de kat het nog best ruiken). Verder zou je inderdaad een Feliway-verdamper kunnen proberen (verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak of de dierenarts) of een kattengedragsdeskundige inschakelen... Is ze trouwens "geholpen"?
doe (deed) ik ook.. en niet omdat ik boos was, dus niet hardhandig, maar even laten ruiken en in de katten bak zette of naar buiten doen..en er even bij zeggen "mag niet plassen alleen op de bak of buiten " geen van de 5 doet het meer. heeft dus wel geholpen