Wie werkt er in het onderwijs en moet ook uren schrijven? dus dat je in een systeem moet opschrijven hoeveel uur je bezig bent geweest met lesgeven, voorbereiding enz.. ik vind het best lastig om dat allemaal bij te houden.
Wat raar dat je dat zelf moet doen. Binnen onze stichting is dat vastgelegd, stom want het is totaal niet realistisch. Voor lesgebonden taken, dus voorbereiden, nakihken enz rekenen ze 1,5 u voor een hele dag! Ik wilde dat ik mocht schrijven, dan kwam ik er beter vanaf. Of werk je in het voortgezet onderwijs?! Kan me voorstellen dat dat anders is....
oh sorry, ja voortgezet onderwijs... ik vind het op zicht ook niet verkeerd hoor, maar wel wennen.. als je te veel draait dan kijken ze waar dat door komt, wat je er eventueel zelf aan kunt doen en hoe ze je taken kunnen verlichten..
Bij ons is het ook vastgelegd in de school, dat mogen wij niet zelf. Als dat wel zo was kon je zien dat iedereen ver over die uren heen kwam. Ik zou blij zijn als ik het zelf mag invullen. Hier staan overal uren voor of je nu uitkomt of niet. Het programma heet cupella. Hoe heet dat van jou?
Wij hebben het een tijdje moeten doen, wat een onzin! Ik schreef elke dag 10 minuten "takenformulier invullen" in op mijn lijst. Want toen moesten we echt alles schrijven, van voorbereiding tot lestijd tot 'collegiale consultatie', nakijken, vergaderingen, elke werkgroep. Later hebben we een tijdje alleen de werkgroepen bij gehouden. Dat viel nog wel mee, want daardoor hebben we nu een vrij realistische urenbesteding van de verschillende taken op school. Maar ze hebben het bij ons pas weer veranderd. En raad eens... met de ouder urenstaat ging bijna iedereen over zijn uren heen. Nu blijft bijna iedereen er ineens onder! Terwijl wij echt geen 8.15 tot 16.30 mentaliteit op school hebben! Nee, ik kan er niks mee met dat soort staatjes. Ik weet zelf hoeveel tijd ik besteed aan school. En van mijn collega's weet ik ook wie er meer hooi op de vork heeft en wie wat minder. (Niemand doet trouwens te weinig bij ons! Het varieert echt van 'veel' tot 'heel erg veel'). Ik heb dat soort verplichte urenregistratie altijd ervaren als een motie van wantrouwen door het bestuur.
Nou, ik werk ook in het vo en wij hoeven geen uren te schrijven hoor! Bij alle scholen waar ik tot nu toe heb gewerkt is dat het geval. Het is dus zeker niet een typisch "vo-ding". Werk je op een reguliere middelbare school of is het een roc ofzo? Wij hebben ook per uur een vaste tijd voor voor- en nabereidingstijd. Moet ik inderdaad wel zeggen dat het altijd te weinig is Het moeten opschrijven van je uren zou wel een realistischer beeld geven van de tijd die je kwijt bent, maar is ook veeeeeeel meer werk (en wéér extra administratie)!
Wij moesten het een jaar of 8 geleden ook, maar duurde maar een paar maanden. Je doet toch altijd meer, dan wat er op je taakbeleid staat. Hoe bevalt het trouwens op je nieuwe school?