Zoals de titel al zegt: ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met 2 nationaliteiten. Ik ben een nederlandse die sinds 2,5 jaar in België woont. Ons kindje wordt dan ook automatisch Belgisch, maar ik zou haar graag ook de nederlandse nationaliteit meegeven. Wie weet hoe ik dit aan moet pakken? En binnen hoeveel tijd na de geboorte? Sofie
wij zijn allebei nederlands maar wonen in belgie, maar de nationaliteit van onze kinderen veranderd niet hoor, blijft nederlands. Is je man belgisch?
PS aangifte is bij ons binnen 15 dagen na geboorte. Gewoon even langs burgerzaken op het gemeentehuis om te vragen hoe het zit
Hoihoi, ja vergeten te zeggen natuurlijk: mijn man is belgisch Ben hier naar t gemeentehuis geweest en die zeiden het niet te weten.. Voor het venieuwen mijn nederlands paspoort moest ik naar Brussel, misschien is het dat? Of in nederland aangeven? Ik dacht dat ze automatisch de 2 nationaliteiten kreeg, maar daar vergis ik me helaas toch echt in denk ik!
Nou, ik kan niet voor Belgie spreken...maar hier iemand met ook 2 nationaliteiten. Ik heb een nederlands en australisch nationaliteit. Mee gekregen van me vader die daar vandaan komt. Maar geloof het of niet....mijn 3 kinderen hebben ook allemaal 2 nationaliteiten. Ik heb er echt helemaal niets voor gedaan. Ik was er niet eens mee bezig aangezien ik niet eens 1 keer daar ben geweest. Maar het gebeurde hier gewoon automatisch omdat ik de 2 nationaliteiten al had. Dus het kan wel hoor automatisch...en anders even bij de gemeente navragen. Edit: ik zie dat je al navraag hebt gedaan...wat raar dat ze zoiets niet weten dan?
@Linda: merci voor je antwoord! Ik dacht ook dat het automatisch ging, maar leek me toch wel handig navraag te doen: zou het jammer vinden als ik denk dat het automatisch gaat en dat dan niet zo blijkt te zijn.. Vreemd hè, dat ze dat niet weten. Vond het ook raar eigenlijk..
Hoi Hummelke Sofie, wat vreemd zeg dat ze het niet wisten Hier een gelijkaardige situatie, ik NL, vriend BE. Alleen wonen wij in Nederland. Bij het aangifte doen in de gemeente heeft ons dochtertje automatisch beide nationaliteiten gekregen. Maar ik geloof dat het woonland hierin wel prevaleert of zoiets. Je moet hooguit een extra paspoort in het andere land aanvragen omdat dit dan niet automatisch geregeld is. Voor zover ik denk zal het zo zijn dat jullie kindje automatisch beide nationaliteiten zal hebben, het zal echter vooralsnog enkel het belgisch paspoort krijgen. Voor een Nederlands paspoort zul je dit denk ik apart moeten gaan aanvragen bij het consulaat in België. Succes ermee!
Als jij Nederlands bent,zijn je kids dat automatisch ook. Ik heb t voor Australie weleens nagevraagd omdat wij daar willen wonen;wat gebeurd er als wij daar een kind krijgen? Omdat mijn man ik beiden Nederlands zijn moesten we aangifte doen bij Ned.ambassade en omdat ons kind uit Ned ouders wordt geboren,moeten we visum aanvragen voor dat kind,anders is het illegale immigrant... Tja,ook een manier om binnen te komen... Maar,hij/zij is niet automatisch Australier,ookal wordt het daar geboren.
Klopt inderdaad Chillin, maar het is een andere zaak als 1 van beide ouders wel de nationaliteit heeft van het land waarin gewoond wordt. Dan is er automatisch wel die nationaliteit. En dan verschilt het geloof ik ook nog eens of het de vader of moeder betreft, dat is per land geloof ik weer verschillend. Om het allemaal wat gemakkelijker te maken Bizar zeg dat jullie kindje een illegale immigrant zou zijn als er geen visum voor aangevraagd is Vreemd hoe regels kunnen uitpakken in individuele situaties.
je hebt gelijk Chipske,daar zit ook nog veel verschil tussen. Want ik heb gelezen als wij permanent visum zouden hebben,dan krijgt hij/zij wel de Australische nationaliteit. Lekker ingewikkeld allemaal. Eerst maar eens zien binnen te komen daar!
Nou...inderdaad ingewikkeld, Chillin! Heel veel succes met jullie visumaanvraag/-vragen in ieder geval. Ik duim voor jullie dat jullie 'binnenkomen'
Hier ook een half om half Nederlands/Zweeds en daar heb ik ook niets voor hoeven doen Zoonlief staat voor de Zweedse staat geregistreerd als Zweeds omdat zijn Zweedse papa hem erkent heeft en zijn Nederlandse nationaliteit heeft hij van mij meegkregen. Hij staat ook in mijn paspoort bijgeschreven en mocht iemand dat willen zien, is dat gelijk bewijs van zijn Nederlanderschap. Mochten wij weer naar Nederland verhuizen dan moeten we hem wel registreren schijnbaar. Dat kunnen we nu al doen bij de gemeente Den Haag. Ik heb daar toen informatie over aangevraagd bij Den Haag maar daar waren ze zo wazig dat ik zoiets had van: laat maar, als we ooit weer terug verhuizen, dan regel ik dat dan wel. Ga wel even uitzoeken hoe het zit als hij 18 wordt, of hij beide nationaliteiten kan vasthouden als volwassene. Maar daar heb ik nog even de tijd voor Edit: Chillin, ik herken het... Je kunt hier pas na de geboorte je kindje erkennen als je niet getrouwd bent en daar gaat een paar weekjes overheen voordat je een oproep daarvoor krijgt (je moet samen voor een gemeentelijke medewerker getuigen dat het kind van jullie allebei is). Maar ik had binnen 2 weken na Elian zijn geboorte al wel een oproep van het Zweedse immigratiebureau op de mat dat ik mijn zoontje zijn verblijfsvergunning moest regelen. Omdat zijn vader hem nog niet erkent had, had hij dus mijn achternaam en alleen mijn nationaliteit. Gelukkig hebben we hier niets mee hoeven doen omdat zijn vader Zweeds is en onze zoon zou gaan erkennen. Ik heb een permanente verblijfsvergunning hier maar als ik single moeder was geweest had ik idd toch voor Elian een verblijfsvergunning aan moeten vragen. Was ik echter Zweeds geweest en zijn vader Nederlands, dan was er niets aan de hand natuurlijk omdat kinderen in de eerste hand, de nationaliteit van de moeder krijgen (als je niet getrouwd bent). Kan me voorstellen dat het best ingewikkeld is in Australie. Een goede vriend van ons is daar getrouwd met een Australische en dat heeft heel lang geduurd voordat alles rond was. Maar als jullie verblijfsvergunning eenmaal rond is, dan zal dat van jullie toekomstige kindje, vooral een formaliteit zijn omdat hij/zij toch met de Nederlandse nationaliteit geboren word... Kan me niet voorstellen dat ze dat niet goedkeuren uiteindelijk. Succes!
Hier kwam ik er bij ons trouwens achter dat je inderdaad de nationaliteit automatisch meekrijgt: ik ben belgisch (moeder) nederlands (vader) australisch (omdat mijn vader daar gewoond heeft) en engels (dat zal wel met australie te maken hebben): ik wist niet wat ik hoorde... Verder heb ik gewoon een nederlands paspoort omdat ik in nederland woon. Dus of je nou wil of niet: je krijgt het zo cadeau!
Mijn kind is automatisch Nederlander. We wonen in Duitsland maar hij wordt geen Duitser. De Duitse nationaliteit krijg je alleen maar via afstamming of als je er lang genoeg woont. Maakt ook niet uit, Duits of Nederlands. Mijn man is Rus, maar ons kind is niet automatisch Rus. Daar moeten we wel wat voor doen. Voorlopig houden we het bij 1 nationaliteit.
Dat gaat automatisch. Maar ze moeten er bij de gemeente wel op letten. Ik heb twee nationaliteiten en Isabella dus ook. Mijn vader was 100% Italiaans, dus vandaar twee nationaliteiten.
Hier een Belg in NL... Voor zover ik weet heeft m'n zoontje wel automatisch de twee nationaliteiten gekregen. Ze staan allebei op z'n inschrijvingsbewijs. Maar geloof dat in België dubbele nationaliteit niet (meer) mogelijk is. Ben wel niet zeker EDIT: Even opgezocht. Sinds vorig jaar ofzo is dubbele nationaliteit juist wél mogelijk Nu ja, ik wist toch al dat er iets mee was. Soit.
Hier is het niet automatisch gegaan en heb alleen de italiaanse nationaliteit. Nou ben ik op mn 4e wel naar italie verhuisd dus vonden mn ouders het op zich niet nodig om de nederlandse nationaliteit voor mij aan te vragen. Na 10 jaar zijn we dan toch weer teruggekomen en kreeg toen te horen dat ik voor de nederlandse nationaliteit fftjes iets van 300 fl moest betalen. Bij Jaslynn kwam ik er bij toeval achter dat zij alleen de italiaanse nationaliteit had. Heb hier toen met de gemeente over gebeld omdat ik altijd dacht dat de wet vergeleken met 30 jaar geleden was veranderd en dat kinderen die nu in NL geboren worden automatisch de nederlandse nationaliteit kregen. Dit was volgens de gemeentemeneer niet helemaal waar maar na wat uitzoekwerk had ie het erover dat aangezien Jaslynn de 3e generatie is wat in nederland geboren is dat dat wel het geval is en ze dus niet goed opgelet hadden. Beetje ingewikkeld verhaal over wetsveranderingen, 2e en 3e generaties, verhuizing naar buitenland en terugkomst tussen die en dat jaar. Verder dus niet opgelet, het ging er mij gewoon om dat ze gewoon de nederlandse nationaliteit zou krijgen en dat heeft ze nu uiteindelijk. Maar mijn ervaring is dus dat dit niet automatisch gaat. groetjes Jessy
Nou, of het echt allemaal zou automatisch gaat, vraag ik me af. Ik ben Nederlandse, mijn man is Peruaans en we wonen in Peru. Mijn zoontje heeft ook twee Nederlandse nationaliteiten, maar daarvoor moet je dus wel voor naar de Nederlandse ambassade. Omdat hij hier geboren is, heeft hij automatisch de Peruaans nationaliteit. De Nederlandse nationaliteit kreeg hij heel makkelijk, bijna automatisch omdat de moeder NL is, maar (hier in ieder geval) moet je hem dus laten registeren op de ambassade en zjin paspoort aanvragen. Verder maakt hij geloof ik niet zo veel uit wanneer je dat doet. We hebben het gedaan toen hij 2 was